אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כיצד הציל אימייל אחד של טים קוק את המניה של אפל צילום מסך: מתוך אתר אפל

כיצד הציל אימייל אחד של טים קוק את המניה של אפל

לאחר פרסום דו"ח על ירידה בנתח השוק של אפל בתחום השעונים החכמים, מנכ"ל אפל שלח מייל ךויטרס בו נטען שהמכירות מצוינות ומניית החברה מחקה את מה שאיבדה יום קודם לכן

08.12.2016, 15:44 | רפאל קאהאן

לא מעט מביצועי מניות חברות הטכנולוגיה קשורים פעמים רבות בטקטיקות שמפלרטטות עם החוק. דוגמה לכך ניתן למצוא בסיפור הבא: ביום שני שעבר פרסמה חברת המחקר IDC דוח הסוקר את מצב שוק השעונים החכמים ברבעון השלישי 2016 ושממנו עולה שאפל איבדה קרוב ל-50% ממנו לטובת המתחרות. 

קראו עוד בכלכליסט

המחקר הוביל לכך שהמניה של אפל צללה באותו יום ואיבדה קרוב לאחוז - הרבה יותר מדי עבור משקיעים רבים. טים קוק, מנכ"ל החברה, מיהר ושלח מייל לכתבת של סוכנות רויטרס בו הוא דוחה את הטענות של IDC ואומר שמצב מכירות השעון החכם של אפל מצויינות. הסוכנות מיהרה לפרסם את הידיעה והפלא ופלא, מנייתה של אפל מחקה כמעט באותו יום את מה שאיבדה יום קודם. 

טים קוק. האימייל שלו לא התייחס לתוצאות המחקר, צילום: צילום מסך טים קוק. האימייל שלו לא התייחס לתוצאות המחקר | צילום: צילום מסך טים קוק. האימייל שלו לא התייחס לתוצאות המחקר, צילום: צילום מסך

בכתבה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" אתמול (ד') מכונה המהלך של טים קוק "הליכה באיזור הדמדומים של ה-SEC". הכוונה היא ששליחת המייל של קוק אולי אינה עבירה על החוק - אך גם לא כשרה לחלוטין. עוד טוענים בג'ורנל שהמייל שפורסם אינו מתייחס לאותה תקופת מכירות - המחקר של IDC מתייחס לרבעון ספציפי בעוד שההצהרה של קוק מתייחסת לתקופה ארוכה הרבה יותר. 

המחקר של IDC מפסיק לספור את המכירות של האפל ווטש כשבועיים לאחר ההשקה ולא לוקח בחשבון את המכירות במהלך בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי שהקפיצו את שורת הרווח של אפל חודש מאוחר יותר. זאת ועוד, תקופת הרכישות שחלה בחגי ההודייה עד כריסמס היא באופן מסורתי התקופה בה נמכרים הכי הרבה גדג'טים כמתנות. הבעיה היא שמדובר בתקופה שלא משקפת מגמות ארוכות טווח. 

קוק יודע זאת ולכן ההתרעמות של כתבי "הוול סטריט ג'ורנל" מובנת. התרגיל של קוק איפשר לו למחוק את חוסר האמון של המשקיעים במניה וכל זאת בלי שהוא מתייחס למגמה עצמה. מכירות השעונים החכמים אכן לא טובות, זה תחום בו אף אחת מהשחקנית לא הצליחה לפצח את המוצר באופן שיתאים לקהל הרחב. לנובו למשל כבר הודיעה שלא תשיק שעונים, פבל נרכשה במחיר מציאה על ידי פיטביט המובילה, שגם מנייתה בצרות.

בסך הכל המגמה לא טובה. אבל עבור משקיעי אפל שהאזינו למה שנאמר להם בתקשורת - העתיד נראה ורוד.

תגיות