אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנשק החדש של פייסבוק נגד החדשות המזויפות: סדיקת תא ההדהוד צילום: איי אף פי

הנשק החדש של פייסבוק נגד החדשות המזויפות: סדיקת תא ההדהוד

הרשת החברתית הכריזה על שורה של שינויים בפיצ'ר "נושאים טרנדיים" שנועדו לשפר את אמון המשתמשים, ביניהם החלפת האלגוריתם וביטול ההתאמה האישית

26.01.2017, 15:54 | נמרוד צוק
פייסבוק ממשיכה להיאבק בחדשות המזויפות: שורה של שינויים בפיצ'ר "נושאים טרנדיים" עליהם הודיעה החברה אתמול נועדו, בין היתר, לשפר את סינון הנושאים והאייטמים שנכללים ברשימה ולהגביר את אמון הגולשים במידע שמוגש להם דרכו. לטענת החברה השינויים מבוצעים בעקבות בקשות ספציפיות שהתקבלו ממשתמשים רבים. השינוי אינו רלבנטי בשלב זה למשתמשים בישראל, היות ו"נושאים טרנדיים" זמין בשלב זה רק בארה"ב, בריטניה, קנדה, הודו ואוסטרליה.

קראו עוד בכלכליסט

השינוי המרכזי בהקשר זה הוא החלפת האלגוריתם שקובע אילו סיפורים יופיע בבוקסה מכזה שמתבסס על זיהוי שיחה אינטנסיבית סביב ידיעה בודדת לאלגוריתם חדש, שיבחן את מספר כלי התקשורת שמפרסמים דיווחים על נושא מסוים ואת עוצמת התגובות. לטענת החברה, בנוסף לצמצום הסיכון להצפת ידיעות מזויפות השינוי אמור לספק תגובה מהירה יותר לאירועים אקטואליים וכיסוי מנעד רחב יותר של נושאים ואירועים.

מתוך פוסט של החברה שמסביר את השינויים הקרובים, צילום: fbnewsroomus מתוך פוסט של החברה שמסביר את השינויים הקרובים | צילום: fbnewsroomus מתוך פוסט של החברה שמסביר את השינויים הקרובים, צילום: fbnewsroomus

שינוי נוסף הוא הצגה של הכותרת ושם כלי התקשורת מהם נלקחה הידיעה המרכזית המשויכת לכל נושא בבוקסה עצמה, ולא רק בבועה צפה כאשר מצביעים עליו עם סמן העכבר כפי שהיה עד כה. שינוי זה אמור להגביר את האמון שחשים המשתמשים מעצם השיוך הבולט של כל נושא לכלי תקשורת מוכר. הדף אליו יעבור המשתמש יכלול, בנוסף לידיעה המרכזית, כתבות ופוסטים נוספים שמכסים את הסיפור מזוויות שונות.

שינוי שלישי הוא ביטול ההתאמה האישית שהתבצעה בעבר והציגה לכל משתמש נושאים שהתאימו לתחומי העניין שלו. מעתה יוצגו לכל המשתמשים באותו איזור גאוגרפי (החברה לא הבהירה האם מדובר בחלוקה לפי מדינות או ברזולוציה גדולה יותר) רשימה זהה של נושאים טרנדיים. לדברי החברה הסיבה היא כדי "למנוע מאנשים לפספס סוגיות חשובות שעשויות שלא להופיע בפיד שלהם", אבל כפי הנראה מדובר בניסיון להתמודד עם הביקורת על כך שפייסבוק מתפקדת כתא הדהוד שמציג לכל אחד אך ורק את הדעות והמידע שמגיעים מאנשים הדומים לו ומהצד הפוליטי בו הוא תומך.

"פיצ'ר הנושאים הטרנדיים משתמש בסיגנלים שונים מהניוזפיד, כגון דיווחים על ידיעות מסוימות כחדשות מזויפות או ספאם, כדי למנוע הפצה של חדשות מזויפות, והעדכון הנוכחי אמור לשפר את הסינון", כתבה החברה בפוסט ההכרזה. הבוקסה הפכה מוקד לביקורת רבה כלפי החברה בפרשת החדשות המזויפות, לאחר שגרמה מספר פעמים להפצה נרחבת של סיפורים מפוברקים, למשל, ידיעה שקרית שטענה כי מגישת הטלוויזיה מייגן קלי פוטרה מרשת פוקס לאחר שתמכה בהילרי קלינטון. התופעה התגברה לאחר שהחברה החליטה להפסיק להעסיק עורכים אנושיים בעקבות האשמות בהטיה פוליטית, ולהציג סיפורים שנבחרים באמצעות אלגוריתם בלבד.

במקביל ביצעה החברה שינוי נוסף ולא קשור - הוספת פיצ'ר של "סיפורים", העתקה של פורמט התוכן שהומצא על ידי סנאפצ'ט וכבר זכה לחיקוי ראשון על ידי פייסבוק באפליקציית אינסטגרם שבבעלותה. בעקבות הצלחת הפורמט באינסטגרם, שם הוא הגיע ל-150 מיליון משתמשים בחודש, בוחנת עתה החברה את הגרסה הפייסבוקית שלו באירלנד ובקרוב היא מתכננת להפיץ אותה לכלל המשתמשים.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות