אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עגונות בעל כורחן: חידוש מרענן או שמרנות ישנה? צילום: אלדד רפאלי

עגונות בעל כורחן: חידוש מרענן או שמרנות ישנה?

לא תמיד אישה מסורבת גט בגלל בעל אכזר. ישנם מקרים בהם הבעל אינו יכול לתת לאישה גט בנסיבות של פציעה או מחלה קשה, שיכולים להיפתר בעזרת הרבנות. כמה דוגמאות

23.01.2017, 13:20 | בשיתוף משפטיפ - עו״ד דפנה לביא

לרוב, כאשר אנשים שומעים את צמד המילים "אישה עגונה", מיד עולה בראשם תמונה של בעל אכזר המותיר את אשתו לחיות לבדה או עם ילדיהם המשותפים ומנצל את האפשרות ההלכתית שלא ל'שחרר' את האישה להמשיך בחייה. לרוב, דמיון זה אכן מתכתב עם המציאות אך לא תמיד. ישנם מקרים בהם הבעל מאבד קשר עם העולם ואינו יכול לתת לאישה גט. דוגמה לכך היא אנשים פצועים השוכבים עם פגיעות קשות במוח או אנשים שמצבם הרפואי אינו מאפשר להם לתת גט לאישה.

בהספדים על הרב עובדיה יוסף, הדגישו הדוברים את יחסיו לעגונות במלחמת יום הכיפורים. הרב חיפש כל פתרון אפשרי בהלכה על מנת להתיר את העגונות ולאפשר להן להמשיך בחייהן, כך גם פסקים רבים במשך הדורות קיבעו את העמדה המוסרית שלא לערער על גיטין.

הרבנות הראשית בתל אביב, צילום: אלדד רפאלי הרבנות הראשית בתל אביב | צילום: אלדד רפאלי הרבנות הראשית בתל אביב, צילום: אלדד רפאלי

פרשה שעלתה לסדר היום הציבורי בחודש האחרון, ועלולה לפגום ביחסים בין דת ומדינה ובין הרבנות לעם היא פרשת הגט מצפת. תחילתו של הסיפור לפני 9 שנים כאשר רוכב אופנוע נפצע בתאונה ונותר צמח. אשתו נותרה עגונה משך 7 שנים וזאת מכיוון שלא הייתה אפשרות לתת לה גט. פסק דין מהפכני של הדיין, הרב אוריאל לביא, שכיהן בשעתוכאב בית הדין בצפת. לביא, יחד עם שני דיינים נוספים, שהיו שותפים לפסיקה, הפתיעו בהליך התקדימי אשר במסגרתו חיברו פסק הדין הנקרא "זיכוי גט". הדיינים מצאו פרצות הלכתיות שעקפו את התנאי ההכרחי בכל גט הקובע ששני בני הזוג ירצו בסיום הנישואים מתוך רצון ומודעות. במקרה הזה, בית הדין שם עצמו כשליח מטעם הבעל, שכאמור אינו מודע לנעשה סביבו, והתיר לאשה להינשא לאחר. הכול, בהסכמת בני משפחת הבעל.

פסק הדין המהפכני הותיר את העולם הרבני בהלם. לצד רבים שצידדו ברב לביא שהתיר את האישה מעגינותה, רבים חלקו וחשבו כי האישה היא בעצם אשת איש האסורה לכל אדם וכי אם תתחתן שוב תלד היא ילדים ממזרים. ראובן כהן, אברך מבני ברק, ערער על הגט לבית הדין הגדול, על מנת שזה, ידון בהרכב של 11 דיינים בגט, דיון שעל פי הערכות יגרום לביטולו של הגט ולהשבת האישה לעגינותה. כהן הסביר כי על אף שלא קרא את פסק הדין, כל בר דעת מבין שעל כזו פסיקה מוכרח להיות דיון בבית הדין הגדול. בינתיים, נתן בג״צ צו ביניים האוסר על דיון בבית הדין הגדול בנושא.

גט נוסף ומעורר השתאות בוצע ע"י בית הדין הרבני ברחובות והמקרה קרה כך: לפני מספר שנים, חלה הבעל בטרשת נפוצה ומאז שוכב הוא במיטתו ללא יכולת להניע ולהזיז איבר מגופו מלבד עפעפיו. האישה, שטיפלה בבעלה מספר שנים, נשברה וטענה כי לאחר טיפול ארוך היא כבר אינה מסוגלת להחזיק מעמד והיא מבקשת להתגרש ובעלה מסכים לתת לה גט. דייני בית הדין של רחובות נסעו לאשקלון, מקום מגוריו של הבעל (שגר אצל אמו), שם הראתה להם המטפלת איך הוא מתקשר באמצעות עפעפיו.

עו"ד דפנה לביא, צילום: אלירן אביטל עו"ד דפנה לביא | צילום: אלירן אביטל עו"ד דפנה לביא, צילום: אלירן אביטל

המטפלת הסבירה כי הבעל שומע את מה שמדברים אליו ואף מבין הכל. כך היא יכולה לשוחח איתו שיחות שלמות ולשמוע ממנו משפטים ברורים. טבלה המחולקת לשש שורות מכילה את כל ה-א' ב' וכשמגיעים לאות בה רוצה להשתמש הבעל, הוא ממצמץ בעיניו. כך, עוברים אות אות ומרכיבים משפטים שלמים. לאחר שהשתכנע בית הדין כי הבעל מבין כל מה שהוא שומע, שאלו אותו האם הוא רוצה לגרש את אשתו. תשובתו החיובית לא הייתה נתונה לפרשנות. עוד סיפר לבית הדין שאף טרם חלה, יחסיהם לא היו תקינים וכי הוא כועס על אשתו ולכן רוצה להתגרש. בית הדין הסביר לו את הפרוצדורה ואמר כי עליו לצוות על הסופר שיעביר את הגט לאשתו וברגע מסירתו לאישה היא תהיה מגורשת. הבעל עשה את כל אשר צווה על ידי מצמוצים והגט ניתן.

סיפורים אלה מעידים על פתיחות מחשבתית ועל ההבנה כי הראשון שיינזק מהחמרה במתן הגיטין יהיה בית הדין הרבני. על בית הדין להתכתב עם המציאות העכשווית ולעשות כל אשר ביכולתו ובמסגרת ההלכתית כדי להתיר עגונות ולתת להן להמשיך בחייהן.

עו״ד דפנה לביא עוסקת בדיני משפחה ומכהנת כסגנית יו"ר ועדת משפחה במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין בישראל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הסיבה לגט בצפת
הייתה העבודה שהאשה שכבה בעודה נשואה, עם גבר אחר. דבר שאוסר אותה ממילא על בעלה לפי היהדות. והרבנים נימקו שאפשר לזכות לבעל גט מכיוון שאין ספק שזה הוא רצונו, שהרי לחיות עימה אינו יכול- לפי היהדות. המתנגדים (שאגב הם רוב רובם של רבני הציונות הדתית וכלל רבני החרדים) טענו 2 טענות עיקריות שאי אפשר להתכחש להם. 1.הרעיון לפיו על פי ההלכה אישה שעוברת על ההלכה ובוגדת בבעלה (המשותק ומורדם יש לומר) מרוויחה כתוצאה מבגידה 'אסורה' זו. אינה הגיונית, ועלולה לשמש 'עידוד לבגידה' לנשים שנמצאות במצב דומה.
נקודה שחסרה  |  12.02.17
1.
המשך ל1
2.כדי לזכות גט לבעל, צריך להגיע לרמת ודאות מספקת בנוגע להיעדר דילמה, בדומה ובהסתמך על היתר למתן מתנה בלא ידיעת המקבל (בהלכה התלמודית). בהתחשב בכך שיש סבירות (אפילו אם מועטה) שלו יכל הבעל לדבר היה מצהיר כי לדידו - כחילוני, אין משמעות לצו ההלכה המחייב לגרש אישה שבגדה הרי שאין מקום לזיכוי זה. כמשפטן (דיני משפחה) אני לא רואה הרבה סיכוי לענות (הלכתית כמובן) על טענות אלו
המשך  |  12.02.17