אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנו כבוד לנוקיה ובלקברי צילום: בלומברג

פרויקט כלכליסט

תנו כבוד לנוקיה ובלקברי

ההיסטוריה עושה חסד לאפל כממציאת הסמארטפון, כשלמעשה את רוב ה"חידושים" היא שאלה מאחרות: נוקיה, IBM ובלקברי

10.01.2017, 14:20 | רפאל קאהאן

מעמדו הרם של האייפון ובשל כך של אפל כממציאת הסמארטפון חוטא לאמת. האייפון היה אכן מכשיר הסמארטפון הראשון שהצליח להפוך את השימוש בטלפון חכם לנפוץ, אבל את הסמארטפון המודרני הראשון המציאה IBM עם סיימון, מכשיר שהושק ב־1993 ועלה כמו מכונית קטנה. אותו מכשיר לא זכה להצלחה עצומה, בעיקר בגלל שהוא דמה בעיקר לסוג של מחשבון משוכלל. IBM הקדימה את זמנה בכמה שנים.

בלקברי. גם הוא קדם לאייפון, צילום: בלומברג בלקברי. גם הוא קדם לאייפון | צילום: בלומברג בלקברי. גם הוא קדם לאייפון, צילום: בלומברג

החידוש העיקרי של האייפון, ומה שכנראה הפך אותו ללהיט, היה ממשק משתמש גמיש ויעיל ובעיקר טכנולוגיית מגע קפסיטיבית, שהשתמשה בזרם חשמלי בשביל לזהות את מיקום האצבע על גבי המסך. זאת בניגוד לטכנולוגיות הרזיסטיביות בהן השתמשו רוב היצרניות עד אז ושדרשו ללחוץ פיזית על המסך. זה הכול. מה שהטכנולוגיה הזו איפשרה הוא גרירה וסימון של אייקונים בלי השהייה, זאת לעומת מסכים שהיו מגושמים מאוד לשימוש. זכור לכותב שורות אלה סוג של סמארטפון בשם LG KU990 שגילם את כל מה שהיה רע בשימוש במסכים אלה.

את כל יתר ה"חידושים" אפל למעשה שאלה מיצרניות אחרות שהיו שם לפניה. למשל את הרעיון של האפליקציות - מי שהמציאה את הרעיון הייתה חברה בריטית בשם Psion. מכשירי היומן האלקטרוני שלה, שהיו פופולריים מאוד באירופה בסוף שנות ה־80 ותחילת שנות ה־90, כללו שימוש באייקונים שהובילו לאפליקציות המובנות. אותה חברה גם עומדת מאחורי מערכת ההפעלה סימביאן שהפעילה לא מעט טלפונים חכמים וחכמים פחות של נוקיה ושל סוני־אריקסון. החברה נרכשה לפני כמה שנים על ידי מוטורולה סולשנס בכ־200 מיליון דולר.

ואם כבר מזכירים את נוקיה וסוני־אריקסון, שתיהן הציגו שלל מכשירים חכמים יותר ופחות. אך אי אפשר לקחת מנוקיה את ההשקה של הנוקיה קומיוניקייטור ב־1996, טלפון שכלל יומן אלקטרוני משוכלל עם יכולות שליחת אימיילים ושהיווה את חלומו הרטוב של כל גיק בזמנו. סוני־אריקסון גם היא לא טמנה את ידה בצלחת והשיקה ב־2000 את ה־R380 שהיה המכשיר הראשון בעולם ששווק כ"סמארטפון", וגם הראשון שהופעל בידי מערכת ההפעלה סימביאן שהפכה לאחר מכן למנוע העיקרי של מכשירי נוקיה.

השחקנית השלישית שהפכה את הסמארטפון למכשיר שאפשר לעבוד איתו הייתה Research in Motion) RIM), שמוכרת בוודאי בזכות השם של המוצר שלה — הבלקברי. החברה הקנדית השיקה את הטלפון הראשון שהפך את השימוש באימייל לזמין ויעיל במכשיר נייד. מכשיריה הפכו למוצר חובה עבור כל מנהל או עובד בתחילת שנות ה־2000. בשיא כוחה החזיקה RIM כ־20% משוק הסמארטפונים העולמי ושווי השוק שלה הרקיע ב־2008 לכ־68 מיליארד דולר. היא הצליחה להפוך את השימוש במקלדת לסימן ההיכר העיקרי שלה, ויש שיאמרו שזה ככל הנראה גם מה שהביא לירידת קרנה.

האייפון הוא אולי מותג הסמארטפון החזק ביותר, אבל זה לא בגלל שהוא היה המוצר הראשון, אלא בגלל שבשלב מסוים סטיב ג'ובס הצליח להפוך אותו למוצר הכי טוב. השיווק הגאוני של אפל הפך אותו לסמל סטטוס והמוצר הנחשק בעולם. אבל מבחינה היסטורית — ובעיקר מבחינת השליטה בשוק — העתיד כבר לא שייך לו. בדיוק כמו שהיום אתם כנראה לא רוכשים מקרר של פריג'ידר, שואב אבק של הובר או מכונת צילום מסמכים של זירוקס. השקת האייפון לפני כ־10 שנים היא בהחלט אירוע מכונן בעולם הטכנולוגיה, אבל לא מדובר ביום הולדתו של הסמארטפון.

לכתבות האחרות בפרויקט

 

תגיות