אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפתעה ברכבת הקלה: ההצעות שהגיעו לתחזוקת כלל המערכות - יקרות פי 2 מהצפוי צילום: נטע שמעוני

פרסום ראשון

הפתעה ברכבת הקלה: ההצעות שהגיעו לתחזוקת כלל המערכות - יקרות פי 2 מהצפוי

ל"כלכליסט" נודע ששתי ההצעות שהועברו לנת"ע לאספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת נעות סביב 4-5 מיליארד שקל, זאת לעומת אמדן מקורי של 2.5-3 מיליארד שקל

22.11.2016, 22:15 | ליאור גוטמן

האם מכרז החשמול והמערכות של קו הרכבת הקלה בתל אביב עומד בפני התייקרות? ממידע שהגיע לידי כלכליסט עולה שזוג ההצעות שהועברו לנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), היא החברה האחרית על הפרויקט, מתורגם לכדי זינוק משמעותי במחיר ועד לרמה של הכפלתו. המכרז יצא לדרכו בפברואר 2016  כאשר במקור ניגשו אליו 4 קבוצות - אלסטום הצרפתית ומנרב; בומברדייה הקנדית ודניה סיבוס; קבוצת TAT צרפתית (שכוללת בין השאר את שפיר הנדסה ות'לס — ספקית האיתות הישנה של רכבת ישראל), וקבוצה ספרדית (ובכלל זה אינקו ואינדירה).

קראו עוד בכלכליסט

המכרז כולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת ובכלל זה המסילה עצמה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כרטוס וציוד הרציפים עצמו, כאשר האמדן המקורי היה 2.5 עד 3 מיליארד שקל. ממידע שהגיע ל"כלכליסט" מצד גורמים בענף התחבורה עולה שלתדהמת נת"ע ההצעות הסופיות נעות ככל הנראה סביב 4 עד 5 מיליארד שקל, וזאת במציאות בה בישורת התחתונה ניגשו רק 2 קבוצות - זו של שפיר הנדסה וזו של מנרב ואלסטום.

העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב , צילום: שאול גולן העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: שאול גולן העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב , צילום: שאול גולן

תמחור לקוי או ניפוח מחיר?

במידה ויתברר שהמידע נכון והתמחור שהוגש למכרז הוא כפול מהתחזיות, הכדור חוזר לידי המדינה ובשלב זה לא ברור מה נת"ע רוצה לעשות. כאשר השלב הראשון יהיה בדיקה מעמיקה של נת"ע יחד עם הבקרה החיצונית ומנהלי הפרויקט במטרה לגלות מה מקור התמחור הסופי שיש שם. כאן אין יותר מדי אפשרויות והמנעד זז בין תמחור לקוי לכאורה או לחילופין "ניפוח" מחירים קיצוני ואולי אפילו מכוון כדי לגזור קופון. כזכור, הפרויקט עצמו הולאם ועלות הקמתו הנוכחית כבר זינקה מ-11 מיליארד שקל במקור לכ-17 מיליארד שקל כיום. מצד שני, אם יתברר שמישהו בישראל תמחר את המכרז לא נכון אזי המשמעות היא או להוציא עוד 1-2 מיליארד שקל על הקמת הקו, או לבצע התמחרות חדשה בין המציעים הסופיים בתקווה להוזלה כל שהיא, או למחוק הכל ולצאת במכרז חדש, מה שעלול לדחות שוב את מועד ההקמה מעבר לסוף 2021.

מנת"ע נמסר בתגובה ש"התהליך המכרזי בעיצומו, ולצערנו שוב נעשים ניסיונות להתערב ולהפיץ ספקולציות בכדי לזהם את עבודת ועדת המכרזים. כפי שנהגנו עד כה ננהג גם הפעם: כשיוחלט על זוכה מבין המציעים נפרסם את התוצאות"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
שחיתות רגילה שום הפתעה. שום נעליים.
צאו מהתמימות. עני שגונב לחם מהסופר - שוטרים יבצעו אחריו מרדף אלים ברחובות (ויספרו בגבורה למצלמות איך תפסו את הפושע). . אבל נבלה שמרוקן את הקופה הציבורית לכיסו במיליארדים - ירואיין בתקשורת כגיבור. . כבר היו פה, לא רחוק, שתי ערים - סדום ועמורה קראו להן - וזה נגמר רע.
מנשה  |  23.11.16
14.
מדינת ריקבון מושחתת
חחחחחחחחחחח כמה לא מפתיע מישהו באמת ההאמין שמדינת הריקבון שלנו יכולה אי פעם לעמוד בדד ליין שלה ובפרט של משרד התחבורה המושחת הזה בראשות השר המושחת והשקרן הזה ישראל כץ...תמשיכו לההאמין עשרות מיליארדי שקלים נזרקים על ב הזה כאשר מומחיי תחבורה רבים אמרו שהוא ימצא את עצמו תוך כמה שנים ..פשוט בדיחה !!!!!
עדי  |  23.11.16
לכל התגובות