אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שקועים בבוט: שוק שלם ממתין לשיפור בביצועים

מאקרו טכנולוגי

שקועים בבוט: שוק שלם ממתין לשיפור בביצועים

על אף התגייסות של כל חברות הטכנולוגיה הגדולות, הבוטים לא הפכו לסיפור הצלחה במהלך 2016. למה מוקדם עדיין להספיד אותם

07.01.2017, 16:31 | הגר רבט

1. כישלון המהפכה. 2016 היתה אמורה להיות שנתם הגדולה של הבוטים. קצת אחרי ששוק האפליקציות הגיע לרוויה ומשתמשים כמעט הפסיקו להוריד אפליקציות חדשות, במהלך תקופה של כחצי שנה, פייסבוק, אמזון, אפל, מיקרוסופט וגוגל השיקו בוט מבוסס קול או טקסט, בצירוף ההבטחה שהם הולכים "לשנות את הדרך בה אנו מתקשרים עם מחשבים". אבל 2016 הסתיימה ואם יש בקהל מי שחש שהתחוללה כאן מהפכה — שירים את ידו.

2. בעיה קיימת. הבעיה הגדולה של הבוטים אינה הטכנולוגיה. זו אמנם נמצאת בחיתוליה, אבל היא לא הסיבה שהבוטים לא השתלטו על חיינו בסערה. למעשה, הבוטים מדגישים בעיה קיימת ומתעצמת – האוליגופול של תחום הטכנולוגיה. חברות הענק הן שחולשות גם על אמצעי הגילוי (Discovery) של תוכן חדש. כל בוט שיוצא לשוק כבול לפלטפורמה מסוימת כמו מסנג'ר של פייסבוק, אקו של אמזון, הום של גוגל, ובהכרח גם למשתמשים שלה.  

בוט להזמנת פרחים במסנג'ר
בוט להזמנת פרחים במסנג'ר

 

3. לא שם. לכאורה, הצורך של בתי עסק וסטארט-אפים למצוא דרכי תקשורת וערוצי הפצה חדשים הוא שעורר את התקווה שהבוטים יהיו ערוץ מימון חדש שיחליף את האפליקציות. אבל כל עוד הצרכנים נדרשים לחיפוש אקטיבי של הבוט, המוצר צריך להציע חוויית שירות חדשנית כדי להצדיק את המאמץ. הבוטים עדיין לא שם, והמשתמשים נותרים נאמנים למוצרים ולשירותים שהם כבר מכירים.

4. ציפיות גבוהות. היכולת ליצור ממשק תקשורת שנותן תחושה אנושית היא הגביע הקדוש של תחום הבינה המלאכותית עוד מאז טיורינג, והבוטים מספקים לכאורה אפשרות גם לחברות שאינן טכנולוגיות במהותן לעשות שימוש מתקדם בבינה מלאכותית. אבל השיווק של הבוטים כיכולת פורצת דרך בתחום הבינה המלאכותית הוא גם זה שפגע בהם והציב רף ציפיות בלתי אפשרי.

5. דבר איתי. על אף המגבלות והמחסומים, הבוטים עוד לא אמרו את המילה האחרונה, תרתי משמע. מומחי בינה מלאכותית סבורים שהקילר-אפ של התחום הוא היכולת לדבר עם הבוט, ואם לשפוט לפי ההצלחה הגדלה של אלקסה, יכול מאוד להיות שהם צודקים.

תגיות