אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק מתחילה לסמן סיפורי חדשות מזויפים: כך זה יעבוד צילום: אי פי איי

פייסבוק מתחילה לסמן סיפורי חדשות מזויפים: כך זה יעבוד

הרשת החברתית השיקה מנגנון לסינון חדשות ולדווח על זיופים, ספאם ותוכן אלים. במקביל בודקי עובדות חיצוניים יסייעו לחברה

16.12.2016, 11:16 | הראל עילם
פייסבוק הכריזה אמש (ה') על שורה של כלים חדשים, רובם עדיין בשלב הבטא, שאמורים לסייע לרשת החברתית להילחם בתופעת החדשות המזויפות שמציפות לאחרונה את האינטרנט

קראו עוד בכלכליסט

הרשת החברתית החלה לפתח חלק מכלים אלו לפני חודשים רבים, עד שמארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, החליט לגנוז אותם מחשש לתגובת נגד של שמרנים – הכלים זיהו שהרוב המוחלט של החדשות המזויפות הגיעו ממקורות שמרניים. לאחר תוצאות הבחירות המפתיעות בארצות הברית וניצחונו של דונלד טראמפ ההשפעה של חדשות מזויפות נידונה בהרחבה בתקשורת. ועד של עובדי פייסבוק מחה על מדיניות פייסבוק אבל הדבר לא מנע מצוקרברג לדחות את הטענות לפיהן פייסבוק צריכה לנקוט עמדה בנושא. אבל אחרי שגוגל החלה להסיר לינקים שמובילים לחדשות מזויפות, צוקרברג נכנע ושינה את עמדתו בצורה חדה. הוא הציג אז מסמך כוונות מפורט שתיאר את התוכניות של פייסבוק בנושא. עכשיו, ניתן לראות כיצד התוכניות מתממשות בפועל. 

מטה פייסבוק בעמק הסיליקון, צילום: גטי אימג מטה פייסבוק בעמק הסיליקון | צילום: גטי אימג' מטה פייסבוק בעמק הסיליקון, צילום: גטי אימג

את הניצנים של המאמצים האלו ראינו לפני כשבוע, כאשר פייסבוק השיקה כלי שמזמין את הגולשים למדוד את רמת האמינות של כותרות שהיא זיהתה כבעייתיות. עכשיו מצטרפים לכלי הזה מספר כלים חדשים, שאמורים בין השאר להקל על משתמשים לדווח על חדשות מזויפות. בין השאר, כאשר משתמש מדווח על פוסט, האפשרות "זה חדשה מזויפת" תופיע בין האופציות הראשונות בתפריט, יחד עם "זה ספאם" ו"זה תוכן אלים".

כצפוי, פייסבוק גם הודיעה שהיא חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם שירותי בדיקת עובדות חיצוניים וגופי תקשורת מעורכים, ביניהם Snopes, וושינגטון פוסט, PoltiFact ו-Associated Press. כל הארגונים האלו לוקחים חלק ב-IFCN, קהילה עיתונאית המפתחת סטנדרטים לעיתונות מקוונת אתית ואובייקטיבית. שיתופי הפעולה האלו יאפשרו לפייסבוק לסמן חדשות מזויפות, כאשר כל ידיעה שתסומן ככזאת על ידי המשתמשים תבדק בצורה אוטומטית על ידי גופים אלו.

על מנת להימנע מטענות לפיהן פייסבוק מפעילה כלי צנזורה, החדשות האלו עדיין יופיעו ברשת החברתית ועדיין יהיה ניתן לשתף אותן, אם כי פייסבוק תתריע בפני המשתמש שהוא מנסה לשתף ידיעה בעייתית. פייסבוק גם הודיעה שתצמצם את היכולת של מפרסמים שמפיצים חדשות מזויפות לרכוש שטחי פרסום, והם גם לא יוכלו להשתמש בפוסטים שכוללים חדשות מזויפות כחלק מפלטפורמת סיפורים ממומנים שלה.

"אנחנו מאוד רוצים לתת לאנשים קול משלהם, אבל אנחנו חייבים להבין גם את המחויבות שלנו במניעת הפצה של חדשות מזויפות בפלטפורמה שלנו" אמר אדם מוסרי, סמנכ"ל פייסבוק שאחראי על עיצוב הניוזפיד. מוסרי אמר שהכלים נמצאים כעת בתהליך בטא – כלומר, דרך מספר מצומצם של משתמשים שנבחרו בצורה רנדומלית – ובסופו של דבר הם יהיו זמינים לקהל הרחב. הוא הוסיף שהכלים, והדרך שהם פותחו, הם פשרה בין הרצון להימנע מצנזורה והרצון לעצור את תופעת החדשות המזויפות.

"השאלה מהן חדשות מזויפות. לאנשים שונים יש תשובות שונות" הוסיף מוסרי. הוא הסביר שפייסבוק לא מתכוונת לתקוף אתרי חדשות שמפיצים תיאוריות קונספירציה ומידע שגוי, אלא רמאים שמנסים בצורה ברורה להרוויח מהפצת מידע שקרי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות