אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הראלי שפימי החמיצה: סקופ זינקה 115% בשנה החולפת

היהלום שביתר

הראלי שפימי החמיצה: סקופ זינקה 115% בשנה החולפת

החברה המשווקת מוצרי מתכת רשמה בחמש השנים האחרונות זינוק של 455% במנייתה ובדרך חילקה דיבידנד של 287 מיליון שקל. קרן פימי של ישי דוידי יצאה מהשקעתה בה ב־2013 כשהיא קרובה לאיזון סדרת כתבות

06.02.2017, 09:05 | אלי שמעוני

על רקע הראלי במניות היתר והשיפור העסקי רשמה סקופ זינוק של 115% במנייתה ב־12 החודשים האחרונים. בחמש השנים האחרונות רשמה החברה המשווקת מוצרי מתכת עלייה מצרפית של 455%, ושווי השוק שלה זינק מ־290 מיליון שקל ל־790 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

בדרך חילקה החברה לבעלי המניות 286.8 מיליון שקל. סכום זה גבוה מרווחיה, שעמדו מתחילת 2012 ועד תום הרבעון השלישי של 2016 על 209 מיליון שקל; אולם הסיבה לכך היא טכנית וטמונה בעיתוי חלוקת הדיבידנד במהלך השנה.

בעל השליטה והיו"ר שמואל שילה (44.96%) הוא בעל המניות הגדול בחברה. חברת הביטוח מגדל מחזיקה בכ־10%, חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מור מחזיקה ב־7.5% ובית ההשקעות ילין לפידות ב־7%.

עד אוקטובר 2013 החזיקה קרן פימי של ישי דוידי בכ־30% ממניות סקופ. אלה נמכרו בכמה עסקאות במהלך 2012, במחירים שנעו בין 40 ל־46 שקל למניה — הנמוכים מזה ששילמה פימי עבור מניותיה. פימי נכנסה כבעלת עניין בסקופ ב־2006, כשהחברה הקצתה עבורה כ־25% ממניותיה ב־53.3 שקל למניה. בסך הכל שילמה פימי עבור נתח זה כ־157 מיליון שקל. במהלך 2007–2008 רשמה מניית סקופ ירידות חדות. פימי רכשה אז מניות נוספות והגדילה אחזקתה לכמעט שליש מהחברה. אולם, בחישוב דמי הניהול והדיבידנדים שקיבלה פימי מסקופ, הקרן יצאה מסקופ מאוזנת. בדיעבד, פימי החמיצה את הראלי הגדול בסקופ של השנה האחרונה.

 

פרופיל: סופרמרקט של מתכות

משפחת שילה החלה לסחור במתכות ובנירוסטה בשנות השישים. בשנת 1980 היא הקימה את סקופ כבית מסחר למוצרי נירוסטה, וב־1992 הונפקה החברה בבורסת תל אביב. מאז ההנפקה זינקה המניה פי 40.

לסקופ יש פעילות אחת בלבד: יבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות. החברה מתמחה בשלל מתכות, מאלומיניום ועד נחושת, וכן במוצרי פלסטיקה. היא מציעה 80 אלף מוצרים, בהם פחים, גלילים, צינורות, ברגים, אביזרי צנרת, ברזים ורשתות. בהתאם, סקופ מדווחת על מגזר פעילות אחד: מרכז שיווק (one stop shop) לכל המתכות המשווקות לתעשייה. עבור המשקיעים זהו חיסרון גדול, כי היעדר החלוקה למגזרים מקשה על הבנת הפעילות.

הנימוק של סקופ להיעדר החלוקה הוא שלקוחותיה רוכשים ממגוון סוגי המתכות והצורות ההנדסיות שלהן, והרווחיות לא נקבעת על פי סוג המתכת או הצורה אלא על פי גורמים אחרים — סוג הסגסוגת, מידות המוצר, דרישות הלקוח, זמינות ותחרות — ומשתנה ממוצר למוצר. לפיכך, כדי להבין את הפעילות של סקופ, יש להתייחס לכולה כאל מקשה אחת.

הוצאות ההנהלה סבירות ביחס לרווחיות הנוכחית של החברה. חמשת נושאי המשרה הבכירים, בהם שילה, נהנו מעלות שכר מצרפית של 10 מיליון שקל ב־2015. בשנים האחרונות הוצאות ההנהלה עמדו על 4%–4.5% ממחזור ההכנסות של החברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה סקופ תוצאות טובות במיוחד. הרווח הנקי עמד על 60 מיליון שקל, זינוק של 67% לעומת התקופה המקבילה ב־2015. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עמד על 122.7 מיליון שקל, פי ארבעה לעומת תשעת החודשים המקבילים ב־2015.

הסיבה לתזרים הגבוה, הן לעומת הרווח והן לעומת התקופה המקבילה, נעוצה במדיניות המלאי של החברה. סקופ שואפת להקטין את רכישות המלאי מספקים, והקטנת המלאי היא שיצרה תזרים גבוה. צמצום המלאי נעשה, בין השאר, כלקח משנת 2008. סקופ רשמה אז הפסדים כבדים בשל קריסת מחירי הסחורות, ומניותיה צנחו ב־85% בתוך שנה וחצי, בין יולי 2007 לדצמבר 2008. מאז שינתה החברה את שיטות העבודה והפחיתה בעקביות את המלאי מתוך שאיפה לספק מוצרים ללקוח בתוך זמן קצר. "החברה הקטינה מלאי לאורך השנים לאור ניהול המלאי המתקדם שלה", אומר בעל השליטה שילה.

שמואל שילה בעל השליטה בסקופ שמואל שילה בעל השליטה בסקופ שמואל שילה בעל השליטה בסקופ

 

עד כמה סקופ חשופה לתנודות במחירי המתכות וערוכה אליהן?

"החברה עוסקת במוצרים מוגמרים ומוגמרים למחצה, ולא בחומרי גלם. נוסף על כך, בעבר מחזור המלאי של החברה היה אטי יותר. ההתייעלות התפעולית לצד רצון הלקוחות לקבל את הסחורה מהיום למחר מאפשרת לחברה לגלגל את המלאי במהירות גבוהה. על כן היא חשופה פחות מבעבר לתנודות הללו".

העתיד: בונה על החברות־הבנות

 

מהם מנועי הצמיחה העתידיים שעליהם סקופ בונה?

"עיקר הצמיחה של החברה יבוא מהפעילות הבינלאומית שלה בחברות־הבנות ומהרחבת סל המוצרים של כל הקבוצה. החברה פועלת כל העת לנצל את גודלה כשחקנית בינונית כדי לכבוש נתחי שוק נוספים. כל שוק מאופיין בצרכים שונים, והיכולת של סקופ לספק מענה מהיר מאפשר לה לצמוח אורגנית. לצד הצמיחה בשורת ההכנסות ישנה התייעלות מתמדת, בעיקר טכנולוגית. מעבר למחסנים אוטומטיים מתקדמים גם בארה"ב אפשר הגדלת הרווח התפעולי".

לחברה פעילות בארה"ב, באירופה ובקוריאה. מהי? ומהו היתרון של פעילות במדינות הללו?

"החברות בחו"ל עוסקות באותם תחומי התמחות של הפעילות בישראל. סקופ פועלת לזהות צרכים ונתחי שוק בשווקים שבהן ענקיות התחום לא פועלות, וכן להגיב במהירות וכך לנצל את יתרונותיה היחסיים בשווקים הבינלאומיים".

סייע באיסוף הנתונים: ובהכנת הפרויקט: ניר טל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות