אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התוכנית למתחם כי"ח במרכז ירושלים מגיעה לשלב ההתנגדויות צילום: עטא עוויסאט

התוכנית למתחם כי"ח במרכז ירושלים מגיעה לשלב ההתנגדויות

מדובר בתוכנית ל-2 מגדלים בני 24 קומות, ליד חניון כלל ושוק מחנה יהודה, שנחשבת לאחת התוכניות הגדולות שנידונות בשנים האחרונות במרכז ירושלים; מתנגדי התוכנית: "תסתום את התנועה במרכז העיר"

26.01.2017, 15:58 | דותן לוי

לאחר כ-9 שנים של דיונים בוועדות התכנון והבנייה, תוכנית מתחם כי"ח מהתוכניות הגדולות שעומדות על הפרק במרכז ירושלים צפויה להגיע לשלב ההתנגדויות בוועדה המחוזית.

מדובר בתוכנית בשטח של כ-8 דונמים, בין שוק מחנה יהודה, רחובות כי"ח, אגריפס ומתחם עץ חיים. כיום, שוכן במתחם המבנה הנטוש של בית ספר כי"ח ההיסטורי ושורת חנויות הסמוכות לשוק ופונות לרחוב אגריפס. בשנים האחרונות משמש המתחם כחנייה לבאי השוק. 

רחוב אגריפס בירושלים (ארכיון), צילום: עטא עוויסאט רחוב אגריפס בירושלים (ארכיון) | צילום: עטא עוויסאט רחוב אגריפס בירושלים (ארכיון), צילום: עטא עוויסאט

תוכנית המתאר העירונית החלה במקום, כלולה בשטח מרכז עסקים ראשי (המע"ר) של העיר. על פי התוכנית המופקדת, יוקמו במקום 140 יחידות דיור ועוד 44 דירות להשכרה בשני מגדלי מגורים בני 24 קומות. יזמי התוכנית הם נחום רוזנברגר המחזיק גם במתחם ישיבת "עץ החיים", עמיר בירם לשעבר מנכ"ל בריטיש ישראל, ויעקב פשקוס מי שכיהן כראש לשכת סגן ראש עיריית ירושלים בתקופת אורי לופוליאנסקי.

"רחוב כי"ח, שהוא 'צינור החמצן', יפגע" 

אלא שמתנגדי התוכנית ובהם בעלי הזכויות בחניון כלל הסמוך הממוקם בצומת הרחובות כי"ח ואגריפס, טוענים כי התוכנית תהפוך את מרכז העסקים הראשי של העיר לסיוט תחבורתי. לטענתם, התוכנית תביא לשיתוק מוחלט של רחוב כי"ח, שהוא "צינור החמצן" שמנקז את התנועה מכביש הטבעת לעבר החלקים האחרים בעיר.

לפי המתנגדים, "בשל העובדה שהכביש אינו מסוגל כבר כיום לתת שירות ולקלוט את נפחי התנועה המוזרמים אליו, הופך כל מטר ברוחב זכות הדרך לקריטי... התוכנית פשוט גוזלת זכויות מהציבור להגדלת עושרם של יזמי התוכנית".

התוכנית כוללת שתי חלופות תחבורתיות. על פי חלופה א', הגישה למתחם תהיה דרך חניון בית כלל, ועל פי חלופה ב', תתבצע כניסת רכבים למתחם התוכנית מרח' כי"ח, על ידי יצירת רצועת שיקוע במרכז הרחוב.

גם מפעילות החניון מתנגדות

3 חברות שהן הבעלים והמפעילות של חניון בניין כלל הסמוך לפרויקט כי"ח (חברת בית אורים יזום פרוייקטים, נל אינבסטמנט קורפוריישן וימית אפ.אס), טוענות שהתוכנית תחריף את העומס האדיר הקיים ממילא בצומת אגריפס-כי"ח ולכן יש לדחותה.

בהתנגדות שהוגשה על ידי עוה"ד יובל גלאון ומרדכי גדנסקי ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות', נכתב, כי בעקבות התוכנית יידרש שינוי תחבורתי שאף יפגע בפעילות חניון כלל, "בא יזם אשר יש לו קרקע עם תוכנית בתוקף המקצה זכויות בנייה מפליגות... ניגש היזם לוועדה המקומית והמחוזית ואומר: שנו את מערך התנועה העירוני לכבודי. התעלמו מכך שאני פוגע פגיעה אנושה במערך התחבורתי העירוני. בטלו את הכניסה והיציאה הקיימת כי אני רוצה להקים על המקום שבו נקבעו הכניסה והיציאה הקיימות - מגדל. תרחיבו את תוכנית המגדלים על רחוב יפו לכבודי... תשעבדו לטובת הפרויקט הפרטי שלי, את חניון כלל שמעבר לרחוב, תפגעו בו, תקטינו את יעילותו, תגזלו ממנו מקומות חניה, ואם יתלונן תאמרו לו כי אין בכך דבר, שהרי 'אני אינני משרטט את הקו הכחול של התוכנית מסביבו, ולכן אני זכאי לטעון שאינני משפיע עליו, כי מבחינה טכנית אינני נוטל את רכושו'".

התנגדות נוספת לתוכנית היא של עמותת "כל ישראל חברים", בעלת הזכויות בבניין "בית כי"ח" הבנוי בצומת כי"ח-אגריפס. לטענת העמותה, לא נערכה כל בחינה של השלכות התחבורתיות המתחייבת בנסיבות העניין, ודי בכך כדי להביא לביטול הפקדת התוכנית. למעשה, נטען, בהיבט התנועתי – תחבורתי - אין כל היתכנות לתוכנית ואין לאשרה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות