אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה הנהגים של UPS לא פונים שמאלה? צילום: גטי אימג'ס

למה הנהגים של UPS לא פונים שמאלה?

חברת המשלוחים הגדולה בעולם הנהיגה מדיניות לפיה הדרך הטובה ביתר להגיע לכל יעד היא להימנע מפניות שמאלה, גם אם כתוצאה מכך הדרך עצמה מתארכת. ההסבר לפניכם

11.02.2017, 08:06 | שירות כלכליסט

זה אולי נשמע מוזר, אבל הנהגים-השליחים של UPS לא תמיד בוחרים במסלול הקצר ביותר בין היעדים. הסיבה לכך היא מדיניות שאימצה החברה ב-2004, לפיה הדרך הטובה ביתר להגיע לכל יעד היא להימנע מפניות שמאלה, גם אם כתוצאה מכך הדרך עצמה מתארכת.

יצוין כי בארה"ב, כאשר יש אור ירוק לנסיעה ישר או שמאלה, מותרת פנייה שמאלה רק לאחר מתן זכות קדימה לתנועה הזורמת ממול. רק ברמזור עם חץ ירוק שמאלה בלבד פונים לכיוון זה, כמו בישראל. במקביל, הפנייה ימינה מותרת גם ברמזור אדום.

בחברה, שבבעלותה 96 אלף כלי רכב, בחרו באסטרטגיה הזו בעקבות ניתוח ביצועים שנערך על מנת למצוא דרכים לחסוך דלק וזמן ולמקסם את השימוש בכלי הרכב. הממצאים המפתיעים היו שהפניות שמאלה פוגעות ביעילות. זאת משום שהן גורמות להמתנה ארוכה יותר בנתיב ומבזבזות יותר זמן ודלק. הפנייה שמאלה גם התגלתה כאחראית למספר גדול של תאונות. 

רכב של UPS, צילום: גטי אימג רכב של UPS | צילום: גטי אימג'ס רכב של UPS, צילום: גטי אימג

בהתבסס על התוצאות ועל מיפוי מסלולים שכוללים "שורה של פניות רצופות ימינה", הצליחו ב-UPS לשפר את הרווחיות והבטיחות. לפי נתונים שפרסמה החברה ב-2012, המעבר לפניות ימינה בלבד בשילוב עם אסטרטגיות נוספות שנקטה לייעול השירות הסתכמו בחיסכון של 38 מיליון ליטר דלק, התוצאות שהושגו הן צמצום הפליטה של פחמן דו חמצני ב-20 אלף טונות, כשבמקביל מספר החבילות שהחברה מספקת עלה ב-350 אלף בשנה, מספר כלי הרכב שבהן היא משתמשת ירד ב-1,100 והמרחק הכולל שהנהגים נוסעים התקצר ב-46 מיליון ק"מ - זאת על אף שחלק מהמסלולים התארכו. הנתונים הללו התקבלו על אף שפניות ימינה עומדות על 10% מכלל הפניות.

דוגמה טובה לדילמת האסיר

הצלחת המדיניות של UPS מעלה את השאלה מדוע לא כולנו - כאנשים פרטיים - נמנעים מפנייה שמאלה בעודנו נוהגים בעיר או בדרכנו היומיומית לעבודה? אם כולם יעשו זאת, החיסכון בפליטת גזי החממה יהיה עצום, וככל הנראה יהיו הרבה פחות עומסים בכבישים. הבעיה היא שלא כל מסלול נסיעה יהפוך ליעיל יותר אם נוותר על הפניות שמאלה, ומרבית האנשים יבחרו לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם רק אם ירוויחו מכך ברמה האישית.

זו דוגמה טובה לדילמת האסיר, הפרדוקס הידוע בתורת המשחקים. לפיה, אם כולם ישתפו פעולה, אז המערכת כמכלול תשתפר, אך המהלך הטוב ביותר עבור הפרט הוא להיות היחיד שלא משתף פעולה ועל ידי כך להרוויח מההקרבה של כל האחרים.

אם אי אפשר לשכנע את כולם לפנות ימינה באופן עקבי לטובת הכלל, ייתכן שהתשובה טמונה ביוזמות המגיעות מגבוה כדי לאכוף את האסטרטגיה הזו. לדוגמה, אפשר לתכנן כבישים שיקשו על ביצוע פנייה שמאלה מול התנועה. מדובר כמובן במהלך נועז, אך אם UPS יכולה לחסוך מיליוני ליטרים של דלק, החיסכון לעיר או למדינה יהיה קרוב לוודאי גבוה בהרבה.

תגיות

61 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

61.
מסקנות הכותב מנותקות ממה שכתב? בישראל חוקי הפניה אחרים
ולכן לא יושג החיסכון המצוטט. בארה"ב, הפניה שמאלה ארוכה, גם אם יש לך רמזור ירוק, והפניה ימינה מותרת גם באדום. במחשבה שניה, כנראה כל הכתבה מתורגמת, כנראה גם המסקנות, ואף אחד לא טרך לוותר על הסיומת הלא רלוונטית בעברית.
גל  |  08.03.19
57.
בברזיל גם כן אוסרים לרוב על הפניה שמאלה.
היא כמעט ואינה קיימת בכבישים מהירים או במרכזי העיר. במקום זאת קיים שילוט מסודר על מנת לעבור לנתיב השני ששמו הוא Retorno (״חזרה״), שמופיע לו מדי כמה צמתים. בברזיל יש רעיון עוד יותר גאוני. לפני הצומת ישנו מין שיפוע לצד הכביש שמהווה מעין תעלת ניקוז מים, תעלה זו מונעת מאנשים להיכנס ללא שליטה לצומת, אחרת רכבם פשוט ינזק לגמרי. שיפוע זה פשוט מחייב אותך לבלום. בלתי אפשרי לחצות הצומת במהירות העולה על 10 קמש. עוד דרך גאונית ביותר לשלוט בתנועה ולהבטיח שאנשים יבצעו את מה שביקשת.
שלומי  |  13.02.17
לכל התגובות