אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת הצגה: "מצחיקונת" צילום: דניאל קמינסקי

ביקורת הצגה: "מצחיקונת"

"מצחיקונת" של הקאמרי נע בין משחק מצוין לרגעים מתים ומפוזרים

11.12.2016, 08:51 | מאיה נחום שחל

תיאטרון הקאמרי מעלה את המחזמר "מצחיקונת" על פי מחזה מאת איזבל לנארט, מוזיקה של ג'ולי סטיין ושירים של בוב מריל, לנוסח עברי של דורי פרנס בבימויו של צדי צרפתי וכוריאוגרפיה של עוז מורג. עם מיה דגן, עמוס תמם, אורנה רוטברג, עמית רייס, שלמה וישינסקי, אבי טרמין, אסתי קוסוביצקי ועוד עשרות שחקנים ורקדנים.

זהו סיפורה של פאני ברייס, שחקנית וקומיקאית יהודייה מברוקלין שהתגלתה על ידי המפיק הגדול פלורנץ זיגפלד שהפך אותה לכוכבת בברודוויי. ברייס נשבת בקסמיו של המהמר ניק ארנשטיין, מוותרת על סיבוב הופעות בשיקגו כדי להצטרף אליו לסיבוב הימורים בחו"ל ("אני אוהבת את הבמה ואת הקהל, אבל את הקהל את לא לוקחת איתך הביתה ואני רוצה שיהיו לי חיים"), נסיעה שממנה הם חוזרים זוג נשוי. ניק מסתבך בחובות ומואשם במעילה שבגינה הוא נכלא לשנה וחצי. אחרי שחרורו קשה לשניים לשקם את מערכת היחסים ביניהם.

מאיה דגן והקורוס , צילום: דניאל קמינסקי מאיה דגן והקורוס | צילום: דניאל קמינסקי מאיה דגן והקורוס , צילום: דניאל קמינסקי

"מצחיקונת" אינו נכלל ברשימת המיטב של עולם מחזות הזמר, והמיתוס סביבו נבנה בעיקר הודות לברברה סטרייסנד, הראשונה שגילמה את דמותה של פאני על הבמה והמסך, ואף גרפה עליו את האוסקר עם הופעה בלתי נשכחת שהיוותה את אבן היסוד לקריירה המפוארת שלה.

יש משהו בעובדה שמדובר בסיפור על כוכבת יהודייה שוודאי תורם לתחושת ההזדהות. מחמם את הלב לשמוע "מזל טוב" ו"לחיים" ביצירה שכבשה את ברודוויי ובהמשך את הוליווד, אבל זה לא מספיק.

ההפקה כוללת את כל המרכיבים התיאטרוניים הנחוצים לז'אנר – במה גדולה עם תפאורה מתחלפת, שלל תלבושות ואביזרים, הרבה שחקנים ורקדנים ובעיקר עבודה מצוינת של המנהל המוזיקלי טל בלכרוביץ' באגף המוזיקלי, ונוסח עברי נהדר של פרנס (שאפו על התרגום ל־"People"), אך התחושה היא שמשהו שם לא פוצח עד הסוף ויש ניחוח מיושן באוויר. אין פה את אפקט ה"וואו" שכבר ראינו על במות בארץ בשנים האחרונות. ההפקה אינה אחידה באיכותה, יש לא מעט נפילות מתח והיא לא תמיד מצליחה לגעת או לרגש. הקורוס לעתים חוטא במשחק מוגזם (Over Acting), נשמע צעקני יתר על המידה והשחקנים נכנסים זה לדברי זה.

הקטעים הנוגעים והמהודקים של הערב שייכים לשניים שעומדים בלב הסיפור. החיבור בין דגן לתמם מרשים ואמין. זה לא סוד שעבור דגן מדובר בהגשמת חלום, והיא התגייסה למשימה והביאה את כל כולה לתפקיד ולדמות. דגן לא רק שרה טוב, היא גם שחקנית מצוינת עם נוכחות מרשימה שיודעת לרגש ובנוסף התברכה בתזמון קומי מדויק, אנרגיה והומור עצמי שמתאימים לתפקיד. היא מצליחה להעביר את המאבק הפנימי של פאני, הניסיון לתמרן בין אהבתה לבמה לאהבתה לניק. היא נסחפת לעתים לתזזיתיות וצחקקנות מיותרות, אך רוב הזמן מצליחה לאזן בין הדרמטי לקומי. לצדה עמוס תמם המקסים שמגלם בדיוק רב את דמותו של המהמר הכובש את לבה. תמם הוא צ'ארמר אמיתי שלוקח כל תפקיד ברצינות המרבית והתוצאות מדברות בעד עצמן. בתפקידי המשנה בלט רייס בתפקיד אדי שטיין, הכוריאוגרף שמלווה את ברייס מילדותה.

תגיות