אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה במוניות השירות תחכה לקיץ: הרישיונות יחודשו לחצי שנה, הפיצוי הכספי לקו מושבת נדחה צילום: דנה קופל

הרפורמה במוניות השירות תחכה לקיץ: הרישיונות יחודשו לחצי שנה, הפיצוי הכספי לקו מושבת נדחה

רישיונות הפעלת מוניות השירות יפוגו בסוף השנה. משרדי הממשלה ניסו לקדם רפורמה מקיפה בסקטור, אולם משרד התחבורה הציג בדיון בועדת הכלכלה נתונים חלקיים בלבד. יו"ר הוועדה: "המדינה לא החליטה אם היא רוצה את מוניות השירות או לא". הפשרה: הארכת הרישיונות באופן זמני

20.12.2016, 18:54 | ליאור גוטמן

ועדת הכלכלה האריכה את רישיונות הפעלת מוניות השירות בחצי שנה - כך הוחלט היום (ג') במסגרת דיון, במהלכו ניסו משרדי הממשלה לקדם רפורמה מקיפה בסקטור התחבורה הציבורית באמצעות חקיקה ייעודית לתחום מוניות השירות.

הדיון בוועדה נולד לאחר שרישיון הפעלת מוניות השירות פג בסוף השנה, ואלמלא המדינה תחדש אותו, מאות קווים לא יוכלו לפעול חוקית כבר מינואר הקרוב. רפורמת מוניות השירות כבר נכללה בחוק ההסדרים עם כוונה להוציא מאות קווים למכרזים חדשים, מהלך שהיה מוביל גם לתחרות בשוק וגם להגדלת מספר המוניות שנעות בשבת. בהוראת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הפרק הוסר מחוק ההסברים, מבלי לנמק למה, ועבר למסלול קידום פרטי כחקיקה ראשית.

קראו עוד בכלכליסט

מי שניסה לנצל את המצב הוא משרד התחבורה שקיווה "להשחיל" במסגרת החוק פיצוי לבעלי רישיונות קיימים, חלקם הגדול כלל לא מפעיל אותם בשטח.

מונית שירות, צילום: דנה קופל מונית שירות | צילום: דנה קופל מונית שירות, צילום: דנה קופל

במהלך הדיון התחוור שמשרד התחבורה הציג לנוכחים נתונים חלקיים על השוק ומה הוא מבקש לעשות, מה שהוליד ביקורת חריפה של יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל שטען ש"המדינה עוד לא החליטה אם היא רוצה את מוניות השירות או לא". יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח"כ דב חנין הטיח ביקורת קשה במשרד התחבורה ואמר ש"ברגע האחרון קיבלנו מהלך שהוא פרטץ' מוחלט", עם שורת מסמכים לא חתומים ונתונים שלא ברור מאין נולדו.

מחשש מביקורת משפטית, כבל פנה אתמול למשנה ליועמ"ש לממשלה אבי ליכט וביקש את חוות דעתו על הצעת משרד התחבורה להמיר רישיונות מוניות שירות למוניות רגילות, הן לגבי המשמעות החוקית והן לגבי התחרות במשק. למרות שקופת האוצר אולי ניצלה ברגע האחרון, יו"ר הקואליציה דוד ביטן כבר סימן כיצד ייראה הדיון בקיץ ואמר לנציג האוצר אלון מסר שהחוק לא יעבור אם לא ישחררו שם איזה שהיא סובסידיה לבעלי רישייונות קיימים. "שיהיה ברור, לא נאשר את הרפורמה בלי הרב קו וסובסידיה של האוצר", סיכם.

שני שליש מהרישיונות כלל לא פעילים

 

עד היום חולקו בישראל כ-2,500 רישיונות, אולם רק כשליש מהם פעיל בשטח משלוש סיבות עיקריות. הראשונה היא שחלק מבעלי הרישיונות שרכשו אותם גילו שהם מתחרים במרכזי הערים מול מוניות "רגילות", פעולה שהיא לא כלכלית בעליל. הסיבה השנייה היא שמערך התשלום האלקטרוני ("רב-קו"), עמו אפשר לשלם באוטובוסים או ברכבת, לא פועל במוניות השירות ומדיר משם משתמשים. הסיבה השלישית היא שחלק מבעלי הרישיונות רכשו אותם בעבר מבלי כוונה להפעיל אותם בכלל, עם ציפייה ליום בו המדינה תפצה אותם על ההשקעה לכאורה שירדה לטימיון.

לפיכך, שר התחבורה כץ ניסה להיטיב עם חלק מבעלי הרישיונות והציע להמיר להם את רישיון ההפעלה ממונית שירות למונית רגילה, מה שמאפשר להם למכור אותו אח"כ לצד ג' בתמחור שוק של כ-250 אלף שקל. משרד האוצר התנגד נחרצות לכוונה בטענה שמדובר בחלוקת "סוכריות" סתם, מה שהוביל לכך שאישור הרפורמה נדחה לקיץ הקרוב, ובמקומה נולדה פשרה של התרת נסיעה לעוד שישה חודשים.

תגיות