אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התמונה של סנאפצ'ט די מטושטשת צילום: בלומברג

התמונה של סנאפצ'ט די מטושטשת

חברת סנאפ, מפעילת אפליקציית שיתוף התמונות לצעירים, רוצה לגייס כ־3 מיליארד דולר בבורסת ניו יורק, אבל עיתוי ההנפקה הראשונית אינו פועל לטובתה. קצב ההצטרפות של משתמשים חדשים צנח ל־3% ברבעון האחרון של 2016 אחרי שפייסבוק השיקה יישומון דומה

28.02.2017, 09:28 | שמוליק קרפף
חברת סנאפ (Snap), מפעילת האפליקציה סנאפצ'ט, שנוסדה ב־2012 ופועלת בתחום המסרונים המיידיים מבוססי התמונה, הודיעה בסוף 2016 על כוונה לבצע הנפקת מניות ראשונית בבורסה. לאחרונה הגישה סנאפ תשקיף לרשות ני"ע בארה"ב לגיוס בהיקף צפוי של כ־3 מיליארד דולר, כנראה לפי שווי חברה של 22.5–19.5 מיליארד דולר. המניות צפויות להיסחר ממרץ בבורסת ניו יורק.

קראו עוד בכלכליסט

הפסד תפעולי ב־2016

סנאפ היא הבעלים של אפליקציית התמונות הפופולרית בעולם סנאפצ'ט (Snapchat), שמאפשרת לשלוח מסרונים מבוססי תמונה או וידיאו בין משתמשים, כשהתמונה נמחקת אוטומטית לאחר הצפייה. לחברה, שמעסיקה 1,900 עובדים, יש בסיס משתמשים יומי של 158 מיליון איש, מרביתם מתחת לגיל 25, המייצרים 2.5 מיליארד מסרונים ביום.

בדומה לפייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter), נובעות מרבית הכנסות החברה מפרסום. היתרון היחסי של סנאפ הוא קצב הצמיחה במספר המשתמשים הפעילים, שעמד בסוף 2016 על 48% ביחס לסוף 2015, וכן תרגום הפעילות להכנסות בהיקף של 2 דולר למשתמש (ARPU) בארה"ב.

סנאפ נהנית ממגמת התחזקות הפרסום במובייל וברשתות החברתיות. על פי תשקיף ההנפקה, הפרסום מבוסס המובייל צפוי להציג צמיחה בהכנסות מרמה של 66 מיליארד דולר ב־2016 להיקף של 200 מיליארד דולר בשנת 2020.

אך סנאפ אינה לבד בתחום. יריבתה העיקרית פייסבוק השיקה אפליקציה דומה, ובחלוף שלושה חודשים בלבד מההשקה דיווחה על 150 מיליון משתמשים יומיים פעילים. כפועל יוצא מהתחרות העזה עם פלטפורמה שחברים בה 1.23 מיליארד משתמשים פעילים יומיים, דיווחה סנאפצ'ט על צמיחה אנמית של 3% בלבד במספר המשתמשים ברבעון האחרון של 2016 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

הנפקת חברה ללא רווח נקי או רווח תזרימי אינה דבר חדש. עם זאת, לא בכל יום מוצאים חברה מועמדת להנפקה שרשמה הפסד בשורת הרווח הגולמי. סנאפ הציגה הכנסות של 404 מיליון דולר ב־2016 לעומת 58.7 מיליון דולר בשנה המקבילה. אך למרות השיפור המרשים ב־600%, סיימה החברה את השנה עם הפסד תפעולי של 520 מיליון דולר, המיוחס ברובו לעלות מכר של 451 מיליון דולר. עיקר עלות המכר נובע מהסכם השכרת תשתיות אחסון מידע של סנאפ עם חברת Alphabet של גוגל, שבמסגרתו תשכיר לה האחרונה שרתים למשך חמש שנים תמורת 2 מיליארד דולר. לפיכך, גם אם סנאפ תכפיל את הכנסותיה בשנה הבאה ל־800 מיליון דולר ותשמר את מבנה ההוצאות הנוכחי, היא תצליח לעבור לרווח גולמי של 350 מיליון דולר אך תרשום הפסד תפעולי של כ־100 מיליון דולר בסוף השנה הבאה.

פייסבוק דוהרת על גב 1.23 מיליארד משתמשים, צילום: בלומברג פייסבוק דוהרת על גב 1.23 מיליארד משתמשים | צילום: בלומברג פייסבוק דוהרת על גב 1.23 מיליארד משתמשים, צילום: בלומברג

תמרורי האזהרה

בנוסף לתמחור הגבוה מאוד בולטים בהנפקה הזו שני תמרורי אזהרה. בתשקיף צוין שהמניות החדשות יונפקו ללא זכויות הצבעה, וריכוז שליטה מוחלט בידי המייסדים בהחלט מעלה תהיות באשר לממשל התאגידי בחברה. התמרור השני קשור לליבה העסקית של סנאפ, כלומר למספר המשתמשים היומיים הפעילים. אנו סבורים כי סמיכות מועד ההנפקה להשקת השירות המתחרה של פייסבוק אינה מקרית, שכן זה האחרון האט משמעותית את הצמיחה במספר המשתמשים של סנאפ.

לזכות סנאפ ייאמר שהפרסום מבוסס המובייל צומח בקצב מסחרר, ותעיד על כך העלייה במספר המשתמשים היומיים הפעילים של החברה. אך במניה טמון סיכון גבוה, בשל חוסר יכולתה של סנאפ לתרגם הכנסות לרווח נקי, ובשל האיום הממשי מצד פייסבוק על 1.23 מיליארד המשתמשים היומיים הפעילים שלה.

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות