אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברגע האחרון: מנכ"ל לאומי קארד דורש לבצע שינויים בחוק להגברת התחרותיות בבנקים צילום: בני גמזו לטובה

ברגע האחרון: מנכ"ל לאומי קארד דורש לבצע שינויים בחוק להגברת התחרותיות בבנקים

ימים ספורים לפני אישור הצעת החוק בכנסת, שיגר פאינרו מכתב נוקב לכחלון בו הוא טוען כי שוק הסליקה צריך להיפתח לתחרות מלאה - מה שיביא לדבריו לחיסכון שנתי של 140 מיליון שקל בשנה לבתי עסק

10.01.2017, 19:51 | רעות שפיגלמן

רון פאינרו, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד (80% בבעלות בנק לאומי ו20% בבעלות קבוצת עזריאלי), מנסה לבצע שינויים ברגע האחרון בחוק המבוסס על ועדת שטרום להגברת התחרותיות במערכת הבנקאית.

ימים ספורים לפני אישורה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות במערכת הבנקאית, משגר פאינרו מכתב נוקב לשר האוצר משה כחלון. פאינרו מדגיש במכתבו כי פתיחת שוק הסליקה לתחרות מלאה ולסליקה צולבת של כלל המותגים על ידי כל שלוש חברות כרטיסי האשראי עשויה להביא לחסכון שנתי של 140 מיליון שקל בשנה לבתי העסק. פאינרו מגבה את דבריו בחוות דעת כלכלית שצורפה למכתב והוכנה על ידי פרופ' יוסי שפיגל.

קראו עוד בכלכליסט

מכיוון שנוסח הצעת החוק בנוסחה המעודכן כבר אושר, הרי שפאינרו לא יכול בפועל לגרום לעריכת שינויים בהצעת החוק. מה שכן ניתן לעשות כדי להתגבר על כך, כפי שמציין פאינרו במכתבו, הוא ששר האוצר יפעיל את הסמכות שיש לו על פי חוק הבנקאות. הסמכות מאפשרת לשר האוצר, בהתייעצות עם רגולטורים נוספים, לקבוע כי גופים כמו דיינרס או אמריקן אקספרס ייחשבו כגופים עם נתח שוק העולה על 10%- בשל הגופים הקשורים אליהם.

ישנם חמישה מותגים של כרטיסי אשראי אשר בהם נעשה שימוש כיום – ויזה, מאסטרקארד, ישראכרט, דיינרס ואמריקן אקספרס. חמשת המותגים האלו נסלקים על ידי שלוש חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט, לאומי קארד וכאל. אך הבעיה היא שלא כל חברה יכולה לסלוק כל כרטיס. לאומי קארד איננה יכולה לסלוק כרטיסים מסוג דיינרס ואמריקן אקספרס, ולכן היא יכולה לסלוק רק שלושה מותגים. ישראכרט יכולה לסלוק ארבעה מותגים- את שלושת אלו שסולקת לאומי קארד וגם בסליקה בלעדית את אמריקן אקספרס המונפק על ידי חברת אחות של ישראכרט - הפועלים אקספרס. את דיינרס ישראכרט לא יכולה לסלוק. החברה השלישית כאל - יכולה גם היא לסלוק את שלושת המותגים שסולקת לאומי קארד וכן יש לה סליקה בלעדית של דיינרס כאשר החברה המנפיקה אותו, דיינרס קלאב, מוחזקת על ידי חברת כאל. כאל לא יכולה לסלוק את אמריקן אקספרס.

רון פאינרו מנכ"ל לאומי קארד, צילום: בני גמזו לטובה רון פאינרו מנכ"ל לאומי קארד | צילום: בני גמזו לטובה רון פאינרו מנכ"ל לאומי קארד, צילום: בני גמזו לטובה

נוצר אם כן מצב שלאומי קארד לכאורה מופלית לרעה לעומת שתי החברות האחרות, שכן היא יכולה להציע לבתי עסק שירותי סליקה רק של שלושה מותגים.

פאינרו ציין במכתבו כי במהלך דיוני ועדת שטרום, כמו גם בדיוני וועדת הרפורמות שדנה בסעיפי הצעת החוק, הוצגו נתונים לפיהם עמלות הסליקה שנגבות מבתי עסק במותגים הבלעדיים, דיינרס ואמריקן אקספרס, גבוהות עד פי שלושה מעלויות הסליקה הממוצעות בגין שלושת המותגים האחרים. בית עסק המעוניין לכבד כרטיסים של כל המותגים, הרי שעליו להתקשר בהסכם שירותי סליקה עם כל שתי חברות כרטיסי האשראי - רק עם ישראכרט וכאל. מה המייקר עבורו את עלויות השירותים האלו כמו גם מקשה עליו להשוות ולעקוב אחרי מכלול העלויות של בית העסק בהיבט זה. וכמובן בסוף עלויות אלו מתומחרות ומגולגלות על הצרכן.

ישראכרט נהנית מבלעדיות סליקה על אמריקן אקספרס, וכאל נהנית מבלעדיות סליקה על דיינרס, מתוקף "חוק ישראכרט" שקובע שיש לאפשר סליקה של מותג מסוים לשחקנים נוספים רק במקרה שבו נתח השוק של המותג הוא מעל 10% (מהמחזור או מכמות הכרטיסים בשוק) . פאינרו במכתבו מבקש מכחלון להתייחס לדיינרס ולאמריקן אקספרס כבעלות כל אחת נתח שוק גדול יותר, מכיוון שיש לטענתו להסתכל עליהן כחלק מנתח השוק שיש לחברות הקשורות אליהן – אמריקן אקספרס כחלק מישראכרט ודיינרס כחלק מכאל. וזאת מהסיבה שלמשל חברת ישראכרט משווקת ומתפעלת את מערך כרטיסי האשראי של אמריקן אקספרס וכי יש זהות בחברי ההנהלה בשתי החברות.

פאינרו במכתבו מתייחס לדיון שקיימה בנושא ועדת הרפורמות וכותב כי הוועדה המיוחדת של הכנסת ביקשה להסדיר כשל שוק זה במסגרת הצעת החוק, ומספר חברי הכנסת הגישו הסתייגויות אישיות שונות כדי לחייב סליקה צולבת של כרטיסי האשראי מסוג דיינרס ואמריקן אקספרס. כמו כן,  "יו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן, קרא לבנק ישראל לתקן את העיוות המנוצל בידי דיינרס ואמריקן אקספרס לגביית עמלות סליקה גבוהות וחריגות".

עם זאת, לבסוף הנושא לא הוסדר במסגרת הצעת החוק, משום שנציגי בנק ישראל בדיונים טענו כי פתיחת שני המותגים המדוברים לסליקה צולבת עלולה להביא את החברות הבינלאומיות שלהן להדיר רגליהן מישראל, זאת מאחר שמדובר במדיניות גורפת בינלאומית של המותגים הקיימת במדינות אחרות ולא רק בישראל. בסיום מכתבו פאינרו מתייחס לטיעון זה וטוען שגם אם כך יקרה, הרי שהדבר יתרום בסופו של דבר לצרכנים ולבתי העסק: "גם אם ישנו חשש שהמותגים הבינלאומיים ישקלו את הישארותם בשוק הישראלי בעקבות ההכרזה הנ"ל, הרי שלא צפויה פגיעה בצרכנים ובבתי העסק בישראל. לצרכנים בישראל כרטיסים חלופיים טובים יותר, הנותנים הטבות צרכניות טובות יותר הן בארץ והן בחו"ל. מבחינת בתי העסק, הרי שיציאת מותגים יקרים (דיינרס ואמריקן אקספרס), שיוחלפו במותגים זולים יותר (ויזה, מסטרקארד וישראכרט), תוזיל להם משמעותית את סכום העמלות שהם משלמים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות