אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פעל במהירות ואל תחשוש לאיים: הטיפים של צוקרברג לרכישת חברות צילום: בלומברג

פעל במהירות ואל תחשוש לאיים: הטיפים של צוקרברג לרכישת חברות

מייסד פייסבוק הוביל את רכישות הענק של ווטסאפ, אינסטגרם ואוקולוס; מה אסטרטגיית הרכישה שלו ומה הוא לוקח בחשבון לפני שהוא רושם את הצ'ק

19.01.2017, 21:25 | עומר כביר

פייסבוק אחראית לכמה מהרכישות המדוברות של השנים האחרונות: אינסטגרם (מיליארד דולר), אוקולוס (3 מיליארד דולר) וכמובן ווטסאפ (22 מיליארד דולר). מי שהוביל את הרכישות הללו הוא המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג. במשפט שמתנהל בימים אלו בטקסס, בו מואשמת אוקולוס בכך שגנבה את הטכנולוגיה שלה מחברה אחרת, עלה צוקרברג לדוכן העדים והסביר, בין היתר, את היסודות שעומדים בבסיס אסטרטגיית הרכישות שלו. הנה הטיפים שלו:

1. היה חבר

"מה שקרה בכל המקרים האלו, עם אינסטגרם, ווטסאפ ואוקולוס, אלו דברים שחשבנו עליהם במשך שנים. ובמשך שנים, לפחות במקרה של אינסטגרם ו-ווטסאפ, בניתי מערכות יחסים עם המייסדים והאנשים שקשורים לחברות האלו. וכשהגיע הזמן לפעול, הרגשנו שיש לנו מספיק קשר ומערכות יחסים טובות כדי לפעול במהירות. זה מאוד חשוב וזו הסיבה שהרבה מהרכישות האלו הגיעו אלינו ולא אל המתחרים שלנו. לאורך זמן הן גם התבררו כרכישות מוצלחות מאוד, שהרבה מהמתחרים שלנו היו רוצים".

יאן קום. מייסד ווטסאפ. חבר טוב?, צילום: אי פי איי יאן קום. מייסד ווטסאפ. חבר טוב? | צילום: אי פי איי יאן קום. מייסד ווטסאפ. חבר טוב?, צילום: אי פי איי

 

2. גבש חזון

"הדבר הכי חשוב הוא להסתנכרן לגבי חזון משותף ואיך אנחנו עובדים ביחד. איך נוכל לפעול טוב יותר ביחד מאשר בנפרד. אם העסקה תצא לפועל, זה לא יהיה כי הצענו הרבה כסף, למרות שנציע לחברה מחיר הוגן שיהיה יותר ממה שהם סבורים שיצליחו להרוויח בעצמם. אבל הם גם צריכים להרגיש שהרכישה תעזור להם לקדם את המשימה שלהם, נכון? יש הרבה חרדה בעסקאות כאלו. אם אתה משלם 19 מיליארד דולר או 2 מיליארד דולר עבור חברה אתה חייב להאמין בה".

3. פעל מהר

"כשאתה עושה עסקה אתה במצב תחרותי, פעמים רבות אין לך הרבה זמן. בכמה מהרכישות הגדולות ביותר שלנו, כמו אינסטגרם או ווטסאפ שהיו יותר ממיליארד דולר כל אחת, פעלנו מהר כי חברות אחרות – בין אם גוגל, טוויטר, אפל או כל חברה שלא תהיה – גם דיברו עם החברות האלו. ולעתים קרובות, אם חברה יודעת שאנחנו מציעים משהו, היא תציע יותר. אז היכולת לפעול במהירות לא רק מגדילה את הסיכויים שלנו לסגור את העסקה, היא גם מונעת מאתנו לשלם הרבה יותר אם התהליך נמרח. יש חברות שבוחנות דברים במשך שבועות או חודשים, ואחד הדברים שמסבים לנו גאווה ושתמיד עבד טוב בשביל פייסבוק הוא שאנחנו יכולים להיות גמישים ולפעול מהר. זה שירת אותנו היטב".

אינסטגרם. הייתה תחרות, צילום: pixabay אינסטגרם. הייתה תחרות | צילום: pixabay אינסטגרם. הייתה תחרות, צילום: pixabay

 

4. הפחד קצת

"זה פחות הקטע שלנו, אבל אני חושב שאם אתה מנסה לשכנע אנשים להצטרף אליך, טקטיקה מוצלחת היא לעזור להם להבין את הכאב שייאלצו להתמודד איתו אם ימשיכו לעבוד עצמאית".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות