אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיזוג ישראייר־סאן דור מתקרב, אל על צפויה להחזיק 75% צילום: נמרוד גליקמן, יאיר שגיא

בלעדי לכלכליסט

מיזוג ישראייר־סאן דור מתקרב, אל על צפויה להחזיק 75%

החברות־הבנות של קבוצת אי.די.בי ואל על צפויות לחתום על עסקת מיזוג בימים הקרובים, שלפיה ישראייר תקבל 25% ממניות החברה הממוזגת, 5% פחות ממה שדיווחה אי.די.בי. אי־הסכמות בין ועדי הטייסים על התנאים עלולות לעכב את החתימה

16.01.2017, 06:50 | גולן חזני

עסקת המיזוג של חברות התעופה ישראייר וסאן דור על סף חתימה ואמורה להיסגר בימים הקרובים לאחר שהצדדים סיכמו את עיקרי תנאיה. עם זאת, ועד הטייסים של ישראייר והנהלות החברה ושל אל על, החברה־האם של סאן דור, אינם מצליחים להגיע להסכמות לגבי תנאי העבודה בחברה הממוזגת ולגבי הסכם עבודה קיבוצי חדש של הטייסים, מה שעלול להביא לעיכוב בחתימה. נכון לעכשיו קיים משבר במו"מ, וההסכם הקיבוצי הנוכחי מסתיים בסוף החודש.

קראו עוד בכלכליסט

ל"כלכליסט" נודע כי לפי תנאי העיסקה המעודכנים, תקבל ישראייר 25% ממניות החברה הממוזגת. מדובר בכמות קטנה יותר מזו שעליה דיווחה בינואר 2016 קבוצת אי.די.בי, חברת־האם של ישראייר, כשאז דובר על עד 30%.

עם זאת, אי.די.בי תיירות, החברה־הבת של אי.די.בי פיתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין, תקבל 40–55 מיליון דולר עבור שלושת המטוסים שבבעלות ישראייר, אותן תמכור במסגרת העסקה לחברת ליסינג זרה. החברה הממוזגת תחכור את המטוסים מחדש. עסקת המיזוג תתבצע ללא המטוסי ישראייר.

מימין מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל אל על דוד מימון, צילום: נמרוד גליקמן, יאיר שגיא מימין מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל אל על דוד מימון | צילום: נמרוד גליקמן, יאיר שגיא מימין מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל אל על דוד מימון, צילום: נמרוד גליקמן, יאיר שגיא

הפער בין התמורות נובע מהעובדה שהעיסקה תיחתם עתה, אבל תושלם רק בסוף 2017. את הרווחים הצפויים לישראייר בתקופה זו, תקבל אי.די.בי.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ישמש כמנכ"ל החברה הממוזגת. סירקיס עומד מאחורי הורדת חוב בנקאי בסוף 2011 של ישראייר מ־581 מיליון שקל ל־160 מיליון שקל כיום. כיו"ר אי.די.בי תיירות משמש גיורא ענבר.

לעומת זאת, מיזוג בין סאן דור לישראייר יחזק את מיצובה התחרותי של אל על בשוק שבו היא נחלשת בעקביות בשנים האחרונות: הפלח העממי יותר והטיסות לטווחים קצרים לאירופה ובאגן הים התיכון. פעילות התיירות של ישראייר ממוקדת בשיווק חבילות נופש, שהטיסה היא רק אחד המרכיבים בהם. המיזוג יסייע לאל על לשווק מושבים במחירים נמוכים כשהתפוסה דלה. זה הוא ניצול יתרון ברכש של דלק ובשירותי קרקע באמצעות הגדלת הפעילות של החברה ב־548 מיליון נוסעים שעברו בנתב"ג באמצעותה ב־2016.

סאן דור איבדה את רישיון ההפעלה שלה באפריל 2011 והמיזוג יתבצע כך שישראייר תקלוט את פעילותה והחברה הממוזגת תקצה מניות לאל על, שתחזיק 75% ממניות החברה.

המיזוג יתבסס בין השאר על הערכת שווי שביצע עבור ישראייר רו"ח יובל זילברשטיין מחברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס. שווי הפעילות של ישראייר — שווי מניותיה בתוספת החוב הפיננסי נטו של החברה — נקבע על 129 מיליון דולר. שווי זה מבוסס על חוב פיננסי נטו של 56 מיליון דולר ושווי מניות של 73 מיליון דולר.

מכירת אופן סקיי, החברה המובילה בארץ בייצוג חברות תעופה ומטענים זרות, נעשתה בין היתר כדי לאפשר את הגשת הבקשה לאישור המיזוג בין חברות התעופה. זאת משום שהיא מייצגת חברות שמתחרות באופן ישיר בקווי אל על.

לאחר המיזוג, ככל הנראה תרכז ישראייר את פעילות הלואו־קוסט (Low Cost), טיסות הפנים וחבילות הנופש של אל על ושל סאן דור, במטרה להוות אלטרנטיבה לחברות הלואו־קוסט הזרות.

השלמת העסקה דורשת אישור של הממונה על ההגבלים.

תגיות