אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראות את האור: צמד המעצבים קרנובסקי ממילאנו יציגו פרויקט במוזיאון חולון צילום: JEFF METAL

לראות את האור: צמד המעצבים קרנובסקי ממילאנו יציגו פרויקט במוזיאון חולון

הפרויקט המתמשך RGB של צמד המעצבים כולל חדרים שלמים שמשתנים כשהתאורה משתנה

18.12.2016, 09:26 | רן יניב הרטשטיין

חוש הראייה האנושי הוא עניין מתעתע, וכמו שאובייקטים במראה האחורית נראים קרובים ממה שהם באמת, כך גם צבע התאורה יכול להשפיע על מה שאנחנו רואים. זה העיקרון שבבסיס הפרויקט המתמשך RGB של צמד המעצבים קרנובסקי (Carnovsky) ממילאנו. את העבודות המיוחדות הם יציגו מ־20 בחודש במסגרת התערוכה "מבט־על" במוזיאון העיצוב בחולון.

"התחלנו לפתח את הטכניקה הזאת בשנת 2006", מספר פרנצ'סקו רוג'י (Francesco Rugi), שעובד לצד סילביה קווינטאנילה (Silvia Quintanilla), מעצבת ממוצא קולומביאני, תחת השם קרנובסקי זה עשר שנים. הם הכירו בבית ספר לעיצוב במילאנו ומאז משתפים פעולה. ההתעסקות העיקרית שלהם היא בעבודות שמגיבות לצבע התאורה: "לא המצאנו כלום, זה משהו שקיים בטבע. אבל השימוש שלנו בצבעי היסוד בעבודות והשימוש בתאורה בצבעים שונים יוצרים את הטכניקה שאנחנו מכנים 'קסם'".

רוג רוג'י וקווינטאנילה על רקע אחת העבודות. אור אדום הופך דימויים לחדים ובהירים | צילום: JEFF METAL רוג

 

אורך הגל קובע

 

המיצבים הם לרוב קירות או חדרים שלמים שמלאים בדימויים, ברוב המקרים מעולם החי והטבע. ה"קסם" מתרחש כאשר מאירים את הקיר בצבעים אדום, כחול או ירוק, ובכל תאורה נחשפים דימויים שונים שמודפסים על גביו. כאשר הקיר מואר באור לבן, רגיל, יש שילוב צבעוני של כל הדימויים — שהוא מעניין בפני עצמו. "התוצאה השונה הנובעת מהחשיפה לצבעים השונים היא בשל אורכי גל שונים של אור שיש לכל אחד מהם", מסביר רוג'י. "לאדום, למשל, הגל הארוך ביותר. לכן הוא הופך דימויים לחדים ובהירים. לכחול ישנו אורך הגל הקצר ביותר, ולכן הדימויים באור כחול ייראו מטושטשים יותר, פחות מפוקסים. זה גם האור שאנחנו הכי אוהבים".

ברוב העבודות שלכם אתם מתרכזים בדימויי נוף, בעלי חיים וגוף האדם. מדוע?

"אנחנו חוקרים את הטבע. אלה מבחינתנו הדימויים הכי ראשוניים ובסיסיים שיש בעולם. חיות היו האימג'ים הראשונים שהתגלו במערות של האדם הקדמון. יש בהן משהו שמספר סיפור עתיק יומין. מלבד זאת, אנחנו חושבים שמדובר בדימויים הכי יפים שיש מבחינה ויזואלית".

שיתוף פעולה עם אדידס

 

הטכניקה המעניינת של השניים הניבה להם תערוכות רבות ברחבי העולם בשלוש שנים האחרונות. הם הציגו, למשל, בפריז, לונדון, טורנטו, פירנצה, פורטוגל - ועכשיו כאמור גם בישראל.

לצד התערוכות הם משתפים פעולה בשנים האחרונות עם בתי עסק וחברות מסחריות מובילות. כך לדוגמה מעטרות העבודות שלהם כמה מסעדות וברים באירופה. הם עיצבו מהדורת נעליים מיוחדת עבור אדידס ולאחרונה גם מהדורה מיוחדת לבקבוק של הקוניאק הצרפתי הנסי. "זה היה פרויקט מעניין מאוד", הוא אומר, "לשתף פעולה עם חברה של משקאות אלכוהוליים זה נחמד, גם כי הם בדרך כלל מוצבים במועדונים וברים, שבהם יש גם ככה תאורה צבעונית מתחלפת, ואז אפשר ליהנות מהיצירה על הבקבוק גם בלי להשתמש בפילטרים".

בספטמבר האחרון פרסמו השניים גם את הספר הראשון שלהם, "Illuminature", שגם הוא מגיע עם שלושת הפילטרים, אשר מאפשרים ליהנות מהקסם באופן פרטי בבית. לצדו הם מוכרים באתר שלהם פריטים שהם ייצרו באותה הטכניקה: טפטים, מדבקות קיר, כיסויים לאייפון, צעיפים ועוד.

העבודה תוצג במוזיאון העיצוב חולון מה-20 לדצמבר 2016 עד ה-29 לאפריל 2017 במסגרת התערוכה "בדיקת ראייה" של ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן וכחלק מהתערוכה המקורית "מבט-על" החושפת לראשונה את אוסף המשקפיים ההיסטורי של קלוד סמואל, לצד עבודות של כ-50 מעצבים ישראליים מובילים.

תגיות