אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פשרה בנוגע לתמ"א 38 ורוחב הכביש, אבל במכבי האש מודים שזה לא יעזור צילום: יריב ויינברג סימנים

פשרה בנוגע לתמ"א 38 ורוחב הכביש, אבל במכבי האש מודים שזה לא יעזור

מכבי האש הסכימו יחד עם האוצר ומינהל התכנון להפחית 10 ס"מ מרוחב הכבישים המובילים לפרויקטים של תמ"א 38; ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הכבאות: "זה לא יעזור, הרשויות יצטרכו להרחיב את הדרכים"

20.02.2017, 15:56 | דותן לוי

"הסכמנו להתפשר ולרדת מהתקנה של 3.7 מטרים ל-3.6 מטרים של רוחב כביש", כך אמר היום (ב') טפסר בכיר חיים תמם ביום עיון תמ"א 38 של ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו–בת ים.

רקע עשרות פרויקטים בת"א תקועים בגלל מכבי אש רשות הכבאות שינתה לאחרונה את התנאים לקבלת היתר בנייה והיא בוחנת עתה את רוחב הכביש המוביל לבניין ואם קיימת בחזיתו רחבת התארגנות. הרחובות הצרים של תל אביב לא עומדים בקריטריונים — ומאות דירות נשארות על הנייר דותן לוי, 19 תגובותלכתבה המלאה

תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הארצית לכבאות והצלה, הוסיף ואמר, כי "הסיכון הכי גדול היום לשריפה הוא בבנייני מגורים. זוהי תופעה עולמית שמראה כי כ-80% מההרוגים מהשריפות הם בבנייני מגורים.

טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות , צילום: יריב ויינברג סימנים טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות | צילום: יריב ויינברג סימנים טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות , צילום: יריב ויינברג סימנים

תמ"א 38 היא פעילת חשובה, וככל שנעסוק היום בחיזוק המבנים נבטיח שכשיהיה אירוע יהיו פחות בניינים שיקרסו. לכן בראייה שלנו, אנחנו רוצים ללכת יד ביד עם התמ"א – אנחנו רוצים להיות גמישים, ולא להתעקש, כי אז לא יהיו פרויקטים. לכן למשל התגמשנו בעניין רחבת היערכות ודרך גישה – אם הייתה רחבה בבניין לפני החיזוק, חייבים לשמור על הרחבה, אך אם לא הייתה רחבה – לא נעמוד על כך.

הנושא של רוחב הכביש הוא קריטי. לוחמי האש יוצאים אל הבניין תוך 30 שניות – אבל אם בסוף אי אפשר להגיע לבניין כי הכביש צר מדי, זה חסר תועלת. אך אנחנו רוצים לבוא לקראת הפרויקטים הללו. הייתה לנו פגישה במנהל התכנון, עם שר האוצר והשר לביטחון הפנים, והסכמנו להתפשר ולרדת מהתקנה של 3.7 מטרים ל-3.6 מטרים של רוחב כביש – ירידה ב-10 ס"מ, מה שכמובן יהיה צריך להיות מוסדר בחקיקה. צריך ליצור לחץ על הרשויות ולמצוא את הפתרונות הנכונים. לא מספיק להגיד שאי אפשר ואז לבנות מגדלים שהדיירים שלהם בסיכון. אנחנו עובדים מול מנהל התכנון בשביל לתת פתרונות WIN WIN גם לנו וגם לדיירים."

פרויקט תמ"א 38 (ארכיון) פרויקט תמ"א 38 (ארכיון) פרויקט תמ"א 38 (ארכיון)

יחד עם זאת, בשיחה ל"כלכליסט" תמם עצמו מודה כי הפשרה שהגיעו אליה יחד עם אנשי מנהל התכנון האוצר והמשרד לבטחון פנים אינה יעילה, "10 ס"מ לא יעזרו, הרשויות צריכות להבין, זו בעיה שלהן והן ידרשו לתת פתרון להרחבת הכבישים, אולי על ידי הפקעת שטחים ציבוריים", הוא אומר.

התייחסותו של תמם לנושא נובעת מכך שההגבלות שנקבעו על ידי כיבוי אש מגבילות מזה תקופה ארוכה פרויקטים מסוג תמ"א 38 במיוחד בעיר ת"א, כאשר על פי הערכות כבר כיום מתעכבים יותר מ־100 פרויקטים בעיר תל אביב לבדה. העיכוב נובע בעיקר משינוי גישה ברשות הכבאות לאישור הנפקת היתר בניה, בעוד בעבר בדיקת כיבוי האש התמקדה בעיקר במבנה עצמו — האם תכנונו עומד בתקנות הבטיחות כיום בודקים במערך הכבאות גם את הסביבה המובילה אל המבנה ואם זו אינה עונה על דרישות הכבאות לא ניתן היתר בניה.

עוד אמר תמם, כי פתרון של כבאיות צרות יותר נבחן גם הוא, אך גם זה לא מספק מענה, בין היתר כיוון שאי אפשר לתזמן בכל ארוע הגעה של רכב צר יותר, וגם הפחתה של 10 ס"מ נוספים ברוחב הכבאית לא תעזור.

תגיות