אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממונה על ההגבלים: "פלטפורמה רב ערוצית בלי ספורט זה כמו קניון בלי רשתות האופנה המרכזיות" צילום: צביקה טישלר

הממונה על ההגבלים: "פלטפורמה רב ערוצית בלי ספורט זה כמו קניון בלי רשתות האופנה המרכזיות"

הלפרין אמרה את הדברים בדיון בוועדת הכלכלה שנסוב סביב חובת מכירת תכני ספורט בחוק ההסדרים. חברי הכנסת טענו כי חיוב גופים למכור את ערוצי הספורט לכלל החברות לאו דווקא יביא להפחתת מחירים. ח"כ איתן כבל, יו"ר הוועדה: "יותר מדי פעמים שמענו כי כוחות השוק יעשו את העבודה וזה לא קרה"

29.11.2016, 17:11 | אלירן מלכי

"זיהינו ששידורי ספורט זה עוגן. לבקש פלטפורמה של טלוויזיה רב ערוצית שתתחרה בלי ערוצי הספורט החשובים, זה כמו שקניון יבקש להתחרות ללא רשתות האופנה המרכזיות, פארם, קולנוע או סופר", כך אמרה היום (ג') הממונה על ההגבלים העסקיים, מכל הלפרין בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל. הדיון נסוב סביב חובת מכירת תכני ספורט (must sell) שנכנסה לפרק התקשורת בחוק ההסדרים.

קראו עוד בכלכליסט

הלפרין אמרה בדיון כי יש סיכוי שהצעת החוק תביא לירידת מחירי הטלוויזיה הרב ערוצית שהיא מוצר בסיס בכל בית בישראל. לדבריה, "היום יש דואופול של HOT ו-yes, ששולטות ב-95% מהשוק ובתקופה האחרונה רואים ניצנים של תקווה עם כניסת סלקום ופרטנר בהמשך. למרות שסלקום נכנסה HOT ו-yes לא הורידו מחירים, מכיוון שסלקום לא צברה מספיק נתחי שוק והיא לא מדגדגת את HOT ו-yes. כדי שהמתחרות יהיו אטרקטיביות הן צריכות גישה לשידורי ספורט, לכן מוצעת חובה למכור ערוצים בתנאים אחידים. החלק השני של ההצעה קשור בכוח של ערוצי הספורט עצמם. גם אם נטילת חובת מכירה הם יוכלו לדרוש מחירים שיהיוו חסם כניסה למתחרים הקטנים, לכן אנחנו חושבים שצריך להטיל חובה למכור זה לזה תכני ספורט, זאת כדי שלא נצטרך לקנות כמה וכמה ערוצים, אלא רק אחד, ולקיים מכרז ביניהם בתקווה שזה יוזיל מחירים לפלטפורמות. ההצעה מקדמת תחרות והורדת יוקר המחייה, ולכן היא מאוד חשובה".

במהלך הדיון אמר ח"כ כבל כי "יש הסכמה באשר לחובת המכירה של הערוצים, עם זאת צריך לאפשר להם לנהל משא ומתן עצמאי במשך תקופה מוגבלת ואם הצדדים לא יגיעו להסכמות אז לקבוע מנגנון התערבות".

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, צילום: צביקה טישלר הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין | צילום: צביקה טישלר הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, צילום: צביקה טישלר

ח"כ איציק שמולי אמר כי חברי הכנסת השתכנעו באשר לחובת המכירה, אבל רבים וגם הוא מעלים תהיות באשר למנגנון קביעת המחיר. ח"כ יעקב פרי הוסיף כי "אני מזדהה עם זה שכולם בעד חובת מכירה, אבל יש שאלה גדולה האם נגיע לתוצאה שהצרכן ייהנה ממנה. אני סבור שרק חובת מכירה לא תעשה את העבודה, לכן יכול להיות שצריך או לתת לשוק לנסות להסתדר בעצמו ואח"כ להתערב, או בצורה כזאת או אחרת להתערב כבר מהתחלה".

רכז התקשורת באגף התקציבים באוצר, אסף וסרצוג, אמר כי האוצר הוא חסיד של השוק החופשי, אבל כרגע יש בו עיוותים. "תוכן הספורט הוא מונופוליסטי ונשלט על ידי 3 גופים דומיננטיים. לערוצי הספורט יש כוח עודף, ברגע שאין לך ערוצי ספורט זה חסם כניסה וחסם מעבר משמעותי. המחיר יירד כי אנחנו מכריחים אותם למכור. לא מתערבים במחיר, אבל אומרים שהוא לא יכול להיות מפלה וכל פלטפורמה תשלם בהתאם למספר המנויים שיש לה. אם ערוצי צ'רלטון היו בסלקום הצרכנים היו יכולים לשלם עד 250 שקל בחודש לחבילת טריפל עם אינטרנט – זו הורדת מחירים קלאסית ושחקן חדש יצטרך להוריד את המחיר עוד יותר".

כבל סיכם את הדיון ואמר, "יותר מדי פעמים אמרו לנו שכוחות השוק יעשו את העבודה ויותר מדי פעמים השוק קיבל בעיות ראייה". הוא הוסיף כי חובת המכירה של המפעלים בין ערוצי הספורט היא דבר הרבה יותר קשה מבחינתו, וציין כי בכוונתו לשבת עם אנשי האוצר ולמצוא את הדרך לאפשר לפלטפורמות לנהל משא ומתן עם הערוצים ללא התערבות לתקופה מוגבלת, ואם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות אז יקבע מנגנון התערבות כזה או אחר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות