אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמנות לעם: ביתן הלנה רובינשטיין בת"א יהפוך לבי"ס פתוח  בחינם צילום: אוראל כהן

אמנות לעם: ביתן הלנה רובינשטיין בת"א יהפוך לבי"ס פתוח בחינם

הלימודים יכללו הרצאות של יאיר גרבוז ודגנית ברסט. האוצר אבי לובין: "רציתי לחשוב מחדש על תפקידו של בית הספר לאמנות"

30.11.2016, 08:34 | ענת ברזילי

"שאלתי את עצמי באיזה אופן אמנות יכולה להגיב למציאות פרובלמטית של אלימות. האם יש לה מקום בין התמונות המזוויעות בחדשות של הרס והרג?", מספר אבי לובין, אוצר התערוכה "בית הספר לאמנות" שתיפתח מחר בערב בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב. במסגרת התערוכה יהפוך החלל המוזיאלי למשך חודש ימים למעין בית ספר לאמנות פתוח לקהל הרחב והכניסה אליו ולכל הפעילויות תהיה חופשית. זאת לציון 70 שנה להיווסדה של המדרשה לאמנות, מוסד וותיק שפיתח שיח אמנותי פלורליסטי והצמיח דורות שלמים של אמנים מובילים, כמו מיכל נאמן, תמר גטר, יאיר גרבוז, פיליפ רנצר, ציבי גבע וגדעון גכטמן ז"ל. בתערוכה יוצגו עבודות של עשרות אמנים יוצאי בית הספר.

לובין (39), דוקטורנט לפילוסופיה של הפוליטיקה ואוצר עצמאי, מסביר שכדי ליצור את התערוכה ניסה לחשוב על מושג בית הספר מחדש. "מהו בית ספר לאמנות, מה תפקידו? היה לי חשוב לאצור תערוכה שמציעה מרחב חי", אומר לובין. "ליצור בית ספר על כל החללים המאפיינים: כיתות, ספריה, קפיטריה וגם מערכת שעות פעילה".

מלבד עיצובו של המרחב כבית ספר, יתקיימו בו פעילויות שוטפות, כמו הרצאות. יאיר גרבוז יעביר את השיעור "אלפבית" עם הלקסיקון שלו לתרבות המקומית. דגנית ברסט תרצה על צנזורה פנימית בעולם האמנות, שחוותה על בשרה כשמוזיאון חיפה כיסה את עבודתה "ארבעה פרקים על מים", שבה הציגה תמונה גדולה של מחבל שהתפרסמה קודם לכן בעיתונות. האמן ראפת חטאב יעביר שמונה שיעורי ערבית, שבכל אחד מהם יגלם דמות שונה של מורה; הלוח לא יימחק בין השיעורים, כך שלשפה הערבית תהיה נראות במשך כל תקופת התערוכה.

העבודה "במלאי" של רועי מנחם מרקוביץ העבודה "במלאי" של רועי מנחם מרקוביץ' | צילום: רועי מנחם מרקוביץ' העבודה "במלאי" של רועי מנחם מרקוביץ

במסגרת פרויקט "פרוטוקולים" של האמן ליאור שביל, שמתבסס על מדריך שהוציא הממשל האמריקאי ב־2009 נגד התקוממות ילידית, ייערכו סדנאות בהשתתפות הקהל שמשלבות בין תיאטרון פוליטי ותיאטרון אימפרוביזציה.

הרצון של לובין הוא שאנשים ישובו ויבקרו בתערוכה, שישתמשו במוזיאון כחלל ציבורי ששייך לכולם, גם אם רק יישבו שם וישתו קפה, שיוגש ללא תשלום. לשם כך יצרו האמנים עלמה פוגל, נועה גרוס ואורי נועם את הקפיטריה: פינה רחבה מכוסה דשא סינטטי שעליו שולחנות עץ ישנים אכולי גשם ונמלים, כשבדלי סיגריות תחובים בין קורות העץ על השולחנות שהובאו מהקמפוס בכפר סבא, "רפרנס ספציפי למרחב המדרשה", אומר לובין.

לובין. "כל בית ספר לאמנות חייב לשאול את עצמו שאלות הנוגעות בגבריות פטריארכלית שמנהלת אותו", צילום: אוראל כהן לובין. "כל בית ספר לאמנות חייב לשאול את עצמו שאלות הנוגעות בגבריות פטריארכלית שמנהלת אותו" | צילום: אוראל כהן לובין. "כל בית ספר לאמנות חייב לשאול את עצמו שאלות הנוגעות בגבריות פטריארכלית שמנהלת אותו", צילום: אוראל כהן

בכניסה לתערוכה מוצבת עבודתה של מיכל היימן, המבוססת על מבחן סונדי שהוא מבחן השלכה פסיכולוגי. במשך 50 דקות תציג מאבחנת לבאי המוזיאון סדרת דימויים שלקוחים מהאלבום המשפחתי של היימן ומההיסטוריה של האמנות המקומית, והנבחנים יחוו דעתם. לדברי לובין, "מבחן כניסה לבית ספר לאמנות הוא לא אובייקטיבי כמו מבחן פסיכומטרי, ומטרתו לייצר כניסה לעולם האמנות והיררכיה".

צילום של גרבוז מתוך עבודה של עינת עמיר. יציע לקסיקון לתרבות המקומית  , צילום: הינדה וייס צילום של גרבוז מתוך עבודה של עינת עמיר. יציע לקסיקון לתרבות המקומית | צילום: הינדה וייס צילום של גרבוז מתוך עבודה של עינת עמיר. יציע לקסיקון לתרבות המקומית  , צילום: הינדה וייס

במסגרת עבודה מעניינת נוספת, "גברים מסבירים לי דברים", שנעשתה על ידי עינת עמיר, יקריאו מורים גברים את הטקסט מספרה של חוקרת האמנות רבקה סולניט כמעין הרצאה. "כל בית ספר לאמנות חייב לשאול את עצמו שאלות הנוגעות בגבריות פטריארכלית שמנהלת אותו או את מוסד הביקורת", אומר לובין, "כדי שיוכל להבין מה האידיאולוגיה שלו ביחס לאמנות ומה האידיאולוגיה של המרצים כמחנכים לאמנות".

"הקפטריה" של עלמה פוגל, נועה גרוס ואורי נועם "הקפטריה" של עלמה פוגל, נועה גרוס ואורי נועם "הקפטריה" של עלמה פוגל, נועה גרוס ואורי נועם

עמיר גם הדפיסה חולצות בעיצובן של אמניות מובילות ועליהן שילבה הדפסים של נתונים סטטיסטיים על אפליה כלפי נשים בעולם האמנות.

בתערוכה יוצג גם הפרויקט "The Helena Poker Tournament" שיצר תום פניני: "טורניר אחד, תשעה אמנים ומנצח אחד. ערב אחד שבו יוכלו האמנים להמיר עבודות אמנות לצ'יפים, לשוחח על כלכלת השוק, על ערכה של עבודה, ולהמר על מרכולתם. בסופו מנצח אחד יוכל לחזור הביתה עם שמונה עבודות נוספות ולהפוך לאספן" - כך נכתב בטקסט שמלווה את העבודה.

ואכן, עולם האמנות נראה לעיתים כמשחק פוקר אינסופי ובו אמנים; סטודנטים ומרצים שומרים את הקלפים קרוב אל חזם כשפני פוקר נסוך על פרצופם דרך קבע. מוכנים למכור ולעשות הכל על מנת לנצח.

תגיות