אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צים: הפסד תפעולי של 52 מיליון דולר ב-2016 בעקבות צניחה בתעריפי ההובלה הימית צילום: אריאל ורהפטיג

צים: הפסד תפעולי של 52 מיליון דולר ב-2016 בעקבות צניחה בתעריפי ההובלה הימית

חברת הספנות פרסמה את דו"חותיה הכספיים לסיכום השנה שחלפה, בה היא רושמת הפסד חשבונאי של 163 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 6.5 מיליון דולר ב-2015. הכנסות החברה ירדו ב-15% לעומת השנה הקודמת

02.03.2017, 19:12 | ניר טל

חברת הספנות צים מפרסמת הערב (ה') את הדו"חות הכספיים לסיכום שנת 2016, בה היא רושמת הפסד חשבונאי של 163 מיליון דולר בהשוואה לרווח של 6.5 מיליון דולר ב-2015.

הכנסותיה של החברה הסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, ירידה של 15% בהשוואה לשנת 2015, אז נשקו ההכנסות ל-3 מיליארד דולר. הירידה מיוחסת ברובה לירידה בהכנסות החברה מפעילותה המרכזית – הובלת מטענים. זו הובילה לירידה בשיעורי הרווחיות התפעולית של החברה, חרף הירידה בהוצאות ההנהלה, וכתוצאה היא רשמה הפסד תפעולי של 52 מיליון דולר. זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 98 מיליון דולר בשנה שקדמה לה. במהלך השנה הצליחה צים לייצר תזרים מזומנים של 33 מיליון דולר מפעילות שוטפת, נמוך בכ-80% מתזרים המזומנים של החברה בשנת 2015. ה-EBITDA המתואם של החברה הסתכם בשנת 2016 ב-50 מיליון דולר, שיעור של 25% מה-EBITDA המתואם בשנת 2015.

קראו עוד בכלכליסט

תוצאות החברה לסיכום השנה משקפות את המגמה שנצפתה במהלך הרבעונים האחרונים, לפיה החברה מרחיבה את פעילות שינוע המכולות, אלא שהירידה המתמשכת בתעריפי ההובלה "נוגסת" ביכולת להגדיל את מחזור פעילותה. בשנת 2016 הובילה צים 2.4 מיליון מכולות (TEUs), גידול של 5% בכמות המכולות שהובילה בשנת 2015 שהסתכמו בכ-2.3 מיליון מכולות. אלא שבשל צניחה של 20% (ירידה של 224 דולר בערכים כספיים) בתעריף ההובלה הממוצע, שנקבע על 902 דולר, רשמה החברה ירידה בהיקף ההכנסות.

אוניה של צים, צילום: רון סולומון אוניה של צים | צילום: רון סולומון אוניה של צים, צילום: רון סולומון

פעילותה של צים, שנמצאת בין היתר בשליטה של קנון הולדינגס (32%), מושפעת בשנים האחרונות מהמשבר שפוקד את ענף הספנות וההובלה הימית (Maritime) כתוצאה מהיצע גבוה של ספינות ומירידה במחירי הסחורות והיקף הסחר. בחברה מציינים כי גם במהלך שנת 2016 ירדו תעריפי ההובלה ברקע לחולשה בביקושים כפי שמשקפים הנתונים. למגמה זו השפעה ניכרת על צים, ובעיקר על איתנותה הפיננסית של החברה. לראיה, החברה רושמת גירעון בהון העצמי של 100 מיליון דולר בהשוואה להון עצמי של 78 מיליון דולר בשנה שעברה.

תוצאות אלה אף השפיעו על יכולת הנזילות של החברה, שבסיכום השנה רושמת הון חוזר שלילי של 65 מיליון דולר. לנושא הסביבה העסקית התייחס רפי דניאלי, מנכ"ל ונשיא החברה: "חרף תנאי השוק המאתגרים, התוצאות שלנו ממשיכות להשתפר עם רווח נקי ברבעון הרביעי וגידול בהיקף המכולות שהובלנו". בנוסף, מציין דניאלי, כי החל מחודש אפריל הקרוב תציג החברה קווים חדשים בפעילות הסחר שלה.

ברקע למצב הפיננסי של החברה, היא מודיעה כי במהלך שנת 2016, בהמשך לדיווחים השנה, היא סיכמה עם נושיה על הסדר לפריסת יתרת תשלומי החוב שנאלצה החברה לשלם החל מחודש ספטמבר האחרון. בין היתר, נקבע בין הנושים לבין הנהלת החברה כי תשלומים בהיקף של 116 מיליון דולר שהחברה הייתה צריכה לשלם יידחו וישולמו החל מינואר 2018 ב-12 תשלומים בתמורה לריבית רבעונית בשיעור של ליבור + 2.8%. בחודש יולי 2014 חתמה צים על הסדר חוב שכלל, בין היתר, המרת חוב של 1.4 מיליארד דולר למניות.

את הרבעון הרביעי סיכמה צים כשבשורה התחתונה היא רושמת רווח נקי של 4.6 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 28 מיליון דולר אשתקד. הסיבה המרכזית לשיפור ברווחיות החברה ברבעון נובעת משיפור יותר מכפול ברווחיות הגולמית של החברה שעמדה על 7% מההכנסות והסתכמה בכ-46 מיליון דולר בהשוואה ל-20 מיליון דולר ברבעון המקביל. זאת ועוד, החברה רשמה קיטון של 10 מיליון דולר בהוצאות המימון בהשוואה לרבעון המקביל והן הסתכמו ב-18.5 מיליון דולר.

תגיות