אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לשכת הספנות: 28 אלף מכוניות עומדות בנמלים ללא לקוחות צילום: אוראל כהן

לשכת הספנות: 28 אלף מכוניות עומדות בנמלים ללא לקוחות

בדו"ח שעליו חתום נשיא הלשכה, ד"ר יורם זבה, הוא מבקר את הפיכת נמלי ישראל למקום אחסון לרכבים מיובאים: "צריך מהלך אמיץ מצד הרגולטורים והריבון כדי להפסיק תופעה פסולה זו"

19.12.2016, 21:48 | ליאור גוטמן

הגידול במספר המכוניות שמגיעות מדי חודש לישראל עלול לפגוע ביכולת הסחר העתידית של הנמלים המקומיים. כך על פי תחזיות של לשכת הספנות הישראלית.

קראו עוד בכלכליסט

בדו"ח של לשכת הספנות לסיכום 2016, שהופץ לחברי הלשכה ועליו חתום נשיאה, ד"ר יורם זבה, הוא מכנה את הצפת נמלי ישראל בכלי רכב מיובאים "שערורייה". "מספר כלי הרכב המיובאים לישראל רשם קפיצה גדולה: 31% יותר בעשרת החודשים הראשונים של השנה לעומת שנה שעברה. אנו מברכים על כך מהסיבה הפשוטה שזו פרנסתנו, אבל מספר זה עולה לאין ערוך על מספר כלי הרכב שנמסרו לשוק בתקופה זו. הנמלים פשוט הפכו למקומות אחסון נוחים וזולים ביותר. ההפרש בעשרת החודשים בין היבוא לבין המסירות הוא 28 אלף כלי רכב, ומספר זה מתווסף לכמות הרכבים שאוחסנו בנמלים בתחילת השנה. כיום מאוחסנים בנמלי אילת, אשדוד וחיפה כ-73 אלף רכבים. סקנדל שמעולם לא היה כמוהו".

עיון בנתוני משרד התחבורה מעלה שהתופעה שזבה מתאר אינה זרה למשרדי הממשלה. בעשרת החודשים הראשונים של 2016 הגיעו לנמלי ישראל כ-290 אלף מכוניות חדשות, כמות דומה לזו שנרשמה בשנה שעברה. חלוקת נתחי השוק מגלה שנמל אשדוד מחזיק כ-45% מהשוק, נמל חיפה כ-21% והשאר בנמל אילת. לגבי זה האחרון, פעילותו ב-2016 מוכיחה שהשמועות על נטישת יבואני הרכב לטובת נמל אשדוד התגלו כלא אחראיות במקרה הטוב וכהגזמה במקרה הרע.

מכוניות בנמל (ארכיון), צילום: אוראל כהן מכוניות בנמל (ארכיון) | צילום: אוראל כהן מכוניות בנמל (ארכיון), צילום: אוראל כהן

"תופעה זו היא מחדל אדיר במלוא חומרתו. כל הסחר הישראלי סובל מכך שהנמלים מלאים במכוניות ומפריעים לכל שאר הסחר. הנהלת נמל אשדוד נאלצת להטיל מגבלות על טעינת מכולות ריקות, מכריחה מדי פעם לפרוק מטען כללי רק במסירה ישירה והעבודה בנמל נהפכת לבלתי אפשרית" אומר זבה, ומחדד בדו"ח הסיכום שלו לשנה החולפת ש"האירוניה במצב הנוכחי בולטת: הנמלים לא סובלים עקב כך נזקים בתוצאות הכספיות שלהן. נהפוך הוא, הפיכת השטח הנמלי היקר למקום אחסון זול, ועוד יתרונות ייחודיים למכוניות, גורמים לתוצאות כספיות חיוביות לנמלים ונזקים רבים וממושכים ללקוחות".

יצוין שמדינת ישראל מרוויחה מהמצב, והיקף המיסוי מייבוא כלי רכב, חלפים, אגרות ודלק צפוי להסתכם השנה בכ-40 מיליארד שקל - פי 2 ממה שהיה לפני עשור. "ניתן לפתור את הבעיה, אבל צריך מהלך אמיץ מצד הרגולטורים והריבון כדי להפסיק תופעה פסולה זו. אנו שמחים על כך ששר התחבורה בנאומו אמר באופן הברור ביותר שיש להוציא את המכוניות מהנמלים".

בהתייחסו לשאר הסקטורים זבה מגלה שהמטען הכללי והצובר בחופנים עלו ב-24% ו-20% בהתאמה. המכולות יגדלו בכ-10% בייבוא ו-12.9% בייצוא. מעניין לציין שהחל משנת 2014 שבר נמל אשדוד את ההגמוניה רבת השנים מידי נמל חיפה, ומהווה כיום כ-53% מסך כל מחזור המכולות.

ומה לגבי פיתוח נמלים חדשים? זבה מחדד ש"לאור הביקורת הנשמעת על הפיתוח העודף אני רוצה לחזור ולהביע תמיכה בלתי מסויגת בפיתוח זה. אחוזי גידול הסחר, מקומה הגיאופוליטי של ישראל, הקשר והתלות החיוניים של תושבי המדינה בסחר הבינלאומי, הצורך הבלתי מתפשר בתחרות פנים נמלית – מצביעים כולם על הצדקת ההחלטה לפיתוח הנמלים", הוא מסכם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה