אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטריק שסידר ליבואני הרכב שיא היסטורי במסירות בינואר

בלעדי לכלכליסט

הטריק שסידר ליבואני הרכב שיא היסטורי במסירות בינואר

יבואני הרכב מצאו דרך לעקם את הסטטיסטיקה לטובתם: העבירו 8,000 כלי רכב שנרכשו בדצמבר לרישום בינואר, וכך שילמו תמורתם מס ירוק בשיעורו הישן, לפני שעלה בתחילת השנה, ומכרו אותם לחברות הליסינג במחירי 2017 הגבוהים יותר

06.02.2017, 07:06 | תומר הדר

בינואר 2017 נמסרו בישראל 45,210 מכוניות חדשות — נתון שיא של כל הזמנים. אלא שמסתבר שכ־8,000 מהרכבים שנמסרו בחודש שעבר הגיעו לארץ כבר בדצמבר, ורק חיכו במגרשי חברות הליסינג לרישיון שיאפשר להם לעלות על הכביש. בין הסיבות המרכזיות לעיוות הזה נמצאים יבואני הרכב, שמיהרו להזמין רכבים רבים בדצמבר, לפני עליית המס הירוק בינואר, וחיכו למכור אותם ב־2017, כשמחירי הדגמים עולים.

קראו עוד בכלכליסט

על כל מכונית חדשה מוטל מס קנייה של 83% שממנו מנוכה סכום של עד 16.5 אלף שקל, בהתאם לכמות הזיהום שהרכב פולט — ככל שהרכב מזהם פחות הסכום המנוכה מהמס גדל. אלא שהרכבים משתכללים והופכים פחות מזהמים, וכדי שלא לפגוע בהכנסות המדינה נדרשים עדכונים בנוסחת חישוב המס, מה שהוביל לעלייתו בינואר.

על פי הערכות שנשמעו במהלך החודש שעבר הן במשרד התחבורה והן בקרב יבואני הרכב, מספר המסירות היה אמור לעמוד לכל היותר על כ־38 אלף כלי רכב חדשים. הסיבה לכך היא פשוטה ולוגיסטית: שטחי האחסנה של יבואניות הרכב, מצב כוח האדם שמכין את המכוניות ומספר המוביליות (משאיות הובלת כלי רכב) לא מאפשרים מסירה של יותר מכ־38 אלף כלי רכב בחודש.

כלי רכב בנמל אילת, צילום: אוראל כהן כלי רכב בנמל אילת | צילום: אוראל כהן כלי רכב בנמל אילת, צילום: אוראל כהן

אלא שבשל עדכון נוסחת המס הירוק בחרו חלק מיבואני הרכב לנקוט שיטה שתבטיח להם מסירות חזקות במיוחד בינואר. ל"כלכליסט" נודע שכמה יבואני רכב גדולים כמו כלמוביל, יבואנית יונדאי (מובילת השוק עם 6,571 מסירות), ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה (מקום שני עם 5,008 מסירות), מסרו מכוניות בפועל לחברות ליסינג כבר בדצמבר, אך ביצעו הליך הוצאת הרישיון רק בינואר.

לדברי גורמים בענף הליסינג, טלקאר, יבואנית קיה, הנמצאת בדרך כלל במקום השני או הראשון בטבלת המסירות, הגיעה בינואר האחרון למקום השלישי בלבד (עם 4,961 מסירות), משום שבחרה שלא להפיץ את הרכבים לחברות הליסינג בשנה שעברה.

פעולה זו אינה בלתי חוקית, אבל היא ממחישה את מצוקת שוק הרכב הישראלי. בדצמבר נמסרו בישראל רק 7,030 מכוניות חדשות, מה שאפשר ליבואני הרכב להפנות את משאביהם הלוגיסטיים להעברת מכוניות לידי חברות הליסינג כבר במהלך החודש. בינואר הכניסו יבואני הרכב את מספרי השלדות של הרכבים שאוחסנו במגרשי חברות הליסינג אל המחשבים והנפיקו להם רישיונות. להערכת גורמים בענף, מתוך כ־45 אלף מכוניות שנמסרו בינואר, יותר מ־8,000 עשו דרכן אל מגרשי הליסינג כבר בדצמבר ובעצם כבר אז הורשו לנסוע בכבישי ישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות