אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה שלישית ברציפות: שוק המזון קפא על שמריו צילום: אוראל הכהן

שנה שלישית ברציפות: שוק המזון קפא על שמריו

מכירות המזון והמשקאות ירדו בשנה שחלפה ב־0.54% לעומת 2015. נתח השוק של תנובה צנח ב־3.5% למרות שהעמיקה את המבצעים

05.01.2017, 08:22 | נורית קדוש

שוק המזון הישראלי חתם שנה שלישית ברציפות של ירידה במכירות. כך עולה מנתוני סטורנקסט לסיכום 2016 אשר הגיעו לידי "כלכליסט". מכירות ינואר עד דצמבר בשנה החולפת בשוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח וניקיון) הסתכמו ב־40.7 מיליארד שקל לעומת 40.9 מיליארד שקל ב־2015, מדובר בירידה שולית של 0.51%, אולם בהתייחס לגידול הטבעי באוכלוסייה (2%), מדובר בהרעה ניכרת המתמשכת מזה 3 שנים. ירידה בשיעור דומה, של 0.54%, רשם שוק המזון והמשקאות, שמכירותיו בשנה החולפת הסתכמו ב־34.9 מיליארד שקל.

הירידה במכירות מוסברת הן בשינויים בהרכב המוצרים שהצרכן רוכש והן במעבר מהמותגים המובילים של החברות הגדולות למותגים הפרטיים ובראשם זה של שופרסל. הנפגעת המרכזית מהעמקת המותגים הפרטיים היא תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל. זאת בעקבות השקת מוצרי חלב ומותג הבשר הטרי אנגוס של שופרסל, שנמכרים במחירים מוזלים וזוכים לאמון הצרכנים. נתח השוק של תנובה בסיכום 2016 עמד על 15.8% לעומת 16.3% בסיכום 2015 (אובדן של 3.5%בחישוב מסך המכירות בשנים אלה). בעקבות כך, העמיקה תנובה בחודשיים האחרונים בצורה חדה וחריגה את מבצעי ההוזלות על מוצריה עד לסיום השנה, והעניקה לחלק מהקמעונאים הנחות של עד 30% בנוסף להנחות הקבועות הניתנות להם. 

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

נפגעת נוספת מהמותג הפרטי של שופרסל היא אסם שנתח השוק שלה ירד בתום השנה החולפת ל־10.1% לעומת 10.3% בסיכום 2015. הפגיעה באסם התקיימה בין היתר גם על החשש לזיהום בקו הסלטים של חברת צבר, החשש מחדירת שבבי מתכת למטרנה שהובילה להשמדת הסחורה והירידה בביקוש לדגני בוקר בחודשי הקיץ, במהלכם התגלה זיהום סלמונלה בדגני תלמה המתחרה. יוניליוור עצמה רשמה ירידה קטנה יחסית ונתח השוק שלה עמד בסוף השנה על 4% לעומת 4.1% בשנה הקודמת. אלא שהתוצאות השנה מוצגות בהשוואה ל־2015 במהלכה היתה בסכסוך עסקי חריף ומתמשך עם שופרסל, בעקבותיו הפסיקה הרשת הגדולה בישראל למכור את מותגיה למשך חודשים וגרמה לירידה בנתח השוק שלה.

מנגד, שטראוס והחברה המרכזית למשקאות המחזיקה במחלבת טרה, נהנו מחולשת תנובה. בהיותה ממוקדמת במותגי פרמיום חזקים, רשמה שטראוס עלייה בנתח השוק שלה בישראל וזה הסתכם ב־11.5% לעומת 11.1%. החברה המרכזית שעמדה בחזית המאבק של משרד הבריאות בצריכת משקאות ממותקים, רשמה עלייה בנתח השוק ל־7.5% לעומת 7.1%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
נתונים לא מדוייקים
יש לבחון את מספר הפריטים שנמכרו ולא את הכסף שהתקבל ממכירתם .ברור לכול שמחאת 2011 הצליחה . אנו רואים מגמות הוזלה בכל תחום בחיינו כולל בדיור שצפוי להתרסן ב 2017 . הציבור מרגיש זאת בכיס . הבון טון של "העלנו את המחיר כי ..." כבר לא נפוץ כל כך . מי שמעלה מחיר נשאר עם הסחורה שלו . יאמר לזכותו של שר האוצר ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו שלאט לאט מתרחשות הוזלות גם במגזר הציבורי ( אגרות , קנסות , ריביות על חובות )
ראובן  |  07.01.17
1.
לא ידעתי על המבצעים של תנובה פשוט מאחר ואני אפילו
לא ממצמצת לכיוון שלהם יותר, וכך גם לגבי כל חברה אחרת שזלזלה אי פעם זלזול מופגן בצרכנים (כמו תלמה עם הקורנפלקס). הצרכנים הישראליים הם אולי שבויים במידה מסוימת לאור תחרותיות מוגבלת (וטריופול מזון אחד גדול) אבל הם לא שוכחים כ"כ מהר... אפשר לומר אפילו מאוד מאוד לאט......
ליאור  |  06.01.17