אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמות הרכבים עולה, מחיר הדלק ירד ומניית דור אלון מזנקת צילום: שאטרסטוק

היהלום שביתר

כמות הרכבים עולה, מחיר הדלק ירד ומניית דור אלון מזנקת

חברת תחנות הדלק סבלה במהלך 2016 ממצבה הפיננסי של החברה־האם אלון רבוע כחול. עם רכישת השליטה על ידי מוטי בן־משה והורדת דור אלון מהמדף החלה מנייתה לייצג את תזרים המזומנים החזק שהיא מייצרת ופוטנציאל ההשבחה הגדול שיש בחלקה

02.02.2017, 22:01 | אלי שמעוני
שנת 2016 היתה שנת המהפך של דור אלון. מאמצע 2015 סבלה חברת תחנות הדלק ממצבה הפיננסי הקשה של החברה־האם (63%) אלון רבוע כחול בעקבות קריסת רשת מגה שהיתה אז בבעלותה של אלון רבוע כחול. במסגרת מאמצי ההבראה של אלון רבוע כחול ניסתה החברה למכור את מניותיה בדור אלון. מיולי 2015 היתה דור אלון על המדף, מה שהפיל את שווי השוק שלה ל־530 מיליון שקל בתחילת 2016 לעומת 650 מיליון שקל, חודשים מעטים לפני כן.

קראו עוד בכלכליסט

ככל שהתברר שהתוכניות של אלון רבוע כחול למכור את השליטה בדור אלון לא יתממשו ולאחר שמוטי בן־משה רכש את השליטה באלון רבוע כחול מקבוצת אלון של שרגא בירן דודי ויסמן והקיבוצים, החלה מניית דור אלון להתאושש. את השנה החולפת סיכמה דור אלון בעלייה של 70%, מתוכם 44% בחצי השנה האחרונה. היום שווי השוק של החברה עומד על 859 מיליון שקל.

לכל כתבות "היהלום שביתר" לחצו כאן

פרופיל: יש גם נדל"ן בחבילה

לדור אלון ארבע רגליים: מגזר מתחמי התדלוק, מגזר השיווק הישיר של דלקים, מגזר הדלק הסילוני ומגזר חנויות הנוחות. בנוסף, במסגרת מגזר מתחמי התדלוק לחברה כמה פרויקטי נדל"ן בתכנון. שווי הנדל"ן להשקעה במאזניה עומד של 20 מיליון שקל, אך מכיוון שרובו בהקמה, קיים בתחום זה פוטנציאל השבחה משמעותי.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה דור אלון רווח נקי של 58 מיליון שקל, זינוק של כמעט פי שלושה לעומת רווחי התקופה המקבילה ב־2015. מרבית הכנסותיה והרווחים מגיעים מתחום מתחמי התדלוק. הפעילות במגזר זה כוללת פיתוח, הקמה ותפעול תחנות דלק ציבוריות שמרביתן כוללות חנויות נוחות בצמוד הידועות בשם "אלונית". בנוסף מגזר זה כולל השכרת שטחי מסחר סביב התחנות.

 דור אלון, צילום: עמית שעל דור אלון | צילום: עמית שעל  דור אלון, צילום: עמית שעל

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה החברה מתחום זה הכנסות של 1.7 מיליארד שקל ורווח תפעולי של 107 מיליון שקל. זאת לעומת מגזר שיווק הדלקים שתרם רווח תפעולי של 26 מיליון שקל ומגזר הדלק הסילוני שתרם 3.6 מיליון שקל. הזרוע הבעייתית במגזר חנויות הנוחות בדור אלון היא החנויות העצמאיות שכוללת את רשת am:pm, עליה דור אלון שילמה 143 מיליון שקל ב־2007, רכישה שאחראית על גרירת חלק מחובותיה לבנקים. המגזר כולל גם פעילות באלוניות בקיבוצים. הרווח שתורמת זרוע זו עמד בתשעת החודשים של 2016 על 14.2 מיליון שקל, לפני פחת והפחתות. פחת והפחתות הביאו את המגזר לרווח של 3 מיליון שקל. שיפור ניכר אחרי הפסדים עקביים לאורך השנים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה דור אלון תזרים נאה מפעילות שוטפת של 230 מיליון שקל, בשנת 2015 רשמה החברה תזרים של 208 מיליון שקל, ב־2014 היא רשמה תזרים של 289 מיליון שקל וב־2013 היא רשמה תזרים חיובי של 374 מיליון שקל. על פניו זה נראה טוב למדי, אלא שהשקעות לא מוצלחות שנעשו בעבר והאופן שבו נבנתה החברה — העברת נכסים והתחייבויות מחברות אחרות בקבוצת אלון תחת הבעלות הקודמת — גררו מצבת חובות שעד היום מהווה עבור דור אלון משקולת על צווארה.

בשנים האחרונות תזרימים חיוביים אלו כמעט והתקזזו לחלוטין עם תזרימים שלילים מפירעון חובות לבנקים ולבעלי האג"ח וכן מתזרים שלילי מהשקעות. כך שבשורה התחתונה התזרים המרשים של דור אלון מעט מטעה, ומכל מאות המיליונים הסכום שבפועל ניתן לחלוקה כדיבידנד לבעלי המניות היה נמוך בהרבה.

העתיד: היתרון של בעל השליטה

מ־2012 חילקה דור אלון דיבידנד מצטבר של 150 מיליון שקל. בשנת 2012 עצמה החברה לא חילקה, אך ביצעה שני תשלומים ב־2011 בסוף השנה. כולל החלוקה שבוצעה בדצמבר 2011 סכום החלוקה עומד על 180 מיליון שקל. הרווח המצטבר של החברה בתקופה זו עומד על 218 מיליון שקל.

"בשנה האחרונה הקטר במשק היה הצריכה הפרטית, ושוק הדלקים קיבל רוח גבית תומכת", אומר עודד בלום, מנכ"ל דור אלון, ל"כלכליסט". "ב־2016 נמסרו קרוב ל־300 אלף כלי רכב ומדברים על סדרי גודל דומים ב־2017. זה מנוע צמיחה משמעותי בשוק הדלקים. בחנויות הנוחות אנחנו גם נהנים מהמגמות בצריכה הפרטית עם שיעור צמיחה שעומד על 8%".

כיצד חנויות הנוחות צמחו בשיעור כה גבוה?

"ריבוי הרכבים ומחירי הדלקים היחסית נוחים גורמים לאנשים לנהוג יותר, לטייל יותר, ולא לחשוב פעמיים לפני שנוסעים לטיול ועוצרים באלונית לקנות דברים לדרך. אנחנו רואים שאנשים משנים בשנים האחרונות את ההתנהלות הכלכלית. הזמן הפנוי הופך להיות מוצר במחסור, ואנשים מוכנים לשלם פרמיה על נוחות".

מהם מנועי הצמיחה של החברה?

"יש לחברה הרבה מאוד תחנות להשביח, מבחינת הנדל"ן, כלומר לבנות מרכזים מסחריים על השטחים בתחנות. לדוגמה, בעין שמר הקמנו מרכז מסחרי מרשים של 14 אלף מ"ר שטחי מסחר. זה יוצר הכנסות משוכרים, וגם פעילות שיוצרת תנועה של לקוחות לתחנות דלק. מנוע נוסף הוא פעילות גפ"מ ביתי, כלומר גז בישול. דור אלון היא שחקנית קטנה שתופסת 5%–6% בלבד מהשוק. זה מנוע צמיחה. בנוסף תחום מכירת חשמל ללקוחות פרטיים. זה לא רלבנטי כרגע כי התחום צריך לעבור רגולציה, אבל זה משלב כמה יכולות בדור אלון: ידע בקמעונאות, ידע בתחום ייצור חשמל והידע של מוטי בן־משה בתחום מעסקיו באירופה. זה נותן לחברה יתרון משמעותי".

סייע באיסוף הנתונים ובהכנת הפרויקט: ניר טל

תגיות