אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואנית קיה מובילה בקטגוריית "יד ראשונה אפס קילומטר"

יבואנית קיה מובילה בקטגוריית "יד ראשונה אפס קילומטר"

פיקנטו, מכונית פופולרית במיוחד בעסקאות "אפס קילומטר", נמכרת בהן בהנחה של כ־12 אלף שקל. אף שעבור היבואנים מדובר במכירות קלות, שאינן דורשות פרסום ושיווק, לפי גורמים בענף הן מובילות לשחיקה במחיר ובמוניטין של המותג

14.02.2017, 06:49 | תומר הדר

קיה היא מותג המכוניות הנמכר ביותר בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר" בישראל בשנת 2016, כך עולה ממידע רשמי של משרד התחבורה שהגיע לידי "כלכליסט". ב־2016 נמכרו בישראל 5,977 מכוניות קיה במסגרת עסקאות "אפס קילומטר", שבהן חברות ליסינג קונות מכוניות מיבואן רכב ומוכרות אותן הלאה ללקוחות פרטיים בלי שנסעו כלל. לשם השוואה, ב־2016 כולה נמכרו 38,069 מכוניות של קיה. כלומר, כ־15% מכלל המכירות של קיה בשנה שעברה נעשו בעסקאות "אפס קילומטר".

קראו עוד בכלכליסט

במקום השני בטבלת ה"אפס קילומטר" נמצאת יונדאי, המובילה את המכירות בענף הרכב הישראלי (במקום השני, אגב, נמצאת קיה) עם 4,142 מכוניות ומיובאת על ידי כלמוביל. בסך הכל, יונדאי מסרה בשנה שעברה 39,086 מכוניות, כך שמכירות ה"אפס קילומטר" שלה מהוות 10.5% מכלל המכירות.

במקום השלישי נמצא מותג נוסף של כלמוביל: מיצובישי, שממנה נמסרו בשנה שעברה 1,974 מכוניות בעסקאות "אפס קילומטר" מתוך סך של 17,988 מכוניות בכל 2016. כלומר, מכירות מיצובישי בקטגוריה היוו 10.9% מכלל מסירות המותג בשנה שעברה. יש לציין כי כלמוביל נוהגת לרשות רכבי הדגמה על שם חברת הליסינג שלה עצמה ולאחר חודשים ספורים למכור את הרכבים לציבור הרחב.

במקום הרביעי נמצאת מאזדה, עם 1,942 מסירות, ואילו במקום החמישי נמצאת ניסאן, עם 1,739 מכוניות שנמכרו בעסקאות "אפס קילומטר".

מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הן מכוניות שיבואן הרכב מוכר לחברות ליסינג בהנחה. במקום להחכיר את המכוניות, כלומר להעביר אותן לעסקת ליסינג, חברות הליסינג מוכרות אותן כפי שהן, בלי שנסעו, ללקוחות פרטיים וגוזרות חלק מההנחה לכיסן. הלקוחות הפרטיים נרשמים ברישיון הרכב כיד השנייה, לאחר שהיד הראשונה נרשמת על שם חברת הליסינג.

 

הנחות של עשרות אלפי שקלים מהמחיר הרשמי

מה גובה ההנחה? ניתן לקבל תמונה כללית של היקף ההנחות בעסקאות "אפס קילומטר" על ידי בחינת מחיריהם של דגמים פופולריים של מותגי הרכב הבולטים בקטגוריה. לפי נתוני אתר "קאר קוסט", עסקאות ה"אפס קילומטר" של השנה שעברה חושפות הנחות שמגיעות לעתים לעשרות אלפי שקלים.

כך, למשל, נמכרה קיה פיקנטו, מכונית פופולרית בעסקאות "אפס קילומטר", ב־65,600 שקל בשנה שעברה, בעוד מחירה הרשמי הוא כ־78 אלף שקל; יונדאי טוסון בגרסת Open Sky נמכרה בשנה שעברה ב־152,200 שקל, בעוד מחיר המחירון הוא 168,900 שקל; מיצובישי אאוטלנדר "אינסטייל" נמכרה ב־150,900 שקל במקום ב־169,500 שקל; סובארו VX ברמת הגימור אנרג'י נמכרה ב־123,700 שקל במקום בכ־144 אלף שקל; ואילו מאזדה 3 2.0 נמכרה ב־114,800 שקל במקום ב־130 אלף שקל.

כך ניתן לחשב את מספר עסקאות ה"אפס קילומטר": בכל שנה משרד התחברה מתעד את כל העברות הבעלות שבוצעו במכוניות חדשות ומשומשות בישראל. מתוך העברות בעלות אלה, ניתן לפלח את המכוניות שנמכרו לחברות ליסינג ומתוכן ניתן לפלח כמה מהן נמכרו הלאה ללקוחות בתוך פרק זמן קצר במיוחד, במקרה זה בתוך חצי שנה.

