אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובר עשויה לסיים את 2016 עם הפסד תפעולי של 3 מיליארד דולר צילום: רויטרס

אובר עשויה לסיים את 2016 עם הפסד תפעולי של 3 מיליארד דולר

על אף הכנסות של כ-14 מיליארד דולר מנסיעות ומכירת הפעילות הלא רווחית שלה בסין, אובר עדיין לא מצליחה לסיים ברווח. על פי הערכות גם את הרבעון השלישי היא צפויה לסיים עם הפסד תפעולי של 800 מיליון דולר

20.12.2016, 11:23 | הראל עילם

אובר אמנם גייסה השנה כספים לפי שווי שוק של 70 מיליארד דולר אבל על פי ההערכות, אפליקציית המוניות הפופולרית צפויה לסיים את שנת 2016 עם הפסד תפעולי בגובה של 3 מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

אחרי שהפסידה 2 מיליארד דולר בתוך פחות משנתיים בשוק הסיני, אובר מכרה את הפעילות שלה במדינה למתחרה המקומית, דידי צ'אושינג. לא ברור למי היא תמכור עכשיו. אובר היא עדיין סטארט-אפ פרטי ואינה מדווחת על הכנסותיה. עם זאת, לפי סוכנות הידיעות בלומברג, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 החברה סיפקה נסיעות ושירותים ללקוחות בשווי 14.2 מיליארד דולר. מתוך הסכום הזה, אחרי ניכוי משכורות הנהגים, אובר גזרה קופון בשווי 3.76 מיליארד דולר. אבל היא עדיין רשמה הפסד תפעולי בגובה של 2.2 מיליארד דולר. מקורות בלומברג מעריכים כי ברבעון הנוכחי, החברה צפויה להכניס למעלה מ-1.7 מיליארד דולר, אבל לרשום הפסד תפעולי של 800 מיליון דולר נוספים.

המטרה היא לקדם את נושא המכונית האוטונומית המטרה היא לקדם את נושא המכונית האוטונומית המטרה היא לקדם את נושא המכונית האוטונומית

המספרים הכמעט דמיוניים האלו צריכים להדאיג את אובר: מקורות בלומברג מדגישים שהנתונים אינם כוללים את הפעילות של אובר בסין, שפעלה תחת חברה נפרדת ועצמאית. אובר סין התמזגה כאמור באוגוסט האחרון עם דידי בעסקת ענק בשווי 35 מיליארד דולר. כחלק מהעסקה, אובר העולמית קיבלה 17.5% מהאחזקות בדידי, שגם השקיעה מיליארד דולר באובר.

אבל למרות ההשקעה ומקור ההכנסות הנוסף, וגיוס חוב נוסף של מיליארד דולר באוגוסט האחרון, אובר לא תוכל להמשיך לרשום הפסדים משמעותיים כאלו לאורך זמן – החברה גם הפסידה לפי ההערכות 2 מיליארד דולר במהלך 2015. בלומברג מציינים שהמספרים האמיתיים יכולים להיות גבוהים אף יותר, מכיוון שהם אינם כוללים מסים, ריביות ופיצויי מניות לעובדי החברה. אובר גם מעולם לא רשמה רווח על הפעילות הבינלאומית שלה, למרות דיווחים על רווחיות קצרת טווח בפעילות האמריקאית.

מה גם שהצרות של אובר רחוקות מלהסתיים. החברה עדיין מתמודדת עם ועדי עובדים ורגולטורים עצבניים כמעט בכל עיר ומדינה בעולם. המנכ"ל והמייסד, טראוויס קאלניק, עדיין מקווה להפוך את אובר לחברת טכנולוגיה ופועל במרץ לקידום צי המכוניות האוטונומיות של החברה, אבל בקצב הזה, בהחלט יתכן ויגמר להם הכסף לפני כן.

תגיות