אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות הגז הטבעי מעלה את מחיר החלוקה למפעלים ב־40% בשל כשלים של המדינה צילום: אוראל כהן

רשות הגז הטבעי מעלה את מחיר החלוקה למפעלים ב־40% בשל כשלים של המדינה

רגולציה חדשה של רשות הגז במשרד האנרגיה מייקרת את חלוקת הגז למפעלים. הנימוק: אי־עמידה בזמני פריסת מערכת ההולכה מצד הרשויות

11.12.2016, 06:48 | ליאור גוטמן

כישלון הממשלה בחיבור מפעלי התעשייה לגז טבעי מעמיק: רשות הגז הטבעי הודיעה בסוף השבוע כי היא מייקרת את עלות חלוקת הגז למפעלים ב־40%. התעריף החדש יעמוד על 7 אגורות למ"ק גז טבעי במקום 5 אגורות עד כה, והוא נקבע כחלק מרגולציה המיוחסת לשימוע שרשות הגז הוציאה עוד ביולי 2014. לדברי משרד האנרגיה, השפעת עדכון התעריף על פרישת הרשתות וחיבור הצרכנים צפויה לעמוד על כ־2% במחיר הגז לצרכן. לפי המסמך, עדכון התעריפים הבא ייערך בעוד חמש שנים. במקביל צפויה המדינה לפתוח בקרוב בהליך לעדכון מחיר רכיב הולכת הגז. 

קראו עוד בכלכליסט

לפי מסמך הרגולציה שפרסמה רשות הגז, ייקור התעריף הוא פועל יוצא של דחייה בלוח הזמנים להקמת מערכת הולכת הגז בדרום הארץ, דחייה שלטענת הרשות נובעת מאי עמידה בלשון התקנות והחוק של הרשויות המקומיות וועדות התכנון. כך יוצא שהמדינה למעשה מגלגלת על המפעלים לשאת בעלויות של טעויותיה שלה. בשלב זה מכוונת העלאת התעריף לאזור דרום הארץ, שם ממוקמים חלק הארי של המפעלים המחוברים לגז — 25 מפעלים מתוך פוטנציאל של אלפים לטענת התאחדות התעשיינים. אך בשל אופי הנימוקים שבהם נוקבת רשות הגז להעלאת התעריף סביר שהיא תחול בעתיד גם על יתר חלקי הארץ.

  , צילום: עמית שאבי צילום: עמית שאבי   , צילום: עמית שאבי

המסמך מפרט את כלל התקלות של המדינה בחיבור המפעלים לרשת חלוקת הגז, תוך שהוא מסביר מדוע השלמת השימוע ארכה יותר משנתיים. פירוט זה כולל שלל נימוקים ותירוצים, החל מתום כהונת חלק מחברי הרשות, מחסור במשפר החברים הרשאים להצביע, תקופת בחירות, כינון ממשלה חדשה ואף הליך מינוי חברי מועצת רשות הגז, שהושלם לפני מספר חודשים. אלא שנימוקים אלו מתעלמים מכך ששר האנרגיה יובל שטייניץ מכהן בתפקידו כבר יותר משנה וחצי, תקופה שבמהלכה הספיק להקים רשות חשמל חדשה, לאשר מתווה ליצוא גז ולפתוח את הים לחיפושי נפט.

נוסף לעיכוב הממושך בהקמת מערכת הולכת הגז נוקב מסמך הרשות בנימוקים נוספים להעלאת התעריף. אלא שנימוקים אלו לוקים בחסר במקרה הטוב ובמקרים רבים מהווים תוספות רגולציה שהתקבלו בדיעבד או בדרך של הנחתה. כך למשל ניתן כנימוק כוונה עתידית להקמת מרכז בקרה, דרישה שלא הוצבה במקור כשהשימוע יצא לדרך. בנוסף שורבב למסמך רצון לחבר את תחנות הכוח התרמו־סולאריות באשלים לרשות הגז כדי שיוכלו לפעול גם בעת הלילה — אף שתחנות כוח אלו היו בשלב ראשוני בעת פרסום השימוע המקורי.

נימוקים נוספים להעלאת התעריף כוללים דרישה לתוסף ריח לגז, שיאפשר גילוי של דליפה, שלא נכללה בשימוע המקורי; חיבור צנרת ההולכה למישור רתם, שבו אמור להיות מוקם מפעל האמוניה החדשה; וכן שיטת התשלום הבעייתית לספק הגז באזור נגב גז עבור פריסת התשתית בפועל.

לדברי התאחדות התעשיינים, העלאת התעריף צפויה להגדיל את עלויות האנרגיה של המפעלים המשתמשים בגז טבעי בהיקף של כמה עשרות אלפי שקלים לשנה למפעל קטן ועד לכ־500 אלף שקל בשנה למפעל גדול. לדברי גורמים בהתאחדות "רשות הגז בעצם מגלגלת את המחדלים שלה על הלקוחות. עליית התעריף המאוחרת הזו מוסיפה לאי וודאות של הענף כולו". העלאת התעריף צפויה להפחית את המוטיבציה להתחבר לתשתית הולכת הגז במיוחד עבור מפעלים קטנים שטרם עשו זאת.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "בשנתיים הקרובות יושקעו כ־300 מיליון שקל בשדרוג ופרישת רשת החלוקה של הגז הטבעי ברחבי הארץ, בכדי להביא את הגז לצרכנים המרוחקים ולבטל את העלות העודפת שמושתת עליהם. במשרד האנרגיה פעלו במהירות האפשרית להשלים את מספר החברים הנדרש במועצת רשות הגז, שהיה חסר במשך חודשים ארוכים. כל טענה כי קיים קשר בין מספר חברי מועצת רשות הגז לשינוי התעריף אינה נכונה ומטעה".

תגיות