אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כנס החינוך

שי פירון: "מורה שלא מדבר על כל מה שהוא חושב הוא טכנאי הוראה ולא מורה"

שר החינוך לשעבר בכנס דב לאוטמן למדיניות החינוך, "כדי שמורים ידברו בכיתה הם צריכים לדבר על הכל ולא רק על חלק כי כשלא נותנים להם לדבר על הכל הם בסוף לא מדברים על כלום"

07.12.2016, 11:51 | אלירן מלכי

"תראו איזו מציאות מעניינת יש במדינת ישראל. אני משוכנע שאם אני אצא מפה ואלך לכנס של זהירות בדרכים יגידו שלא עוסקים מספיק בזהירות בדרכים. אם אני אלך לכנס של מכורים לסמים, יגידו שלא עוסקים מספיק בגמילה. בכל מקום יגידו שלא עוסקים מספיק בנושאים הקרובים להם", כך אמר הרב שי פירון בכנס לחינוך שותפות ודמוקרטיה של פורום דב לאוטמן בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה, קרן לאוטמן והאוניברסיטה הפתוחה. פירון אמר כי ילד במערך הלימוד בבית הספר היסודי עוסק ב-80 סוגיות ואמר שיש פה שאלת עומק ששווה לדבר עליה.

פירון התייחס לדו"ח מבקר המדינה ואמר שהוא לא באמת משקף את המציאות במערכת החינוך מאחר והוא מתעלם מהאירועים האקטואליים שקרו בזמן בדיקת המבקר. לא הייתה התייחסות לרצח 3 הנערים ושריפת הנער הערבי. פירון העלה סוגיות העומדות בפני המורים בזמן האירועים האקטואליים ואמר "מה אתה עושה כשאתה אומר ש'האחר הוא אני' ובאותה שנה נרצחים 3 נערים או נער ערבי במעשה זוועה? האם כשחצי מדינת ישראל נמצאת במקלטים זה הזמן לדבר על מפגש בין יהודים לערבים? אפשר באמת לדבר על סוגיות כאלו בלי לראות איך המנהיגים מדברים על הנושאים הללו? מישהו בכלל מתמודד עם השאלה מה עושה המורה כשהוא בא להתמודד עם הסוגיות הללו בכיתה?"

הרב שי פירון, צילום: נמרוד גליקמן הרב שי פירון | צילום: נמרוד גליקמן הרב שי פירון, צילום: נמרוד גליקמן

פירון סיפר על תקופתו בתור שר החינוך ואמר שבזמנו הוא ביקש לקדם מהלך במערכת החינוך בו כל על כל חולצת בית ספר לצד הסמל של אותו בית ספר יהיה את המשפט "ואהבת לרעך כמוך". זמן קצר לאחר מכן החלו להגיע טלפונים למשרד ושאלו האם ניתן לשנות את המשפט למשהו אחר ולמה אוכלוסייה סגורה, כמו החינוך החרדי, צריך ללכת עם החולצה הזו. פירון הביא דוגמה אקטואלית לחוק המואזין וסיפר איך הוא עשה שיחת ועידה בין רב לעימאם ותוך 14 דקות הם הגיעו להבנות וניסחו פתרון משותף לבעיה. "להגיד שכל הדבר הזה יכול להיפתר על ידי מערכת החינוך זה לא לפתור את הבעיה אלא לפתור את עצמנו מהדיון בבעיה. יש הרבה מאוד מנהיגים במדינת ישראל שהדרך שלהם להשתמט מהאחריות זה לזרוק את האחריות על האחר", אמר פירון והוסיף "במדינת ישראל הפחד הפך להיות אסטרטגיה ולא טקטיקה".

פירון המשיך, "איזה מזל שיש לנו אויבים - אירן וחיזבאלה. אסטרטגית אין דבר רע יותר מהסכם שלום. אם תשאלו את אזרחי ישראל מה מחבר בינינו בלי המילים שואה, חיזבאלה, יום הזיכרון וכו, אתם תופתעו לגלות שאין כבר מה שמחבר בינינו. 51 אחוז מאזרחי מדינת ישראל, לא מתרגשים מההמנון. מורה שלא מדבר על כל מה שהוא חושב הוא טכנאי הוראה ולא מורה. והסיבה שהוא צריך לדבר על הדברים האלו זה לא בגלל הלחץ של המורים והילדים, אלא שאתה לא באמת מורה אם אתה לא מביא את עצמך לכיתה" אמר פירון והסביר כי "מורה צריך לעשות את זה בהבאת דעותיו, שמיעת האחר וניהול דיון - ברגע הזה יתרחש סיפור גדול בכיתה. כדי שמורים ידברו בכיתה הם צריכים לדבר על הכל ולא רק על חלק כי כשלא נותנים להם לדבר על הכל הם בסוף לא מדברים על כלום". פירון סיכם את דבריו ואמר "אני בחיי למדתי שככל שאנשים דופקים יותר חזק על השולחן ואומרים שהם לא מפחדים, הם מפחדים יותר. אני מציע לכולם לפחד פחות ולתת יותר כבוד לאחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות