אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית: אליטליה תתפצל לשתי חברות - אחת לטיסות סדירות ואחת לטיסות לואו-קוסט צילום: איי פי

תוכנית: אליטליה תתפצל לשתי חברות - אחת לטיסות סדירות ואחת לטיסות לואו-קוסט

לפי התוכנית האסטרטגית שכוללת גם פיטורים של עד 4,000 עובדים, חברת "אליטליה 1" תספק טיסות מוזלות בתוך יבשת אירופה וחברת "אליטליה 2" תמשיך לספק טיסות סדירות בין יבשתיות במחיר מלא

09.01.2017, 11:37 | שירות כלכליסט

חברת התעופה "אליטליה" תצמצם את פעילותה ותתפצל לשתי חברות - "אליטליה 1", שתספק טיסות מוזלות (לואו-קוסט) וחברת "אליטליה 2", שתמשיך לספק טיסות סדירות במחיר מלא. כך לפי תוכנית שהציג מנכ"ל חברת התעופה לדירקטוריון ותוצג היום (ב') לשרים בממשלה האיטלקית.

קראו עוד בכלכליסט

לאחר השלמת הפיצול, חברת "אליטליה 1" תספק ללקוחותיה, כאמור, טיסות סדירות מקומיות בתוך יבשת אירופה באמצעות מטוסים קטנים ובמחיר מוזל. המשקאות והחטיפים, שגם כך צומצמו במידה ניכרת בטיסות החברה, יעלו כסף בטיסות אלה, בדומה למהלכים דומים אצל "ריאנאייר", "איזי-ג'ט" ולאחרונה גם ב"בריטיש איירווייז".

החברה השנייה שתיווצר לאחר הפיצול - כאשר זה יאושר - "אליטליה 2", תמשיך לשמש כחברה לטיסות סדירות עם שירות מלא, עם מטוסים גדולים יותר לטיסות בין-יבשתיות. לא ברור איזו מהישויות תהיה חברה חדשה או חברה מפוצלת.

הפיצול לשתי חברות הוא צעד מרכזי בתוכנית האסטרטגית של חברת התעופה האיטלקית לשנים 2017-2020. התוכנית אושרה בידי דירקטוריון החברה ב-22 בדצמבר אולם בפועל, מדובר במסמך גנרי שעדיין חסרים בו פרטים רבים. הוא מפרט רק את עמודי התווך של התוכנית, שאותה יציג מנכ"ל החברה קראמר בול לנציגי המשרד לפיתוח כלכלי של ממשלת איטליה, אולם היא עדיין חסרה תוכנית פעולה ממשית.

מטוס של חברת התעופה אליטליה, צילום: איי פי מטוס של חברת התעופה אליטליה | צילום: איי פי מטוס של חברת התעופה אליטליה, צילום: איי פי

בעת שחברות תעופה ברחבי העולם מפרסמות רווחי שיא, שהסתכמו ב-35.6 מיליארד דולר ב-2016, חברת אליטליה נלחמת לשרוד. תוכנית של החברה מ-2014 - אז הצטרפה אל החברה חברת "איתיחאד" מהאמירויות ורכשה נתח של 49% מאליטליה ה"חדשה" תמורת 1.76 מיליארד יורו - צפתה לרווחיות החל מהשנה השלישית של השותפות, או 2017. עם זאת, חרף הציפיות האופטימיות, השנה צפויה החברה להפסיד 500 מיליון יורו. זאת לעומת 2016, שבמהלכה הפסידה 450 מיליון יורו, למרות רווח חד-פעמי ממכירת שיבוצי "איתיחאד" בנמל התעופה הית'רו בלונדון. ממש לפני חג המולד, מצאה את עצמה אליטליה ללא יכולת לשלם תמורת דלק וללא אפשרות להעביר משכורות לעובדיה. יוני קרדיט ואינטסה סאו פאולו העניקו לחברה קווי אשראי של 180 מיליון יורו, שמתוכם שרפה החברה כבר 60 מיליון יורו. הכסף יספיק עד לאמצע מרץ, אז תזדקק לחברה להזרקה נוספת של מזומנים.

בעלי מניות איטלקים בחברה, בראשות יוני קרדיט ואינטסה סאו פאולו, המחזיקים ב-51% מאליטליה, לא מעוניינים בשלב זה להזרים עוד כסף לחברה, זאת בשל חוסר אמון מצד המשקיעים במנכ"ל - המנהל האוסטרי שמונה בידי איתיחאד במרץ בשנה שעברה. יותר מכך - הם מעוניינים בהתפטרותו של קראמר בול.

לעת עתה מנכ"ל איתיחאד ג'יימס הוגן יוצא להגנתו של בול, אולם המנכ"ל של אליטליה בהחלט עלול להיות הקורבן הראשון של תוכנית ההבראה של החברה, הצפויה לכלול גם פיטורים של 1,640 עובדים. מקורות המקורבים לעניין מסרו לאתר "איטלי 24", כי ייתכן שעד 4,000 עובדים יפוטרו במסגרת המהלך.

בתוכנית: הגדלת צי המטוסים

רבים תוהים כיצד ממשלת איטליה - לשעבר בעלת מניות בחברת התעופה - מתכוונת לטפל בעניין אליטליה. בשורה התחתונה מבקשת הממשלה תמונה ברורה לגבי מצבה הנוכחי של החברה. השר לפיתוח כלכלי, קארלו קלנדה, שר התחבורה גרציאנו דלריו ושר הכלכלה פייר קארלו פדואן, ישתתפו במפגש היום, לצד בעלי המניות וכן המבטחת ג'נרלי, ששימשה חתמת להנפקת אג"ח של 2015 של אליטליה וכעת מתנגדת לדרישה להמירן במניות.

היעד שמציבה אליטליה לטווח הרחוק הוא הגדלת צי המטוסים לטיסות ארוכות עד 2020 ב-8 מטוסים לפחות ואולי אף ב-16 מטוסים, כך שהחברה תוכל להרחיב את שירותיה גם לאמריקה הצפונית באמצעות משא ומתן מחודש לגבי שותפות טראנס-אטלנטית עם דלתא ואייר-פראנס KLM.

תגיות