אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היום זה קורה: מתחילה חפירת המנהרות בקו הרכבת הקלה בתל אביב צילום: דוד הכהן

היום זה קורה: מתחילה חפירת המנהרות בקו הרכבת הקלה בתל אביב

החפירות יבוצעו באמצעות שמונה מכונות ענק; ביום שלישי אמור להתקיים בבית המשפט דיון בעניין התביעה שהגישה אלסטום הצרפתית נגד נת"ע בעקבות ביטול מכרז המערכות והחשמול

19.02.2017, 06:55 | ליאור גוטמן

קרוב ל-43 שנה לאחר שממשלת ישראל החליטה לקדם הקמת מערכת הסעת המונים במטרופולין דן, וכ-6.5 שנים לאחר הלאמת הפרויקט, היום בבוקר יחלו העבודות לחפירת המנהרות בקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב. אורכו של הקו האדום, פתח תקוה-תל אביב-בת ים, הוא כ-24 ק"מ, מחציתם תת-קרקעיים.  

קראו עוד בכלכליסט

את החפירות יבצעו שתי קבוצות שמורכבות מחברה סינית ושותף ישראל, שיכון ובינוי עבור המקטע המזרחי ודניה סיבוס עבור המקטע המערבי. העבודה תתבצע באמצעות שמונה מכונות ענק (TBM) שיכרו בצמדים את החלק התת-קרקעי של הקו, העובר בתחומי הערים בני ברק, רמת גן ותל אביב, וכ-30 מטר מתחת לפני הקרקע בתוואי דרך איילון ולעבר התחנות התת-קרקעיות בתל אביב - ברחובות ארלוזורוב, שאול המלך, יהודית וקרליבך.  

"הורתי להוציא לדרך את הפרויקט לפני כשנתיים, לאחר שנים של דחיות ועיכובים. חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הופך למציאות", אמר שר התחבורה ישראל כץ.

כפי שפורסם ב"כלכליסט", מכרז ההפעלה של הקו מחייב את המועמדים להפעיל את המקטע הדרומי (יפו בת ים 8 ק"מ) כבר בשנת 2020.

עבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עמית שעל עבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: עמית שעל עבודות בתוואי הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עמית שעל

קובעים עובדות לפני הדיון המשפטי

 

במשרד התחבורה מתהדרים בכך שהעבודות עליהן מפקחת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) בתחום החפירה מתחילות ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן. עם זאת להקדמת העבודות יש הסבר נוסף - למעשה העבודות יכלו לצאת לדרך בשבוע שעבר או בעוד שבועיים, ללא השפעה אמיתית על לוח הזמנים של הפרויקט.

אז מה מיוחד בשבוע הזה? ביום שלישי הקרוב אמור להתקיים דיון בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב בעניין התביעה שהגישה אלסטום הצרפתית נגד נת"ע בעקבות ביטול מכרז המערכות והחשמול של הקו. מכרז זה בוטל לאחרונה על ידי נת"ע בטענה שאלסטום (שהיתה החברה היחידה הריאלית עמה נוהל מו"מ להקמתו) ניסתה לכאורה "לעקוץ" את מדינה ולדרוש בין 3.8 ל-4.3 מיליארד שקל עבור הפרויקט, בעוד נת"ע תמחרה אותו בכ-2.5 מיליארד שקל בלבד. כפי שפורסם בנובמבר האחרון ב"כלכליסט", התמחור שהוגש הדהים את נת"ע - שלאחר ניסיון לגשר על הפערים ביטלה את המכרז, מה שהוביל את אלסטום לעתור לביהמ"ש.

מכרז החשמול הוא אחר החשובים לפרויקט והוא כולל חשמול מסילה, כמו גם הקמת מערכות איתות וכרטוס. בלעדיו הקו לא ייצא לדרך - ונת"ע מבקשת להפקיד את הפרויקט בידי חברה אחרת כדי לא לעכב את השקת הקו, שמתוכננת לסוף שנת 2021. ולכן, עבודות החפירה יחלו רשמית מחר בבוקר, כך שבית המשפט יקבל את הרושם שהעבודות יצאו לדרך, ולכן כל עיכוב של הפרויקט - גם באמצעות קבלת העתירה של אלסטום - עלולה לפגוע בציבור שכבר שנה וחצי סובל מסגירת רחובות ופקקים.

תגיות