ברוב המכריע של המקרים, כאשר חברת ליסינג מוכרת מכונית הלאה, המכירה מתבצעת בתוך כשנתיים ויותר, לאחר שהמכונית שימשה כחלק מצי הרכב של חברת הליסינג. לכן, מכוניות שנמכרו בתוך חצי שנה בלבד הן כמעט תמיד מכוניות שכלל לא נסעו.

מכירת מכוניות "אפס קילומטר" אינה תופעה ייחודית למכוניות מדגמים עממיים. בשנים האחרונות גילו יבואני רכבי היוקרה את שיטת המכירה הזו, המאפשרת להם להיפטר במהרה ממלאים בלי להשקיע בשיווק, בפרסום ובאחסון.

על פי נתוני משרד התחבורה, מותג היוקרה שמכר הכי הרבה מכוניות בעסקאות "אפס קילומטר" הוא מרצדס. על פי הנתונים, בשנת 2016 נמכרו בישראל 378 מכוניות מרצדס בשיטה זו, נתון המציב את המותג בראש טבלת מותגי היוקרה בקטגוריה. במקום השני נמצאת ב.מ.וו עם 240 עסקאות "אפס קילומטר" ואילו במקום השלישי נמצאת אאודי עם 86 עסקאות.

המידע המנתח את מספר עסקאות ה"אפס קילומטר" אינו קל להשגה. יבואני הרכב לא מעוניינים שהציבור יידע מי מוכר לחברות הליסינג מכוניות "אפס קילומטר" מסיבה מעט מפתיעה: תחרות שיבואני הרכב מייצרים לעצמם, למרבה האירוניה. כיום, כאשר יבואן רכב מוכר מכונית לחברת ליסינג בידיעה ברורה שהמכונית תימכר הלאה ללקוח פרטי, הוא בעצם מייצר תחרות למערך הסוכנים שלו. הסוכנים מצדם יודעים היטב שחברות הליסינג מציעות הנחה של כ־10% על אותן מכוניות חדשות שהם בעצמם מוכרים בסוכנות.

"פגיעה בערכי השוק של המכוניות"

"מדובר במערכת יחסים קלוקלת, רומן שיבואני הרכב כבר לא יכולים להפסיק", מספר גורם בכיר באחת היבואניות. "הרומן הזה בסופו של דבר נחשב גם בעייתי מבחינת יחסיו של יבואן הרכב עם היצרן שלו. בעבר, יצרני הרכב כלל לא היו מורגלים במצב שבו היבואן מדווח להם ש־10% מהסחורה יימכרו לא על ידיו אלא על ידי גורם חיצוני שבפועל כלל אינו נתון לפיקוח של היבואן.

"יתרה מזאת, מדובר גם בפגיעה בערכי השוק של הרכבים האלה. כאשר רכב נמכר במחיר מסוים בסוכנות, ובחברת הליסינג הוא נמכר בהנחה של 10%, ערכו בשוק הרכב המשומש נשחק באופן אוטומטי ב־10%. נכון, היד הראשונה היא ליסינג, אך כיום בדגמי מכוניות נפוצים מסוימים, השוק כבר כמעט לא מתייחס לשאלה אם מדובר בדגם מליסינג או לא. וזה אומר בעצם שערכו של הרכב הזה יורד ב־10% בשנייה שהוא יוצא מהסוכנות. מחיר השוק שלו אינו ריאלי. נאמר שיש לך מכונית חדשה שעולה 100 אלף שקל. במבצעי 'אפס קילומטר' הרכב הזה נמכר ב־90 אלף שקל. משמע, מחירו הריאלי של הרכב הוא לא אגורה מעל 90 אלף שקל".

2016: שנת שיא לעסקאות "אפס קילומטר"

לפי נתונים שנחשפו בשבוע שעבר לראשונה ב"כלכליסט", חברות הליסינג מכרו בשנה החולפת 23,340 מכוניות בעסקאות "אפס קילומטר. זאת, בעוד שב־2016 כולה נמכרו 286,728 מכוניות.

לפי הערכות בענף, 55% מכלי הרכב החדשים בישראל נמכרים לצרכנים פרטיים, כך שלמעשה הקטגוריה מהווה 14.8% מכלל עסקאות הרכב לצרכנים חדשים ב־2016. לשם השוואה, ב־2015 נמכרו בישראל 16,017 מכוניות בעסקאות "אפס קילומטר", בעוד ב־2014 נמכרו רק 13,062. מדובר בעלייה של 78.6% מ־2014 ל־2016.

בכיר ביבואן רכב: מדובר במערכת יחסים בעייתית מבחינת היחסים של היבואנים והיצרנים. היצרנים לא מורגלים לכך ש־10% מהסחורה נמכרים על ידי גורם חיצוני שאינו מפוקח בשום צורה"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות