אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות הפארם מנסות לבלום את אתר הדיוטי פרי צילום: אוראל כהן

רשתות הפארם מנסות לבלום את אתר הדיוטי פרי

עתרו לבג"ץ בטענה כי יש לחייב במע"מ את אתרי הרכישה המוקדמת של ג'יימס ריצ'רדסון ואל על. המטרה: לצמצם את הפגיעה העתידית של התחרות המקוונת

09.02.2017, 07:01 | אורנה יפת

רשתות סופר־פארם, ניו־פארם והמשביר לצרכן, וכן חטיבת הקומסטיקה בלשכת המסחר, עתרו לבג"ץ נגד מנהל המכס ומע"מ, שר האוצר, רשות שדות התעופה, ג'יימס ריצ'רדסון ואל על, בטענה שהם מתחמקים מתשלום מסים. דיון בעתירה נקבע ל־16 במרץ.

קראו עוד בכלכליסט

בעתירה טוענות הרשתות כי ג'יימס ריצ'רדסון ואל על אלו מאפשרות אפיק חדש, אתר האינטרנט שלהן, בו הציבור יכול להזמין מוצרים הפטורים ממע"מ וממס קנייה, וזאת למרות שההזמנה של המוצר נעשתה מישראל ולא מהדיוטי פרי. העותרים טוענים כי רכישה מהבית מחויבת בתשלום מע"מ ודורשים כי המכס יחייב את ריצ'רדסון ואת אל על בתשלום מע"מ עבור רכישות מהאתר.

באוגוסט 2016 החלה ג'יימס ריצ'רדסון להציע שירות חדש באתר שלה לפיו ניתן לרכוש מוצרים במחיר שאינו כולל מע"מ ולשלם ולאסוף אותם בחנות. הלקוח גם יכול לבחור להשתמש בשירות שמירת החפצים ולאסוף את המוצר כאשר הוא שב מחו"ל. הלקוח מוסר בעת ביצוע העסקה את פרטי כרטיס האשראי שלו לבטחון והסליקה נעשית כאשר הוא יוצא מהארץ.

 , צילום: סיון פרג צילום: סיון פרג'  , צילום: סיון פרג

במקרה של אל על, בשירות Fly&Buy שהחל במאי 2016 הרכישה נעשית דרך האתר, וכך גם התשלום. במועד הרכישה מתבקש הלקוח להזין את פרטי כרטיס האשראי והסליקה מתבצעת באותה העת. התמורה מועברת לאל על כבר בזמן ההזמנה.

העתירה אינה מנותקת מהתחרות הגוברת בענף הקוסמטיקה. למכירות האינטרנטיות השפעה גדולה בעיקר על מוצרי הקומסטיקה ועל בישום. חנות הדיוטי פרי מהווה מתחרה משמעותית לרשתות הפארם, בעיקר בבישום, והיא הפכה לערוץ מכירה מרכזי של בשמים וקוסמטיקה. שוק הקוסמטיקה היוקרתית מוערך בכ־1.7 מיליארד שקל בשנה, ולפי העתירה, ריצ'רדסון מוכרת כ־400 מיליון שקל מכלל הקטגוריה.

ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם, צילום: אוראל כהן ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם | צילום: אוראל כהן ניצן לביא, מנכ"ל סופר-פארם, צילום: אוראל כהן

אתר האינטרנט של ריצ'רדסון כולל למעלה מ־1,000 בשמים וכ־700 מוצרי איפור. גורמים בענף הקוסמטיקה מעריכים כי נתח השוק של חנות הדיוטי פרי, יגדל ב־10% ויהווה מעל 35% משוק הקוסמטיקה היוקרתית. בשלב זה בשל העובדה שמדובר בשירות חדש יחסית, ניתן להניח שהפגיעה במכירות הרשתות הישראליות לא משמעותית, אך המכירות האינטרנטיות, ובפרט של קומסטיקה, הולכות וגדלות, כך שנראה כי הרשתות מעריכות פגיעה עתידית לא קטנה.

העותרות טוענות כי "אפיקי המכירה באינטרנט של ריצ'רדסון ואל על, ביחד עם הסדר 'פטור ושמור', הופכים את דיני המס ואת הצורך בהחלה שוויונית של הדין לפארסה של ממש", ומעמידים את סופר־פארם, ניו־פארם והמשביר בפני מצב בלתי אפשרי - מצד אחד הן נלחמות מול ריצ'רדסון ואל על על אותם לקוחות, ומאידך, הן נדרשות להתחרות במחירים שלהן, כשעל אותו המוצר הן נדרשות להעביר למדינה מע"מ בגובה 17%.

מאל על נמסר: "מדובר בעתירה מופרכת, ותגובה סדורה תובא בפני בית המשפט".

ג'יימס ריצ'רדסון סירבה להגיב.

מרש"ת נמסר: "נגיב כמקובל בבית המשפט".

מרשות המסים נמסר: "נעביר התייחסות לבית המשפט, ובכלל זה את השיקולים שנבחנו לפני מתן האישורים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות