אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל תובעת את אובר ואת Otto של הישראלי ליאור רון על גניבת סודות מסחריים ברכב האוטונומי צילום: Otto

גוגל תובעת את אובר ואת Otto של הישראלי ליאור רון על גניבת סודות מסחריים ברכב האוטונומי

חטיבת כלי הרכב האוטונומיים של אלפבית טוענת כי אובר וחברת הבת שלה Otto גנבו את טכנולוגיית החיישנים הסודית שפיתחה החברה. בתביעה נטען כי אחד ממייסדי Otto אנתוני לוונדובסקי, שהיה בכיר בגוגל, העתיק מהמחשב שלו למעלה מ-14 אלף מסמכים וניסה אחר כך "לטשטש טביעות אצבעות"

24.02.2017, 10:40 | רפאל קאהאן

חטיבת כלי הרכב האוטונומיים של אלפבית, וויימו (Waymo), תובעת את אובר ואת חברת הבת שלה "אוטו" (Otto) שנרכשה על ידה ב-680 מיליון דולר, על "גניבת טכנולוגיית החיישנים הסודית שפיתחה וויימו". בתביעה מאשימה אלפבית את אובר ואת Otto בגניבת מידע סודי הנוגע לטכנולוגיית חיישני ה"לידאר" (LiDAR) של וויימו, זאת במטרה לזרז את מאמציה של אובר לפתח טכנולוגיה דומה להפעלת כלי רכב אוטונומיים.  

קראו עוד בכלכליסט

 "טכנולוגיית LiDAR של אובר שייכת למעשה לוויימו", צוין בתביעה שהוגשה בצפון קליפורניה. אובר מסרה בתגובה כי היא לוקחת ברצינות את "ההאשמות נגד עובדי 'אוטו' ו'אובר' ותבחן את העניין בקפידה". 

ליאור רון ואנתוני לבנדובסקי מייסדי חברת Otto שנרכשה על ידי אובר, צילום: Otto ליאור רון ואנתוני לבנדובסקי מייסדי חברת Otto שנרכשה על ידי אובר | צילום: Otto ליאור רון ואנתוני לבנדובסקי מייסדי חברת Otto שנרכשה על ידי אובר, צילום: Otto

LiDAR הוא רכיב קריטי במערכות נהיגה עצמית ברכבים אוטונומיים ומבוסס על קרני אור המוחזרות מעצמים בסביבה, כדי לאמוד את מרחקם על הכביש או בסמוך לו. מערכות קודמות היו יקרות מדי לשימוש ו-וויימו שאפה לתכנן רכיב הזול ב-90% מהמערכות הקיימות, מה שהפך את טכנולוגיית LiDAR שלה לאחד "הנכסים היקרים ביותר עבורה", נטען בתביעה.

סכום התביעה שהגישה וויימו אינו יודע, אך בנוסף לו היא דורשת מבית משפט צו שימנע מאובר להשתמש במידע השייך לה. Otto הושקה בהרבה רעש וצלצולים במאי האחרון ונוסדה על ידי הישראלי ליאור רון ואנתוני לוונדובסקי, מי שעמד לפני כן בראש חטיבת הרכבים האוטונומיים של גוגל. אובר רכשה את החברה מרון ולוונדובסקי באוגוסט תמורת 680 מיליון דולר.

לדברי וויימו, לפני שלוונדובסקי התפטר בינואר 2016 מגוגל –ששינתה בדצמבר את שמה של חטיבת הרכבים האוטונומיים שלה ל'וויימו' –הוא העתיק מהמחשב שלו למעלה מ-14 אלף מסמכים חשאיים, ובכללם זה השרטוטים של המעגל המודפס של מערכת LiDAR, מה שאפשר לאובר ולאוטו לזרז את תהליך פיתוח טכנולוגיית הרכבים האוטונומיים - כך על פי כתב התביעה.

וויימו טוענת בתביעה כי לוונדובסקי ניסה "לטשטש טביעות אצבעות" באמצעות מחיקת כל המידע על הכונן הקשיח של מחשבו. וויימו מציינת כי גוגל הקדישה למעלה מ-7 שנים לפיתוח טכנולוגיית נסיעה אוטונומית ואילו כניסתה של אובר לתחום באמצעות שותפות עם אוניברסיטת מלון, נעצרה כבר בתחילת 2016.

מייל מספק עורר את החשד

וויימו פרסמה בבלוג החברה את טענותיה כלפי אובר ואוטו. לטענת החברה, החשד שלה התעורר לאחר שספק משנה המייצר חלקים ממערכת ה-LiDAR, שלח לה מייל שאליו צורף קובץ עם תשריט לוח אלקטרוני שלטענת וויימו היה דומה באופן מחשיד לללוחות שהיא עצמה פיתחה. בחקירה שוויימו ביצעה היא נוכחה, לטענתה, לגלות שלבנדווסקי הוריד כ-9.7 ג'יגה-בייט של חומרים ושרטוטים מהמחשב שלו. עוד עולה מהטענות של וויימו שלבנדווסקי השתמש בתוכנה מיוחדת על מנת לאפשר לו להוריד את הקבצים שהיו בפורמט מוגן על השרת של וויימו.

וויימו טוענת שעובדים נוספים של אוטו שעבדו בעבר עבורה הורידו גם הם קבצים המכילים קניין רוחני מוגן. בגוגל מאמינים שכל המהלך התבצע מתוך רצון של אובר לקצר את תהליכי פיתוח הרכב האוטונומי שלקח לה כ-7 שנים לפתח בעצמה. וויימו וגוגל לפניה היו שותפים קרובים של אובר בשנים הראשונות לפעילותה. עם זאת, אובר החלה להתרחק מגוגל לאחר רכישת אוטו. הסטארט-אפ של לבנדווסקי וליאור רון, הצליח תוך זמן קצר להציג משאית אוטונומית שהעבירה בנסיעת הבכורה שלה מטען בין שתי ערים ללא התערבות של נהג.

לא ברור אם יש ממש בטענותיה של וויימו - אך תביעה בסדר גודל כזה ובלי שהתובעת מגדירה מראש את סכום התביעה עשויה גם להתברר כדרך עבור אלפבית ו-וויימו לחסום את ההתקדמות של אובר בתחום. טכנולוגיית ה-LiDAR אכן הכרחית להפעלת רכבים אוטונומיים, אך היא נחשבת ליקרה לייצור וסטארט-אפים רבים מנסים למצוא פתרון שייאפשר להוזיל את השימוש בה. בין השאר ניתן לציין את Innoviz שמפתחת פתרון שמחליף את ה-LiDAR בעשירית מהעלות. בכלל בישראל לא חסרות חברות טכנולוגיה בתחום הרכב האוטונומי: Nexar, Anagog, Valens, Argus וכמובן Mobileye.

הרכב האוטונומי הפך לגביע הקדוש של חברות הטכנולוגיה בשנים האחרונות. גוגל אמנם מובילה את המערכה, אך גם יצרניות הרכב המסורתיות הצטרפו למירוץ וכיום אין יצרנית שלא מחזיקה פרויקט כזה באמתחתה. מרצדס אפילו הציגה לראשונה מכונית אוטונומית מוקדם יותר השנה. גם אינטל, טסלה ואפל נחשבות כחלק מהמובילות במערכה, אם כי אפל מאוד דיסקרטית לגבי הפרויקט שלה ובשנה האחרונה עלו דיווחים על כך שהיא הגבילה את ההשקעות שלה בתחום. גם הרכב של גוגל שכבר הצליח לסגור יותר מ-2.5 מיליון מייל של נסיעות עדיין נאבק ברגולציה ובאישורים לנסיעה בשטח עירוני. החברה שתצליח לפצח את התחום ותציג מערכת נסיעה אוטונומית שיכולה לפעול בכל מקום תהיה זו שתנצח את המלחמה הזו שעד כה הושקעו בה עשרות מיליארדי דולרים.

תגיות