אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב הגדול על הצופים הקטנים: הורדת ערוץ הילדים משירותי yes הכניסה את השוק לטירוף צילום: שי בן אפרים

הקרב הגדול על הצופים הקטנים: הורדת ערוץ הילדים משירותי yes הכניסה את השוק לטירוף

חברות ההפקה והערוצים רבים על טאלנטים, תקציבי הפרסום זינקו ב־150%, ובשוק מעריכים שההשקעות בתכנים מקוריים צפויות עוד לגדול

05.03.2017, 08:19 | אורנה יפת ואלירן מלכי
המלחמה על הלקוחות של דואופול הטלוויזיה HOT ו־yes סובבת בשבועות האחרונים סביב הצופים הקטנים יותר — הילדים. בדצמבר, אחרי 16 שנה, הורידה yes את ערוץ הילדים הוותיק מלוח שידוריה בשל סכסוך עם בעליו, קבוצת RGE. לראשונה מאז הוקמו החברות, הערוץ הפופולרי לא משודר במקביל אצל מרבית הצופים בישראל.

המהלך פתח מחדש את הקרב על תוכן הילדים, שידוע כמשפיע עיקרי בהחלטה על הצטרפות לחברת טלוויזיה, והמרוויחים הם בעיקר חברות ההפקה והטאלנטים, שאותם החברות מנסות לגייס.

קראו עוד בכלכליסט

הילדים מתלוננים ל־yes

הטלוויזיה של הילדים השתנתה מקצה לקצה בשלוש השנים האחרונות — ערוצי הילדים החלו להשקיע יותר בדרמות בהמשכים שממכרות את הילדים למסך. סדרות הנעורים המצליחות כמו "Oboy", "השמינייה", "האי", "שכונה", "החממה", "כדברא", "שוברי גלים" ו"גאליס" כוללות עשרות פרקים ובכל יום משודר פרק. הפופולרית ביותר היתה "Oboy", הפקה משותפת של ערוץ הילדים ו־yes. הסדרה ירדה משידור עם פרוץ הסכסוך בין הערוץ ל־yes, ועבור צופיה היה מדובר במשבר של ממש — הסדרה האהובה נעלמה לאחר 22 פרקים בלבד.

זמן קצר לאחר מכן yes חתמה עם המפיק חיים סלוצקי שיפיק עבורה ערוץ ילדים חלופי — yes קידס, אבל את בני הנוער זה לא מספק בשלב זה. השיח ברשתות החברתיות הוא נגד yes שהורידה את הערוץ, והורים לילדים נאלצים להתמודד עם לחץ שמפעילים הילדים לעבור ל־HOT. הזליגה כרגע ל־HOT היא שולית, אבל השיח סביב הנושא קצת פחות שולי.

מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין. שוק חריג בהיקף ההשקעה שלו, צילום: אריאל בשור, אוראל כהן מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין. שוק חריג בהיקף ההשקעה שלו | צילום: אריאל בשור, אוראל כהן מנכ"ל yes רון אילון ומנכ"לית HOT טל גרנות גולדשטיין. שוק חריג בהיקף ההשקעה שלו, צילום: אריאל בשור, אוראל כהן

בעמוד הפייסבוק של yes התלוננה אחת הנערות: "yes לילדים? ברור ש־HOT! אני מתה לעבור! לצערי, הוריי פחות. אתם מוכרחים להחזיר את ערוץ הילדים! נמאס!!! כל יום אני חוזרת הביתה ואני מתבאסת למה אני לא יכולה לראות את הסדרות שאני כל כך אוהבת. למה רק הוריי יכולים ליהנות מהטלוויזיה, ורק אני תקועה עם חברת טלוויזיה שמעדיפה לחסוך כסף לכיס שלה?". נער אחר כתב גם הוא: "מה עם ערוץ yes קידס? תשיגו עליו זכויות שידור לסדרות שוות ישנות או שתביאו את ערוץ הילדים". נערה נוספת סיפרה: "הייתי רואה את 'Oboy' עם אליאנה תדהר. עכשיו יש לי yes קידס אבל אני לא רואה שם כלום. זה לא תוכן מעניין. זה מזכיר את ערוץ חינוכית. יש שם תוכניות מצוירות בעיקר כמו ארתור וכאלה. אמא שלי אומרת שזה שטויות וש־yes יחזירו את ערוץ הילדים, אבל לדעתי הם לא יחזירו. בסוף היא תיכנע ותעבור".

