אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בקרוב גם בפייסבוק? כלי חדש מזהה חדשות מזויפות בטוויטר צילום: Pixabay

בקרוב גם בפייסבוק? כלי חדש מזהה חדשות מזויפות בטוויטר

סוכנות הידיעות רויטרס ביקשה לאתר סיפורים חמים בטוויטר ופיתחה אלגוריתם שגם מסוגל להפריד בין חדשות אמיתיות למזויפות. זאת בשעה שבפייסבוק עדיין לא הצליחו למצוא מענה לבעיה

04.12.2016, 16:13 | נמרוד צוק
בשעה שפייסבוק עדיין לא בטוחה כיצד להתמודד עם בעיית החדשות המזויפות שמציפות לאחרונה את הרשת החברתית, סוכנות הידיעות רויטרס כבר הצליחה למצוא פתרון לאיתור מידע שקרי בטוויטר דווקא: אלגוריתם בשם "ניוז טרייסר" שיודע לסרוק את חצי מיליארד הציוצים שמתפרסמים כל יום, לנפות משם דיווחים מפוברקים, ספאם, תוכן פרסומי ומידע מיותר אחר, ולסמן את הציוצים שעשויים להיות דיווחים של משתמשים מיד ראשונה על אירועים אקטואליים אמיתיים.

קראו עוד בכלכליסט

האלגוריתם, שנמצא בפיתוח כבר שנתיים, לא נוצר במקור כדי להתמודד עם החדשות המזויפות אלא כמענה לבעיה אחרת - האיחור של כלי התקשורת אחר טוויטר לדווח על אירועים חמים. על פי מחקר פנימי של סוכנות הידיעות, ב-20% מהמקרים סיפורים חשובים זוכים לחשיפה הראשונית שלהם דווקא בציוצים בטוויטר, על ידי משתמשים מהשורה, ולא בכלי התקשורת הממוסדים.

אלגוריתם שסורק חצי מיליארד ציוצים ביום, צילום: Pixabay אלגוריתם שסורק חצי מיליארד ציוצים ביום | צילום: Pixabay אלגוריתם שסורק חצי מיליארד ציוצים ביום, צילום: Pixabay

ניוז טרייסר יודע לאתר ציוצים שונים בנושאים דומים, ומשתמש בטכנולוגיית ניתוח שפה טבעית כדי להפיק מהם סיכום קוהרנטי של ההתרחשות. הוא יודע לשקלל 40 פרמטרים שונים שאמורים לגרום לו "לחשוב כמו עיתונאי", כגון מיקום המשתמש המדווח, האם החשבון שלו מאושר וכיצד הדיווחים מתפשטים ברחבי הרשת החברתית, כדי לאפיין את מידת האמינות של הדיווח. בנוסף, הוא בוחן אותם מול מקורות שכבר זוהו כבעלי אמינות גבוהה ויודע להבדיל בין סתם תגיות שהופכות פופולריות לבין כאלו שמייצגות חדשות ממשיות. הכלי יודע להתמודד היטב בעיקר עם דיווחים על אירועים שמתרחשים בעולם הפיזי, כגון אסונות, פיגועים או הפגנות, ופחות עם חדשות המבוססות על אמירות של דמויות ציבוריות.

נושא החדשות המפוברקות עלה לאחרונה לכותרות, לאחר שהנשיא אובמה התייחס לכמה מהידיעות השקריות שזכו לתפוצה רחבה בפייסבוק סביב הבחירות, ומספר כלי תקשורת ופרשנים החלו לדון באפשרות כי היתה לתופעה השפעה משמעותית על תוצאות הבחירות. באופן אירוני, בסוף השבוע התפרסמה ידיעה שעסקה באלגוריתם נסיוני לסימון חדשות מזויפות שנצפה על ידי חלק ממשתמשי פייסבוק - והתגלתה בסופו של דבר כידיעה מזויפת בעצמה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות