אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ברצלונה 2017

המציאות המדומה מגיעה לרגע האמת

חברות הטכנולוגיה ניצלו את תערוכת המובייל בברצלונה כדי לשכנע את הציבור שחוויית ה-VR שווה את ההשקעה. המכשולים העיקריים: מחסור בתשתיות שיתמכו בתכנים המשוכללים

28.02.2017, 13:19 | עומר כביר ומאור סויסה, ברצלונה

אף חברה גדולה לא דיברה על מציאות מדומה (VR) או מציאות מוגברת (AR) באירועי ההשקה שנערכו לפני פתיחת תערוכת המובייל MWC, שנפתחה אתמול בברצלונה. לא LG, לא וואווי, לא סוני או נוקיה, אפילו לא סמסונג. במקום להציג מכשירים חדשים בתחום הן חשפו עוד סמארטפונים ועוד טאבלטים. אם זה היה נגמר בזה, אפשר היה לשאול ברצינות רבה: האם ייתכן שטרנד ה־VR ו־AR הלך לעולמו?

קראו עוד בכלכליסט

אבל כשנפתחה התערוכה עצמה, התברר שהתשובה לשאלה הזו היא לא, ממש לא. כי החברות עשו משהו הרבה יותר טוב מלדבר על מה שאמור להיות פלטפורמת המחשוב הבאה: הן הראו אותה. מציאות מדומה ומציאות מוגברת אולי נעדרו ממסיבות העיתונאים, אבל הן כיכבו במלוא העצמה בביתנים של החברות בתערוכה, כשלמרבית התצוגות מטרה משותפת אחת: להדליק את הציבור על התחום החדש, להבהיר לו עד כמה הוא יכול לשנות את חוויית צריכה המדיה והבידור.

הדגמת יכולות VR מציאות מדומה של סמסונג בתערוכת MWC ברצלונה 2017, צילום: גטי אימג הדגמת יכולות VR מציאות מדומה של סמסונג בתערוכת MWC ברצלונה 2017 | צילום: גטי אימג'ס הדגמת יכולות VR מציאות מדומה של סמסונג בתערוכת MWC ברצלונה 2017, צילום: גטי אימג

מבין אלו סמסונג הלכה הכי רחוק. הפכה חלק ניכר מהביתן שלה ללונה פארק וירטואלי, מצויד במתקנים שמטלטלים, מנענעים והופכים את המשתמש, חבוש כולו בציוד VR, במטרה ליצור חוויה מקיפה ומטמיעה, כפי שעשתה בתערוכת IFA בברלין בספטמבר האחרון.

וסמסונג לא היתה לבד. אינטל הציגה בביתן שלה כמה פיתוחים בתחום ה־VR, כולל מערכת מיוחדת שפותחה במרכז המו"פ הישראלי של החברה ונועדה לשחרר את ציוד ה־VR מהכבלים הכובלים. "כלכליסט" התנסה בקסדות שמצוידות במערכת זו, והיא עובדת מצוין. בנוסף הדגימה אינטל מערכת לצילום 360 והעברתו בשידור חי לקסדת VR — דרך נפלאה לבקר מקומות רחוקים או לצפות באירועי ספורט.

חברות אחרות, כמו פורד, השתמשו במערכות AR ו־VR כאמצעי הסברה להדגמת יכולות או מוצרים אחרים ולא בפני עצמו. אבל הנוכחות של המוצרים האלו בתערוכה הורגשה היטב, והם היו בכל מקום וכמעט בכל דוכן. אצל חברות גדולות ואצל חברות קטנות, אצל חברות עם היסטוריה בתחום ואצל כאלו שאף אחד לא דמיין שיש להן קשר אליו. אפילו נוקיה, שמנסה לעשות קאמבק בגזרת המובייל, הדגימה מערכות VR שהיא מפתחת.

משאבים ניכרים בפיתוח קצבי תעבורה מהירים

המסר שמשודר לציבור המבקרים בתערוכה, שמורכב ברובו מאנשי מקצוע בתחום, ברור: זה משהו מדליק, אתם חייבים לנסות את זה כי ברגע שתעשו את זה לא תחזרו לאחור. ובמידה רבה, יש אמת במסר הזה. התערוכה אפשרה להתנסות בכמה וכמה מערכות ויכולות VR ו־AR שהותירו רושם חיובי. מדובר בחוויה מקיפה, חלקה ומהנה. משחקי ה־VR שהתנסינו בהם היו פשוטים אך מלהיבים וחובקי כל, חוויה שחיכינו לה כמה וכמה עשורים. גם מוצרים אחרים, כמו משקפי ההולולנס של מיקרוסופט, נראים כעומדים בהבטחה. ההולוגרמות שמציגים משקפיים האלו ברורות וחדות, ומשתלבות בצורה מרשימה עם הסביבה שעליה הן מוקרנות.

אבל ההתנסות גם חשפה כמה מהקשיים של המכשירים. הם עדיין מסורבלים יחסית (אם כי הפתרון האלחוטי של אינטל מקטין חלק גדול מהסרבול), ואיכות התצוגה שלהם עדיין פחות טובה מזו שהציבור התרגל אליה בשנים האחרונות. הולולנס של מיקרוסופט סובלים מבעיה אחרת: שטח התצוגה קטן יחסית ולא מקיף את כל שדה הראייה אלא רק ריבוע אחד במרכזו. קשיים אלו מדגימים שעם כל הפוטנציאל של התחום, יש לו עוד דרך ארוכה לעבור לפני שיהיה מוכן למיינסטרים.

חברות הטכנולוגיה מודעות לבעיה הזו, ומשקיעות משאבים ניכרים בהתמודדות עם הקשיים. כי כשהן כבר דיברו על VR ו־AR, זה לא היה על המכשירים עצמם, אלא על התשתיות שיש להכין כדי לאפשר את חדירתם ופעילותם התקינה. פתרונות אלו מגיעים בעיקר מחברות שמפתחות שבבים ומעבדים. אינטל וקוואלקום, לדוגמה, הציגו פיתוחים מעניינים שמאפשרים תעבורת מידע גבוהה בהרבה מהמוכרת כיום. אלו כוללים ראוטרים עם קצב תעבורה של עד 2 ג'יגה־בייט בשנייה, שיכולים ליתר לחלוטין את השימוש בכבלים שמחברים את הציוד למחשב ומנטרלים כמעט לחלוטין עיכובי תצוגה, שהקשו על המשתמשים לשחק לאורך זמן.

סוגיה מרכזית נוספת שהעלו החברות השונות היתה ההכנות לפריסת רשתות סלולר בדור החמישי, הן ברמת התשתית והן מבחינת מכשירי הקצה. רשתות אלו מאפשרות תעבורה של עד ג'יגה־בייט בשנייה, ועתידות לספק את התשתית החיונית לתכני VR ו־AR המוניים כשאלו יגיעו לשוק. ההתמקדות של חברות הטכנולוגיה בתשתיות ולא במכשירים עצמם אולי נראית משעממת וכזו שמונעת הכרזות מרגשות, אבל מבטיחה שלתחום יהיה עתיד אמיתי ולא רק הייפ.

מיעוט חידושים מלהיבים בגזרת הסמארטפונים

כשכל זה קורה, כמעט אפשר לשכוח את העילה המרכזית של התערוכה: הצגת סמארטפונים חדשים. בגזרה הזו לא היו חידושים מלהיבים. בלקברי מנסה לחזור לתמונה ולהתאושש מנתח שוק ששואף לאפס עם סמארטפון חדש מצויד במקלדת פיסית שפיתחה TCL, וואווי הציגה סמארטפון דגל עם מצלמות של לייקה, נוקיה הולכת אחורה בזמן וחשפה שדרוג ל־3310 המיתולוגי (מדובר בטלפון פשוט, לא סמארטפון), וסמסונג הציגה רק טאבלטים (אבל הבטיחה גלקסי S8 בספטמבר).

אחד המכשירים היותר מעניינים היה ה־G6 של LG: סמארטפון בגודל של 5.7 אינץ', אך צר יחסית למקובל בשוק (יחס מידות של 18:9 במקום 16:9). התוצאה היא מכשיר גדול יחסית, שנוח להחזיק ביד כמו סמארטופנים שקטנים ממנו בהרבה. LG מנסה להתוות כאן תקן חדש באמצעות יחס מידות שגם מתאים לתכנים שמגיעים כיום מנטפליקס באמזון. יכול להיות שזה יצליח לה, אחרי הכול היא היתה הראשונה להציג מכשיר עם תצוגת QHD.

דווקא LG לא הציגה מכשירי VR או AR או מכשירים נלווים (כמו מצלמת ה־360 מעלות שלה משנה שעברה). בחברה טוענים שהם לא מחפשים גימיקים אלא רוצים להציג חידושים אמיתיים, ולא סתם ליצור הייפ עם מוצרים משנה שעברה. אבל בחברה הקוריאנית בפירוש לא מוותרים על התחום, וסבורים שזו הולכת להיות המהפכה הגדולה הבאה. כלומר, גם חברות שלא מציגות מוצרי VR ו־AR עדיין עובדות עליהם מאחורי הקלעים. המציאות המדומה והמציאות המוגברת כאן ובגדול, אצל כל החברות. גם אם הן לא מדברות על כך ומשוויצות בכך.

הכותבים הם אורחי LG וקוואלקום בתערוכה 

תגיות