אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאומים עובדיה מגיבים על שערוריית חולצת בית"ר: "בסך הכל רצינו לכבד את אבא" צילום: איי אף פי

התאומים עובדיה מגיבים על שערוריית חולצת בית"ר: "בסך הכל רצינו לכבד את אבא"

אריאל ושמעון עובדיה, מהשמות החמים בסצנת האופנה העולמית, מגיבים לראשונה לשערורייה שעורר לפני כמה שבועות הסווטשירט הצהוב עם סמל בית"ר שהעלו על המסלול בשבוע האופנה בניו יורק

01.03.2017, 08:40 | מורן לונדון

"מאז שהחולצה המדוברת עלתה על המסלול קיבלנו הרבה פניות, כולם רוצים לדעת מה יש לנו להגיד על הרעש שנוצר בעקבותיה", מספרים בראיון ל"כלכליסט" האחים התאומים אריאל ושמעון עובדיה, בעלי המותג Ovadia&Sons, על הסווטשירט הצהוב שהציגו בשבוע האופנה בניו יורק לפני שלושה שבועות - אשר נושא את שם המותג שלהם באותיות עבריות גדולות ומעוטר בסמלים של בית"ר ירושלים.

אותו הסווטשירט - שהתגובות עליו נעו בין הערצה על התעוזה והמקוריות לבין זעם על המסרים הגזעניים שנדמה שהוא מעביר — עורר הדים ברשת ועשה את התצוגה של האחים עובדיה לאחד האירועים המדוברים בשבוע האופנה. המגזין האינטרנטי האמריקאי "אלקטרוניק אינתיפאדה" פרסם לאחר התצוגה מאמר שבו נכתב כי החולצה "מציגה באור זוהר את הגזענות האנטי־פלסטינית והאנטי־מוסלמית של ישראל". האחים, מצדם, טוענים כי מדובר בחלק מטרנד צבאי־ספורטיבי וכי הקולקציה עוצבה בהשראת הבית שבו גדלו וחפה ממסרים פוגעניים.

"רצינו לכבד את אבא שלנו", הם מסבירים, "אז חשבנו להשתמש במוטיבים שליוו אותנו בבית". משה עובדיה, אביהם של השניים, שנולדו בירושלים והיגרו עם משפחתם לארה"ב כשהיו בני 4, שירת כלוחם בצה"ל, היה שחקן כדורגל בבית"ר ירושלים בשנות השבעים והנחיל לבניו את אהבת הארץ והקבוצה.

האחים שמעון ואריאל עובדיה והדוגמנים בסוף התצוגה, צילום: איי אף פי האחים שמעון ואריאל עובדיה והדוגמנים בסוף התצוגה | צילום: איי אף פי האחים שמעון ואריאל עובדיה והדוגמנים בסוף התצוגה, צילום: איי אף פי

 

השערורייה שהצית האאוטפיט של המותג התעוררה בעיקר בקרב מי שמכירים את התנהלות אוהדיה של בית"ר ירושלים וחוו לא פעם את נחת לשונם — שמצטיינת באמירות גזעניות פוגעניות.

מה אתם עונים למי שאומר שהחולצה מסמלת ערכים פוגעניים?

"למען האמת, לא התכוונו להתייחס לאוהדים ואפילו לא לכדורגל", אומר אריאל. "רק רצינו לעשות משהו לכבוד אבא שלנו. הוא מסתובב בבית עם טרנינג של הקבוצה, עוקב אחרי משחקים. זה חלק מההיסטוריה שלו, וההווי בבית כולל סיפורים מהתקופה שלו בבית"ר ומשירותו הצבאי. זה פשוט התאים לקולקציה. בגב החולצה גם מופיע מספר השחקן שלו — 5".

אם נשים את בית"ר בצד, ברור שחולצה עם כיתוב עברי על המסלול בתצוגה בינלאומית תגרור תגובות.

"נכון. ידענו שיגיבו אבל לא חשבנו שזה יציף שנאה. ובכל זאת, תמיד יהיה מי שיאהב ומי שלא. כשכולם אוהבים, אז יש בעיה", אומר שמעון. אריאל מוסיף: "יש הרגשה ששונאי ישראל יחשבו שכל כיתוב בעברית נועד להביע שנאה כלפיהם. אבל זה לא ככה. העובדה שמשהו בעדי לא אומרת שהוא נגדך". "באופן עקרוני אנחנו בעד שלווה, אהבה וכבוד הדדי", שניהם מסכימים. "אף שזו תקופה קצת בעייתית להיות יהודי בעסק בינלאומי, אנחנו יודעים שיש לנו לקוחות ממדינות ערב שקונים את הבגדים בבתי הכלבו".

הסווטשירט המדובר. "ווג" הגדיר את הצבע שלו כזהוב חדשני, צילום: איי אף פי הסווטשירט המדובר. "ווג" הגדיר את הצבע שלו כזהוב חדשני | צילום: איי אף פי הסווטשירט המדובר. "ווג" הגדיר את הצבע שלו כזהוב חדשני, צילום: איי אף פי

הרגשות הקשים שצפו בעקבות החולצה לא הצליחו להעיב על הצלחת התצוגה. להפך, התגובות לקולקציה היו אוהדות וכמעט כל המבקרים התעכבו על החולצה כפריט המעניין ביותר בה. מגזין האופנה "ווג" הגדיר את הצבע שלה כצהוב/זהוב חדשני ומעניין, והוסיף: "סמל הקבוצה הוחלף בסממן היהודי מנורה" — תיאור שמצליח להבהיר שמי שלא בקי בפרטים, לא יצליח לקבל ממנה מסר עוין. רק חבל שהמנורה היא לגמרי חלק מהסמל של בית"ר.

מלבד נוכחותו של האב למשפחת עובדיה בקולקציה המדוברת, המותג, Ovadia&Sons, גם נושא את שמו — זאת אף שמעולם לא לקח בו חלק. "לאבא שלנו היה עסק לבגדי ילדים כל חייו. בלעדיו לא היינו מכירים את עולם הטקסטיל והעיצוב. כשהחלטנו להקים מותג משלנו, השם הזה הרגיש לנו הכי נכון. זה אנחנו. אמא שלנו שאלה מי יקנה בגדים של 'עובדיה', אבל הנה".

ההקפדה להישאר נאמנים לעצמם ולמקורות לא פוסחת עליהם גם כשהם יושבים במגדל השן של עולם האופנה הבינלאומי. "אם יש אירוע שנופל על שבת או חג אנחנו לא נגיע אליו, חשוב ככל שיהיה".

יש תחושה שבוחנים אתכם יותר?

"לפעמים. יש גם הרבה סיטואציות הזויות. באירועים מכובדים אנחנו יושבים בשולחן עם אנשים כמו אנה ווינטור, עורכת 'ווג', ומקבלים לשולחן מנה מנוילנת עם הכשר שהזמנו מראש".

תגיות