אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נתיבי איילון תקים עיר ניסוי למכוניות אוטונומיות צילום: אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

נתיבי איילון תקים עיר ניסוי למכוניות אוטונומיות

לכלכליסט נודע כי משרד התחבורה אישר תקציב מיוחד לתכנון עיר דמי לרכב אוטונומי

03.01.2017, 09:10 | ליאור גוטמן

שר התחבורה ישראל כץ הטיל על חברת נתיבי איילון לנהל את הקמת עיר הניסוי למכוניות אוטונומיות במסגרת קידום פרויקט הרכב האוטונומי בישראל.

ל"כלכליסט" נודע כי כץ והמדען הראשי במשרד התחבורה שי סופר הקציבו כ־2–3 מיליון שקל לתכנון ראשוני של המבנים ותוואי הדרך שירכיבו את העיר, כאשר המטרה היא להקימה בנתניה על פני שטח של כ־350 דונם, ולסיים את שלב התכנון עד סוף 2017. 

ישראל כץ, צילום: אלכס קולומויסקי ישראל כץ | צילום: אלכס קולומויסקי ישראל כץ, צילום: אלכס קולומויסקי

בשלב זה עוד לא ברור אם האתר ידמה עיר קטנה, או רק תשתית של שכונה. הדבר תלוי בהיתרי הבנייה שיתקבלו ובדרישות התקציב לאחר שלב התכנון. נתיבי איילון היא אחת החברות הממשלתיות שפועלות תחת אחריות משרד התחבורה. היא מנוהלת על ידי אבי חודין ואחראית, בין השאר, על פיתוח ותחזוקת כביש 20 (נתיבי איילון) ומתוכננת לנהל את מערך הנתיבים המהירים שיקיף בסוף העשור את תל אביב.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר סופר שמשרד התחבורה רואה בפיתוח תחבורה חכמה יעד ממשלתי לאומי. "אין סיבה שלא נוביל את העולם בתחום הזה. אולם יש כמה משוכות רגולטוריות שצריך לעבור. חלק מהניסויים הם להבין מי אחראי על מי - גם ברמת הביטוח, גם ברמת הרכב".

רכב אוטונומי סומן על ידי בכירים בענף הרכב כ"דור הבא" של עולם התחבורה. בשיחה עם "כלכליסט" אומר סופר שמשרד התחבורה רואה בפיתוח תחבורה חכמה יעד ממשלתי לאומי. "נעשה הכול כדי שזה יתקדם גם אצלנו. אנחנו חייבים את זה ואין סיבה שלא נוביל את העולם בתחום הזה, ובכוונתינו להשלים את הרגולציה כך שכבר ב-2020 הם יעלו על הכביש".

סופר מונה שורת משוכות רגולטוריות שצריך לעבור עד שאזרחים יוכלו להזמין רכב שננהג על ידי רובוט, ובראשן תקנות התעבורה. "מדובר בתקנות משנת 1961 שבכלל נשענות על בסיס שמקורו מתקופת המנדט הבריטי, כאשר עיקר הדגש הוא הטלת אחריות על הנהג. אם הנהיגה תתבצע על ידי רובוט צריך לשנות את זה וחלק מהניסויים היא להבין מי אחראי על מי - גם ברמת הביטוח, גם ברמת הרכב".

סופר מדגיש שהבחירה בנתיבי איילון בוצעה בשל הזמינות שלה. "נתיבי ישראל (מע"צ) עסוקה במוקדי סיכון ונת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) אחראית על פרויקט הרכבות במרכז המדינה. לשתיהן יש המון עבודה ובחרנו בנתיבי איילון בגלל הזמינות שלה". סופר מסכם שהתכנון של העיר החדשה שאוב על ידי האמריקאים. "אנחנו לא ממציאים כלום. מדובר על תקשורת ברמה גבוהה ורחבת פס, כולל ענן נתונים ובטיחות. התכנון הוא של נתיבי איילון והוא בשלב הראשון. לגבי נתניה, נקווה שזה יוקם שם. זה לא סגור ותלוי בות"לים השונים ואם זה לא יהיה בנתניה זה יעבור לעיר אחרת, אבל זה יהיה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות