אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יואב צרויה: "בנקים שלא ישתפו פעולה עם חברות הפינטק הצעירות יעלמו מהמפה" צילום: צביקה טישלר

ועידת כלכליסט

יואב צרויה: "בנקים שלא ישתפו פעולה עם חברות הפינטק הצעירות יעלמו מהמפה"

כך לדברי שותף בקרן ההון סיכון JVP בוועידת Mind The Data של כלכליסט: "התחזית האופטימית של הבנקים היא שב-15 השנים הקרובות, תהיה ירידה של לפחות 40% מההכנסות של שירותים פיננסיים מלקוחות קצה"

29.11.2016, 14:41 | הראל עילם
בנקים שלא ישתפו פעולה עם חברות הפינטק הצעירות והרעננות יעלמו מהמפה - כך טוען יואב צרויה, שותף בקרן ההון סיכון JVP בוועידת Mind the Data של "כלכליסט". צרויה, יחד עם אחרים מתעשיית הפינטק, ההון סיכון והבנקאות אמר את הדברים בפאנל "דיסראפשיין במעוזי השמרנות" בוועידת Mind the Data של "כלכליסט" - שעסק בשאלה כיצד תעשיית הבנקאות מתמודדת עם התחרות המתחזקת והולכת מצד חברות הסטארט-אפ.

צרויה הזכיר בחיוך את הציטטה המפורסמת של ביל גייטס - "בנקאות היא הכרחית, אבל בנקים לא". "התחזית האופטימית ביותר של הבנקים היא שב-15 השנים הקרובות, תהיה ירידה של לפחות 40% מההכנסות של שירותים פיננסיים מלקוחות קצה".

והסיבה לכך, אומר צרויה, היא לא בגלל חברות הפינטק. הן 'יגנבו' רק 10% מהסכום שהבנקים יאבדו. 90% יעלמו בגלל הוזלה של שירותים, ובגלל לקוחות שכעת מסוגלים לבצע יותר ויותר שירותים ללא הבנקים.

אייל ברזילי, ראש אגף ביג דאטה בבנק לאומי ונציג "השמרנות" כפי שאמר בחיוך, מודה בבעיה. "המהפכה של הכלים החכמים והנגישות של המידע, והצמיחה המהירה של חברות פינטק, אילצו אותנו ללמוד מחדש איך להתמודד עם קשר עם אוכלוסיית לקוחות שרק גדלה והופכת להיות מתוחכמת ומגוונת יותר ויותר".

הלקוחות, הוסיף ברזילי, הם גם הרבה יותר חסרי סבלנות ומצפים לשירות טוב יותר. "אנחנו נצטרך ללמוד איך להציע ללקוח את המוצר הנכון בזמן הנכון. הדבר החשוב הוא לא להרגיז את הלקוח ולא להתנהל מצידו בצורה חד-צדדית, לא להציע ללקוח הלוואה למשל בין אם הוא צריך אותה או לא".

ברזילי כמובן עדיין רואה מקום לתעשיית הבנקאות בעתיד, שיגיע דווקא מצד הביג דאטה - תחום שבאופן קלאסי נהוג לחשוב שמועיל דווקא עם חברות הסטארט-אפ. "יש לנו את המידע והמקצוענות, ועכשיו שהתאמנו את עצמנו אנחנו יכולים להגיב מהר לשינויים. התועלת שלנו לדעתי היא בעיקר בנושא של ניהול פיננסיים - אנשים לא תמיד יכולים לראות את כל התמונה ולדעת איך להחלטות הפיננסיות שלהם משפיעות על החיים שלהם. אנחנו היום עם מספיק מידע שנוכל להציע להם תובנות בלי לסכן אותם או אותנו".

משתתפי פאנל פינטק, צילום: צביקה טישלר משתתפי פאנל פינטק | צילום: צביקה טישלר משתתפי פאנל פינטק, צילום: צביקה טישלר

אבל השינוי חייב לקרות, הודה ברזילי. "שיתופי פעולה עתידיים עם חברות פינטק יהיה תהליך שכולנו נצטרך לעבור. אף בנק לא יכול לעשות הכל לבד".

המתח בין חברות הייטק ובנקאות חזר שוב ושוב במהלך הפאנל. אילנית אדלסמן, שותפה במחלקת ניהול הסיכונים ב-KPMG, אמרה כי המתח החל לאחר שבארצות הברית, חברות צעירות צצו והפכו במהירות ליוניקורנים לאחר שהציעו אלטרנטיבות טובות יותר לבנקים המוסדיים בתחומים כמו ניהול סיכונים ומיקרו הלוואות. אבל במדינות מסויימות, כמו בריטניה, דווקא תחום הפינטק והבנקים השכילו לשתף פעולה.

"יש מוסדות פיננסיים שהבינו זאת. אבל החיבור בין שתי העולמות האלו לא לא תמיד פשוט. החברות שמגיעות מתחום הטכנולוגיה לא תמיד מבינות את רוח הרגולוציה, ולא מדובר בחיבור לעוד חברה בתחום הקמעונאות. זה לעבוד את הקצב הנכון עבור הבנקים, כאשר חברות טכנולוגיה שנדחפות על ידי הון סיכון לעיתים נעות בקצבים אחרים".

מיקה מצגר-ברמן, סמנכ"לית מוצר ב-Behalf, ורז אברמוב, מייסד משותף ל-Evercompliant, הרחיבו מהצד של חברת פינטק על הפיתוחים שלהן. אברמוב סיפר על הפלטפורמה של החברה, שמאפשרת למערכות ניהול הסיכונים בבנקים להעריך בצורה נכונה את הדור החדש של בתי עסק, שפועלים בעיקר דרך רשתות חברתיות, סחר מקוון וסלולר.

חברת Behalf לעומת זאת יצרה מעין פלטפורמת אשראי לבלתי עסק. "אנחנו מאפשרים לבעלי עסקים קטנים בארצות הברית לקנות את כל המוצרים והשירותים שהוא זקוק להם בתנאי התשלום שנוחים לו. חברות האשראי לא נותנות מענה מלא, וברוב המקרים התשלומים הם במזומן או במסגרת הסכמים אישיים בין הספק ובית העסק. אנחנו פותרים את זה אחרת כל בית עסק מקבל מסגרת אשראי".

החדשנות, אומרת מצגר-ברמן, היא מערכת ניתוח הסיכונים מבוססת ביג דאטה, שמשקללת אלפי נתונים על מנת לתת לכל בית עסק דירוג אשראי ועלויות שימוש בצורה יעילה ומהירה.

עובד הררי, סמנכ"ל פיתוח בכיר בחברת הפינטק ThetaRay, דיבר בהרחבה על האתגר שבביצוע הערכת סיכונים בזמן אמת, וכדוגמה סיפר כיצד בנק וירטואלי באירופה נותן הלוואות דרך האינטרנט, אבל לאור הקושי לבצע הערכת סיכונים, יכול בפועל להעניק הלוואות רק ל־1.5% מכל הפונים. "אם נוכל לשנות את השיעור הזה אפילו באחוז אחד, על ידי זה שנוכל לספק מענה בתוך דקות אחדות, נוכל לעזור לאנשים רבים".

תגיות