אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאור הפסד תפעולי של 18 מיליון שקל ב־3 שנים: רקח יוצאת ממגזר הקמעונאות צילום: צביקה טישלר

לאור הפסד תפעולי של 18 מיליון שקל ב־3 שנים: רקח יוצאת ממגזר הקמעונאות

חברת התרופות הודיעה על כוונתה למכור את רשת סנטר־פארם, שאחראית לרבע מהכנסותיה. הכספים שייחסכו יופנו בעיקר למגזר התעשייתי, המתמקד בהקמת מחלקת מו"פ וביצוא לחו"ל

05.12.2016, 08:25 | ניר טל

חברת התרופות רקח יוצאת ממגזר הקמעונאות ההפסדי, שבו היא פועלת באמצעות רשת סנטר־פארם. האמצעי, כפי שהודיעה החברה אתמול, הוא מכירת הפעילות המדממת. החברה, שבשליטת מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי (40.62%) וקרן פימי (42.68%), רושמת כבר שנים הפסדים על פעילות זו.  

קראו עוד בכלכליסט

בשלוש השנים האחרונות אחראית הפעילות לכרבע מהכנסות רקח, שעומדות על 67 מיליון שקל בממוצע בשנה. מ־2013 ועד סוף הרבעון השלישי של 2016 הניבה פעילות זו הפסד תפעולי כולל של 18 מיליון שקל (הפסד תפעולי ממוצע של 4.9 מיליון שקל בשנה).

הפעילות כוללת שבעה סניפי סנטר־פארם, שניים מהם לקראת סגירה. החברה מייחסת את ההפסדים לתנאי השוק בענף, ובפרט לתחום בתי המרקחת בישראל.

בחברה מנמקים את הצעד ברצון להתמקד בשני מגזרים, סיטונאי ותעשייתי. במסגרת המגזר התעשייתי מתמקדת החברה בייצור תרופות, תוספי מזון, מוצרי קוסמטיקה ותוספי תזונה. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2016 הניב מגזר זה רווח תפעולי של 5.8 מיליון שקל. זאת לעומת הפסד תפעולי של 130 אלף שקל בתקופה המקבילה.

במגזר הסיטונאי משווקת החברה תרופות ומוצרי קוסמטיקה. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הניב המגזר רווח תפעולי של 1.3 מיליון שקל. מדובר בשינוי מינורי בהשוואה לתקופה המקבילה, בין היתר נוכח היערכות החברה לההפצת מוצריה תחת המותג "דרך חיים" בקופת חולים כללית למשך ארבע שנים. ההפסד התפעולי במגזר הקמעונאות הסתכם אז בכ־5 מיליון שקל.

השיפור בתוצאות הוא תוצר של אסטרטגיית החברה, שב־2014 פתחה בשדרוג מפעליה בהשקעה של 33 מיליון שקל. זו הופנתה להקמת שתי מחלקות אנטיביוטיקה, לבניית מחלקה לטיפות עיניים ולשדרוג מתקן הטבליות. הכנסות מגזרי התעשייה והסיטונאות עלו ב־18.3% וב־7% בהתאמה בשלושת הרבעונים הראשונים ל־2016 בהשוואה לתקופה מקבילה.

רקח כבר הציגה בדו"חותיה כוונה לצמצם את פעילות הקמעונאות אלא שהפעם ההצהרות מגובות בתוקף מעשי. בחברה מייעדים את מיליוני השקלים שייחסכו לשתי מטרות: הראשונה, השקעות בתחום המחקר, כולל הקמת מחלקת מו"פ לתרופות; השנייה, התחלה של יצוא מוצריה, וזאת בעידוד קרן פימי בראשות ישי דוידי, שנכנסה כשותפה ב־2015. בינתיים מקדמת רקח הסכמי הפצה עם לקוחות מחו"ל.

עד שההשקעה בפסי הייצור תישא פרי נשענת רקח על הכנסותיה בתחום ההפצה המיוחד. במסגרתו מפיצה חברה־בת שלה בזיכיון מוצרי מפעל הפיס באזור ירושלים ב־200 נקודות. זהו מגזר מאוד רווחי עבורה, והוא הצליח לאזן במעט את הפסדיה בשנתיים האחרונות. אלה הסתכמו בהפסד של 4.3 מיליון שקל ב־2015 ושל 2.4 מיליון שקל ב־2014. שיעור הרווחיות התפעולית במגזר זה בעלייה מתמדת, ועומד על 40.5% מתחילת השנה. זאת לעומת 34% בתקופה המקבילה.

ישי דוידי מייסד ומנכ"ל קרן פימי , צילום: יונתן בלום ישי דוידי מייסד ומנכ"ל קרן פימי | צילום: יונתן בלום ישי דוידי מייסד ומנכ"ל קרן פימי , צילום: יונתן בלום

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות