אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טראמפ והברקזיט הקפיצו לשיא חדש את ההשקעות בנמלי תעופה וכבישים צילום: איי פי

טראמפ והברקזיט הקפיצו לשיא חדש את ההשקעות בנמלי תעופה וכבישים

נשיא ארה"ב הצהיר כי ישקם כבישים, גשרים ומנהרות ובריטניה הודיעה על הרחבת נמל התעופה הית'רו והקמת מסילת רכבת מהירה. המשקיעים: קרנות ממשלתיות, קרנות פנסיה וחברות ביטוח

24.01.2017, 09:09 | גיל פלימר, פייננשל טיימס

זינוק בהשקעות פרטיות בנכסים הקשורים לפרויקטי תשתיות נרשם ב־2016, זאת על רקע התחרות העזה על מכרזים לבניית כבישים, שדות תעופה, נמלים ותחנות כוח, שהובילה לעליית מחירים.

קראו עוד בכלכליסט

ההשקעות העולמיות בנכסים הקשורים לפרויקטי תשתיות טיפסו ב־2016 לשיא של 413 מיליארד דולר, עלייה של 14% לעומת שנה קודם לכן. עם זאת, בעוד שווי העסקאות טיפס, מספר העסקאות נותר על 1,772, ומצביע על עודף הון המחזר אחרי מספר לא משתנה של פרויקטים. לראיה, מספר העסקאות השנתי נע בין 1,700 ל־1,800 מאז 2013, כך לפי נתוני חברת המחקר פרקווין.

"הביקוש לנכסים הקשורים לתשתיות עלה בעשור האחרון, ובשל התגברות התחרות בכלכלות המפותחות לנכסים האלה, בעיקר כאלה שבנייתם הושלמה וכבר פעילים, נרשמה עליית מחירים", הסביר טום קאר מפרקווין. "שיעורי הריבית הנמוכים אחראים אף הם למחירים הגבוהים יותר, שכן המינוף הפך זול יותר".

החיפוש אחר השקעות בסיכון נמוך הוביל קרנות גדולות למגזר התשתיות. האופטימיות שלהן מבוססת על הנכונות המוגברות שמפגינות ממשלות לתמוך בהשקעות המגזר הפרטי בתשתיות, אך קאר הוסיף כי לא ברור עדיין אם "הקצב שבו מתקדם השוק יימשך גם השנה". הסיבה העיקרית: בעוד הביקוש לפרויקטי תשתיות גבוה, מרבית המשקיעים מעדיפים לוותר על פרויקטים שנמצאים בשלבי הבנייה.

המשקיעים הם לרוב קרנות הון ממשלתיות, קרנות פנסיה, חברות ביטוח ומנהלי נכסים, כשההעדפה שלהם היא בדרך כלל להשקעה בנכסים כמו שדות תעופה וכבישי אגרה, שמספקים מקור הכנסה קבוע. ואולם, הקפאת פרויקטים רחבי היקף כמו סלילת כבישים, בניית מסילות רכבת ותחנות כוח על ידי ממשלות מאז המשבר הפיננסי העולמי הובילה לכך שמשקיעים רבים התקשו למצוא יעדי השקעה חדשים, וכתוצאה מכך עלו מחירי הנכסים הקיימים.

כעת, המשקיעים מפנים את תשומת לבם לאירופה, בתקווה להרוויח מהעניין המחודש שמגלים פוליטיקאים בתשתיות. על פי הנתונים שאספו בפרקווין, ב־2015 בוצעו באירופה 555 עסקאות בתחום התשתיות, בשווי כולל של 97 מיליארד דולר, יותר מכל אזור אחר בעולם. לאחר משאל העם לעזיבת האיחוד האירופי בבריטניה ביוני, אישרה הממשלה תוכנית להרחבת נמל התעופה הית'רו ובניית מסילת רכבת מהירה שנייה במדינה. במקביל, התיאבון לפרויקטי תשתיות גדל גם בארה"ב, זאת בעקבות הכרזתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ כי ברצונו לבנות מחדש כבישים, גשרים ומנהרות. אבל, ארגונים סביבתיים מביעים דאגה שטראמפ יגביר את השימוש בדלקי מאובנים על חשבון פרויקטים לפיתוח אנרגיה מתחדשת. לפי פרקווין, פרויקטים של אנרגיה ירוקה מייצגים 42% מכלל העסקאות שבוצעו בשנה שעברה, עלייה מ־39% לעומת 2015 ומ־37% מ־2013.

טראמפ, צילום: אם סי טי טראמפ | צילום: אם סי טי טראמפ, צילום: אם סי טי

גם אסיה חוותה עלייה משמעותית בהשקעות בפרויקטי תשתיות. גובה ההשקעות באזור היה הגבוה ביותר בעולם ב־2016, עם 552 עסקאות שהושלמו בסכום שיא של 131 מיליארד דולר. העסקה הגדולה ביותר בתחום היתה הרכישה של בית הזיקוק טורבן באינדונזיה ב־13 מיליארד דולר על ידי פי.טי פרטמינה ורוסנפט. עסקאות גדולות נוספות כללו רכישת אחזקה של 50% בחברת החשמל האוסטרלית אוסגריד על ידי שתי קרנות פנסיה במדינה, אוסטרליאן סופר ו־IFM אינווסטורס ב־12 מיליארד דולר ורכישת 61% בצינורות הגז של נשיונל גריד בבריטניה ב־13.8 מיליארד ליש"ט על ידי קבוצת משקיעים שכללה את אליאנץ קפיטל פרטנרס, תאגיד ההשקעות של סין, הרמס ורשות ההשקעות של קטאר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות