אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צלצול ורטט: מופע מחול על טלפונים ניידים צילום: עידן לוי

צלצול ורטט: מופע מחול על טלפונים ניידים

נימה יעקובי יצרה מחול אינטראקטיבי לילדים המבוסס על טלפונים סלולריים, כולל משחקים ואפליקציות שקמות לתחייה: "זו לא ביקורת, אלא התבוננות"

18.12.2016, 08:48 | מאיה נחום שחל

הכוריאוגרפית והרקדנית נימה יעקובי שמה לב לשקט המוזר ששרר בחדר שבו שהו הילדים במהלך אירוע משפחתי. היא בדקה ומצאה אותם יושבים בשקט, כל אחד שקוע עמוק בטלפון הנייד שלו. את התופעה החברתית העכשווית הזאת היא החליטה להפוך למופע מחול של קבוצת במה נימה יעקובי, שאותה הקימה לפני כעשור עם בן זוגה המוזיקאי והכותב ישראל ברייט (להקת השמחות), שגם כתב את המוזיקה.

"אנחנו תמיד עוסקים בחומרים רלבנטיים ונגישים לילדים, והנושא של טלפונים ניידים משמעותי מאוד בתקופה שלנו", היא מסבירה. "המכשיר הקטן מצד אחד פותח אותך לעולם ומצד שני סוגר אותך בעצמך. חיפשתי את הדרך להביא את זה לבמה".

"אפליקציות" הוא מופע מחול עם מילים שמשתף את הקהל, אשר יעלה ב־24 בדצמבר במחסן 2 יפו (לבני 4 ומעלה). במהלך המופע הרקדניות מפעילות מהטלפון הנייד שלהן מוזיקה, משחקים ואפליקציות שמהווים השראה למחול. בין השאר הן משתמשות באפליקציה שמקליטה את הקהל והופכת את השיחה לשיר ראפ קצבי שלצלילו הן רוקדות.

יעקובי וויקי זאו על הבמה. "לא בנאלי או חוכמולוגי", צילום: עידן לוי יעקובי וויקי זאו על הבמה. "לא בנאלי או חוכמולוגי" | צילום: עידן לוי יעקובי וויקי זאו על הבמה. "לא בנאלי או חוכמולוגי", צילום: עידן לוי

במרכז הסיפור שתי חברות שמחכות לשליח שיביא להן את "הדור החדש" של הטלפון כי בדור הישן נגמרת הסוללה ויש משבר גדול. האחת (ויקי זאו) מחוברת נונסטופ לאינסטגרם ולוואטסאפ, והשנייה (יעקובי) מנסה ליצור איתה קשר ולא תמיד מצליחה. לאט לאט יוצאות מתוך הטלפון אפליקציות שהשתיים מגיבות אליהן בריקוד, כולל סוגים שונים של אימוג'יז ואפילו ווייז. חפצים שונים מתחילים לצלצל והגוף והטלפון הופכים ליחידה אחת.

יצירה היא משחק

 

יעקובי רקדה בלהקת המחול הקיבוצית והיא בעלת תואר שני במחול מאוניברסיטת Trinity Laban בלונדון. במשך שנים היא יצרה עבודות למבוגרים במסגרות ופסטיבלים שונים בארץ ובעולם, ובהן "אינטימדאנס", "הרמת מסך" ופסטיבל עכו.

כשהפכה לאמא עשתה הסבה לעולם הילדים. "נפתחתי לדמיון והבנתי שאני מאוד אוהבת לגשת ליצירה קצת כמו שילדים ניגשים למשחק".

זו העבודה השישית של הקבוצה ("הריקוד של סינדרלה", "מסע קופסה"), שלמופעיה כ־100–150 הרצות בשנה ברחבי הארץ.

זאו ואימוג זאו ואימוג'י. מתוך המופע | צילום: עידן לוי זאו ואימוג

 

אימפרוביציה ופוקימון גו

 

במשך שנתיים התנסתה יעקובי בסטודיו בתנועות המבוססות על סלולריים עד שהתגבש המופע: "חפרנו וחיפשנו איך לגעת בנושא הזה באופן שאינו בנלי או חכמולוגי. עשינו המון אימפרוביזציות עם טלפונים בחדר החזרות עד שמצאנו דברים מעניינים. קל מאוד לבקר את תופעת הטלפונים הניידים אצל ילדים אבל יש לזה שני צדדים: מצד אחד זה באמת סוגר אותנו ומצד שני זה עולם ומלואו מדהים וכיפי.

המופע שהתגבש לא מבקר את התופעה, אלא מתבונן בה ושואל לאן זה יתפתח. אפשר לעשות ריקוד מכל דבר, והמופעים שלנו עושים לילדים חשק לרקוד, במקרה הזה עם הטלפון, שמהווה טריגר לתנועה ורעיונות. ריקוד כזה הוא קצת כמו מראה סוריאליסטית, עתידנית, ויש חלקים קיצוניים כמו רגע שבו הרקדנית מתייאשת שנגמרה לה הסוללה. אני מציעה לה פרח והיא לוקחת אותו ביד ולא יודעת מה לעשות ומתחילה לדבר ולחייג באמצעותו".

עולם המשחקים בסלולר משתנה בקצב בלתי נתפס, וגם את זה יעקובי הביאה בחשבון: "אני יודעת שזה עולם משתנה ובכל פעם אנחנו משאירים מקום פתוח גם למשחקים הכי חמים ועושים עליהם אימפרוביזציה, עכשיו זה למשל פוקימון גו. זה מופע שצריך להיות פתוח ואינטראקטיבי. כיף לעשות אימפרוביזציות, להתפתח ולהשתנות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות