מה באמת עושה כפתור "סגור דלת" במעלית?
האם הלחיצה על הכפתור באמת מאיצה את סגירת הדלת, או שהיא רק מעניקה ללוחצים תחושת שליטה מזויפת? מסתבר שהתשובה שונה ממדינה למדינה
לא פעם כשממהרים, חסרי סבלנות או סתם רוצים להימנע מכל מי שעובר בדיוק במסדרון, התגובה המיידית כשנכנסים למעלית היא ללחוץ פעם אחר פעם על כפתור "סגור דלת". הפעולה הזו מעניקה לרוב את התחושה שמצליחים להאיץ את העניינים, אך השאלה היא האם בפועל היא באמת גורמת לדלתות להיסגר מהר יותר? אם אתם בארה"ב, התשובה היא לא.
קראו עוד בכלכליסט
בניגוד לכפתור במעלית, הכפתור במעברי חצייה להולכי רגל שאמור לשנות את האור לירוק לא עובד בשני צדי האוקיינוס. בניו יורק, לדוגמה, העירייה ביטלה את מרבית הכפתורים להולכי רגל כבר בתחילת העשור הקודם לטובת רמזורים ממוחשבים. על פי ההערכות, סילוק כל הכפתורים היה עולה לעיר מיליון דולר, ולכן הוחלט להשאיר אותם במקומם, על אף שאין בהם שימוש. הדבר נכון לגבי כל ארה"ב, לפי דיווח מ-2010, בשלוש ערים בלבד: אוסטין בטקסס, גאינסוויל בפלורידה ובסירקיוז בניו יורק יש כפתורים שעוזרים לחצות את הכביש. בדומה, בבריטניה נחשף ב-2013 כי מרבית הכפתורים מסוג זה הם מזויפים, והרמזורים נשלטים על ידי מערכת ממוחשבת המתבססת על העומס של המכוניות, ולא לפי בקשות הולכי הרגל.
אם כך, מדוע בכל זאת אנשים מתעקשים ללחוץ באובססיביות על כפתור סגירת הדלתות במעלית או הכפתור במעבר החצייה? לדבריה של אלן לנגר, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד, הלחיצה מעניקה לאנשים תחושה של שליטה. "התפיסה של שליטה היא מאוד חשובה", הסבירה לניו יורק טיימס. "היא מפחיתה לחץ ומקדמת רווחה כללית". ג'ון קוניוס, מרצה לפסיכולוגיה מאוניברסיטת דרקסל בפילדלפיה הוסיף כי אין שום נזק ב"שקר לבן" הטמון בכפתורים הללו. "היעדר שליטה מוביל לעיתים לדיכאון, כך שייתכן שהכפתורים במעלית הם תרפויטיים במידה מסיומת". לדבריו, הידיעה שהלחיצה היא חסרת תועלת לא תמנע בהכרח מאנשים לנסות בכל זאת, הרי הדלת כן תיסגר בסופו של דבר, הוא אומר. "אם הדלת לעולם לא הייתה נסגרת, אז היינו מפסיקים ללחוץ על הכפתור. אך במקרה כזה גם היינו מפסיקים להשתמש במעלית, כך שההרגל כנראה יישאר איתנו".
ומה קורה בישראל?
הכפתור בישראל, בניגוד למצב בארה"ב, כן מקצר בפועל את ההשהייה האוטומטית על פי התקן, כלומר - דלת צריכה להיות פתוחה זמן מסוים, ולחיצה על הכפתור מקצרת את הזמן המוגדר. מכון התקנים הוא הגוף הקובע את התקנות בתחום זה בישראל.
23 תגובות לכתיבת תגובה