אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפיחים חיים באקדמיה: איך ניתן להציל את מדעי הרוח? צילום: אוראל כהן

מפיחים חיים באקדמיה: איך ניתן להציל את מדעי הרוח?

מדע וטכנולוגיה יאפשרו את קיום המדינה, אך איזה טעם יהיה לחיים שאין בהם תרבות ורוח? יש לחייב כל סטודנט להשתתף בקורסים מקוונים של המל"ג מדיסציפלינות שאינן בתחום התמחותו

18.01.2017, 08:40 | שמעון שוקן
מספר הסטודנטים שבוחרים ללמוד מדעי הרוח פוחת משנה לשנה, עד כדי סגירת חוגים באוניברסיטאות. אין צורך להכביר מילים על הסכנה שנשקפת לחברה שמאבדת את מדעי הרוח. מדע וטכנולוגיה יאפשרו את קיום המדינה, אך איזה טעם יהיה לחיים שאין בהם תרבות ורוח?

ובכן, ייתכן שניתן להפיח חיים חדשים במדעי הרוח. לאחרונה הכריזה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), בשיתוף מיזם ישראל דיגיטלית של המשרד לשוויון חברתי וארגון EdX ישראל, על מפעל לאומי בשם "קמפוס" להפקת עשרות קורסים אקדמיים מקוונים. בפרט המל"ג קוראת להפיק "קורסי מופת", שמטרתם לחשוף סטודנטים לתחומי ידע אחרים מאלה שבהם בחרו להתמחות, ולפתח יכולות ניתוח ודיון בסוגיות תרבותיות, חברתיות ומדעיות.

קראו עוד בכלכליסט

מן הסתם קוראי הרשימה תוהים כיצד הקורסים המקוונים הללו יתנהלו. איך סטודנטים ישתתפו בקורסים שלא ניתנים בהכרח על ידי מוסד האם שלהם? כיצד הם ישאלו שאלות, ואיך הם יקבלו תשובות? כיצד יגישו תרגילים, ואיך התרגילים ייבדקו? ומה עם בחינות, ציונים, שעות קבלה, וקרדיט אקדמי? החדשות הטובות הן שכל הבעיות הללו פתורות. אלפי קורסים מקוונים ניתנים ברחבי העולם זה מספר שנים, ומיליוני אנשים נהנים מהם במחיר שווה לכל נפש, ללא חסמי כניסה ומגבלות זמן וגאוגרפיה. מדובר בקורסים אקדמיים משובחים שניתנים בחסות האוניברסיטאות המובילות בעולם. הקורסים הללו מוקלטים מראש, וניתנים ללמידה בכל זמן, מקום וקצב לימוד שמתאים ללומד.

הטכניון בחיפה. יש לחייב כל משתתף בקורס מופת להצטרף לקבוצת דיון של כעשרה לומדים באזור מגוריו. הקבוצה תיפגש מדי שבוע ותדון במטלה שיש לבצע בקורס, צילום: טכניון הטכניון בחיפה. יש לחייב כל משתתף בקורס מופת להצטרף לקבוצת דיון של כעשרה לומדים באזור מגוריו. הקבוצה תיפגש מדי שבוע ותדון במטלה שיש לבצע בקורס | צילום: טכניון הטכניון בחיפה. יש לחייב כל משתתף בקורס מופת להצטרף לקבוצת דיון של כעשרה לומדים באזור מגוריו. הקבוצה תיפגש מדי שבוע ותדון במטלה שיש לבצע בקורס, צילום: טכניון

בנוסף לצפייה בהרצאות, אני מציע לחייב כל משתתף בקורס מופת להצטרף לקבוצת דיון של כעשרה לומדים שנרשמו לקורס באזור מגוריו. הקבוצה תיפגש מדי שבוע בדירה או בבית קפה, ותדון במטלה מובנית שהיא חלק אינטגרלי מדרישות מהקורס. כל קבוצה תנוהל על ידי חונך שינחה את דיוני הקבוצה וימלא דו"חות על נוכחות ותרומת המשתתפים לדיון. התשתית לניהול ותיעוד מפגשים כאלה פועלת ברשת כבר למעלה מעשר שנים. לדוגמה עשרות אלפי קבוצות דיון ולימוד פיזיות בקורסים מקוונים שונים מתקיימות ברגע זה ברחבי העולם במסגרת אתר MeetUp, ללא שום פיקוח ויד מכוונת.

כשלב הבא במהלך, אני מציע לחייב כל סטודנט להשתתף במספר קורסי מופת, נניח משלוש דיסציפילינות אקדמיות שונות שאינן בתחום התמחותו. היכולת לבחור בין קורסים רבים, הזמינות של קבוצות הדיון, רמת הקורסים — כל אלה יתרמו להגברת המוטיבציה ולרצון ללמוד ולהרחיב דעת.

ההפקה וההרצה של קורסי המופת המקוונים יזריקו חיים חדשים לפקולטות למדעי הרוח. בקורס יככב מרצה מוביל, אבל צוות הקורס יכלול מרצים אורחים ואנשי סגל נוספים. יהיה צורך להפיק תרגילים, לתכנן דיונים, ולפקח על הרצת הקורס. קבוצות הדיון הרבות ברחבי הארץ ינוהלו על ידי תלמידי מוסמך ודוקטורט במדעי הרוח, שיזכו למקור הכנסה רציף ואטרקטיבי. עלות הפרויקט תסובסד על ידי לומדים מהציבור שישלמו סכום נומינלי על ההשתתפות בקורס.

על המל"ג מוטל להוביל בהצלחה את המהלך. היא יכולה לתת עדיפות להפקת קורסים מקוונים במדעי הרוח, להגמיש דרישות ולעבוד עם המוסדות להשכלה גבוהה כדי לשלב לימודים בקורסים הללו באופן מושכל בתוכניות לימודים קיימות ובכל דיסציפלינה. למעט מדינות בעולם, אם בכלל, יש נתונים כה טובים להצלחת מהלך כזה. הגודל הקטן של ישראל, ריכוזיות מערכת ההשכלה הגבוהה, האיכות הגבוהה של הכוחות האקדמיים, מחויבות המל"ג לפרויקט — כל אלה מבטיחים את תנאי הפתיחה הטובים ביותר לקיוון אורות ארצי במדעי הרוח.

לפני כ־2,500 שנה החלה קבוצה קטנה של מלומדים בראשות אפלטון להיפגש באופן קבוע בבוסתן של אתונאי אמיד בשם אקדמוס. המפגשים הללו קידשו את תרבות הדיון, ההעמקה, הנאום, ההקשבה והפנאי. יש לנו הזדמנות היסטורית לחדש את המסורת הזאת. אני קורא לעמיתיי באוניברסיטאות ובמכללות: הבה ננגיש את האקדמיה לכל אדם שחפץ להרחיב דעת.

תגיות