אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופית: בוטל מכרז המערכות של הרכבת הקלה בתל אביב צילום: דוד הכהן

סופית: בוטל מכרז המערכות של הרכבת הקלה בתל אביב

הסיבה לביטול היא פער גדול מדי בין ההצעות שהוגשו ע"י אלסטום הצרפתית ומנרב מצד אחד ושפיר ות'לס הספרדית מצד שני, לבין לבין תקציב הפרויקט. נת"ע: "בכוונתנו לצאת בהקדם להליכי רכש מסודרים של המערכות"

25.01.2017, 18:46 | ליאור גוטמן

חברת נת"ע, שאחרית על הקמת מערכת הסעת ההמונים בתל אביב, הודיעה היום (ד) רשמית שהיא מבטלת את מכרז המערכות לקו הראשון של הרכבת (הקו האדום -פתח תקווה דרך תל אביב ועד בת ים).

הסיבה לביטול היא פער גדול מדי בין ההצעות שהוגשו לבין התקציב והאומדן שהיה בידי החברות. במכתב שנשלח למציעות - אלסטום הצרפתית ומנרב מצד אחד ושפיר ות'לס הצרפתית מצד שני - הודיעה החברה שהיא לא קיבלה את ההצעות.

בנובמבר האחרון חשף "כלכליסט" שההצעות שהוגשו למכרז, היו גבוהות פי 2 ויותר מהאמדן שהיה בידי נת"ע. מכרז המערכות הוא אחד החשובים בפרויקט והוא כולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת ובכלל זה המסילה עצמה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כרטוס וציוד הרציפים עצמו, כאשר האמדן המקורי היה 2.5 עד 3 מיליארד שקל.

בפועל הוגשו הצעות שנעו בין 4.3 מיליארד (אלסטום מנרב) לעד 6 מיליארד (שפיר ת'לס)  מה שהוביל את נת"ע להזמין את המציעים לשימוע בטרם המכרז יבוטל.

מה שעומד על הפרק עכשיו הוא פיצול לעבודות אזרחיות שיופקדו בידי החברות שכבר פועלות שם - סולל בונה ודניה סיבוס - ויציאה זריזה למכרז חדש רק על החשמול. אלסטם מצידה כבר הודיעה שתפעל בצעדים משפטיים כדי להגן על עצמה וקיים סיכוי שהנושא יתגלגל לביהמ"ש.

אתר בניית הרכבת הקלה בדרך בגין בתל אביב, צילום: דוד הכהן אתר בניית הרכבת הקלה בדרך בגין בתל אביב | צילום: דוד הכהן אתר בניית הרכבת הקלה בדרך בגין בתל אביב, צילום: דוד הכהן

בתגובה מסרה נת״ע: "ועדת המכרזים של נת״ע הודיעה למציעים על ביטול מכרז המערכות נוכח הפערים העצומים שנמצאו בין ההצעות לבין תקציב הפרויקט. בכוונתה של נת״ע לצאת בהקדם להליכי רכש מסודרים של המערכות, תוך שמירה על המסגרת התקציבית ועמידה איתנה בלוחות הזמנים להפעלת הקו האדום באוקטובר 2021".

גורמים בקונסורציום הצרפתי TAT, שהתמודד עם שפיר ות'לס, טוענים כי הם נערכו גם לתרחיש של ביטול המכרז: "הצוות הצרפתי כבר מתכונן עם הצעה תחרותית מבחינת מחיר תוך הקפדה על רמת האיכות והבטיחות. בקונסורציום מתכוונים לעשות הכל כדי לנצח ולהיות שותפים אסטרטגיים של נת"ע בקו האדום".

תגובת אלסטום: "הופתענו לקבל את החלטה לבטל ללא כל ניסיון מצד נת"ע לנהל מו"מ. אלסטום הציעה את הפתרון הטוב ביותר שלה לפרויקט המערכות של הקו האדום ועשתה את מירב המאמצים כדי להגיע להסכמה עם הלקוח. אלסטום נשארת מחויבת לשוק הישראלי, לאספקת מוצרים ומערכות באיכות גבוהה עבור תחבורה רכבתית".

 

תגיות