את ביטויי המאבק בין HOT ו־yes ניתן לראות גם בפרסום תוכני הילדים. לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, שתי החברות השקיעו בינואר 2017 1.5 מיליון שקל בפרסום ערוצי ילדים לעומת 600 אלף שקל בתקופה המקבילה. "yes נמצאת במצוקה רגעית כתוצאה מהמלחמה הזו, והיא צריכה לסגור את הפער שנוצר", מסביר בכיר בענף הפרסום. "וזה מוביל למלחמה שכבר רואים את הניצנים הראשונים שלה שתבוא לידי ביטוי בשני מישורים: מלחמת פרסום — 'לנו יש את הסדרה הזו ולנו יש את הסדרה ההיא'. להערכתי, חברות הכבלים והלוויין יוציאו במלחמה על לבם של הילדים ושל הוריהם כ־20 מיליון שקל ביחד, שזה הרבה מאוד כסף בשוק הפרסום של היום. על עולם הילדים ההוצאה היתה לפני כן, לפי הערכות, פחות מחצי".

כוכבי הסדרה "Oboy" של yes וערוץ הילדים שירדה מהמסך. הילדים דורשים לעבור ל־HOT , צילום: שי בן אפרים כוכבי הסדרה "Oboy" של yes וערוץ הילדים שירדה מהמסך. הילדים דורשים לעבור ל־HOT | צילום: שי בן אפרים כוכבי הסדרה "Oboy" של yes וערוץ הילדים שירדה מהמסך. הילדים דורשים לעבור ל־HOT , צילום: שי בן אפרים

 

יותר הפקות לבני הנוער

תוכני הילדים הפכו לעוגן חזק לא רק בתחרות בין HOT ו־yes, אלא גם במלחמה מול יוטיוב, התכנים הפיראטיים ופלטפורמות חדשות כמו סלקום TV והטלוויזיה שתשיק בקרוב פרטנר. הדבר ישפיע גם על מחירי ההפקות ושכר הטאלנטים. "המלחמה על שוק הפקות הילדים תעלה את מחירם של הטאלנטים ושל כותבי התכנים בשוק הזה", אומר גורם בענף. "הערוצים יפנו בקרוב הרבה יותר כסף לתקציבי הפקות הילדים".

המפיק יואב גרוס, בעל אחת מחמש חברות ההפקות הגדולות בישראל המתמחות בהפקת תכנים לילדים, אמר כי "תוכן הילדים הפך להיות סוג של שובר שוויון בין הכבלים והלוויין, והילדים הם המרוויחים העיקריים מכך". גרוס, ועמה טדי הפקות, ענני תקשורת, ADD ודרסט הפקות, אחראיות לכ־80% מהפקות הילדים בישראל.

מימין: נועה קירל, טל מוסרי ועדי ביטי. המפיק יואב גרוס: "תוכן הילדים הפך להיות שובר שוויון בין החברות" , צילום: תומריקו, דנה קופל מימין: נועה קירל, טל מוסרי ועדי ביטי. המפיק יואב גרוס: "תוכן הילדים הפך להיות שובר שוויון בין החברות" | צילום: תומריקו, דנה קופל מימין: נועה קירל, טל מוסרי ועדי ביטי. המפיק יואב גרוס: "תוכן הילדים הפך להיות שובר שוויון בין החברות" , צילום: תומריקו, דנה קופל

עד היום מועצת הכבלים והלוויין חייבה את HOT ו-yes להשקיע לפחות 8% מההכנסות שלהן בהפקות מקור, ומתוכן 27.5% בהפקות מקור לילדים. ב־2015 ההכנסות של HOT ו־yes משירותי הטלוויזיה היו 3.1 מיליארד שקל ו־1.7 מיליארד שקל בהתאמה. HOT נדרשה להשקיע כ־68 מיליון שקל בהפקות מקור לילדים, ו־yes חויבה להשקיע כ־39 מיליון שקל. עם זאת, yes, שהבינה שהיא לא יכולה להישאר מאחור, השקיעה יותר ממה שהיא התבקשה בהפקות מקור לילדים כדי להיאבק ב־HOT על אותם מנועי צמיחה.

לדברי מנכ"לית ענני תקשורת, אורלי אטלס כץ, "בישראל מתקיים שוק טלוויזיה לילדים מאוד חריג בהשקעות שלו, בטח בהשוואה למה שקורה בשאר העולם. על כמיליון ילדים בישראל יש שמונה ערוצי ילדים שונים, בהם בולטות לטובה הפקות המקור המושקעות והיקרות. מהבחינה הזו ילדי ישראל מרוויחים וזוכים לתכנים איכותיים ורבים, הרבה יותר מבכל טריטוריה אחרת בעולם". בכיר נוסף בענף הוסיף: "בשוק הזה מסתובב כסף מאוד גדול שמופנה להפקות מקור לילדים".

הכסף הזה בקרוב גם יגדל. לאחרונה החליטה מועצת הכבלים והלוויין להגדיר באופן ספציפי את חלוקת הגילאים להפקות מקור בקרב הילדים, לאחר שמצאה כי כמעט כל הפקות המקור של ערוצי הילדים מכוונות לבני 8–13, ואין מספיק הפקות לגיל הרך או שמותאמות לנוער, קרי גילאי 14 ומעלה. המועצה החליטה לחייב את חברות הכבלים והלוויין שרבע מהפקות המקור שלהן יוקצו לטובת הפקות לבני הנוער.

בניגוד לעולם, בישראל קיים מודל עסקי ייחודי בכל ערוצי הנישה ובהם ערוצי הילדים, שאינו מאפשר להם לשדר פרסומות. ערוץ הילדים תוקצב עד השנה על ידי HOT ו־yes. בכל שנה התקיימה מלחמה על כמה הערוץ יקבל מכל אחת מהחברות. מקור הכנסה נוסף, שכרגע מהווה חלק קטן אבל הולך וגדל, מגיע מהפלטפורמות הדיגיטליות שהחברות משקיעות בהן משאבים ועם הזמן יהפכו גם הן למקור הכנסה נוסף.

תפעול של ערוץ ילדים יכול להגיע ל־10 מיליון שקל בשנה. בענף הטלוויזה לא בטוחים עד כמה זמן יוכל ערוץ הילדים לשרוד בלי התקצוב של yes ועד כמה תרצה HOT לתקצב אותו לבד. "בסוף זה הסיפור הגדול וזו השאלה — האם ערוץ הילדים, שתקציבי העתק שהתרגל לקבל מחברות הטלוויזיה מקוצצים, יוכל להמשיך להתקיים על בסיס HOT בלבד? כלכלית יכול להיות שהדבר הזה יביא לסופו של הערוץ. זה ערוץ שהיה עתיר תקציב, והוא איבד חלק נכבד מהתקציב שלו", אומר בכיר בענף.

 

חוטפים את הטאלנטים

 

ערוצי הילדים שפועלים גם ב־HOT וגם ב־yes הם ניקולודיאון, זום, דיסני, ג'וניור, ניק ג'וניור, דיסני ג'וניור, הופ, לולי ובייבי לקטנטנים. כל אלה משודרים בנוסף לערוץ הילדים (HOT) ו־yes קידס. ערוץ הילדים פועל מאז שנות השמונים, אז הוקם ביחד עם הטלוויזיה הרב־ערוצית. בזירת הילדים הוא היה במשך שנים ארוכות הערוץ המרכזי ונהנה מתמיכה של HOT ו־yes שנתנו לו תקציבים גבוהים להפקות מקור. עם השנים והתגברות התחרות עם ערוצים נוספים שפונים לילדים ובהם ניקולודיאון, דיסני, זום ואחרים, איבד ערוץ הילדים צופים לטובת ערוצים מתחרים.

"היסטוריית ערוצי הילדים היא משמעותית בטלוויזיה רב־ערוצית", מסביר פרסומאי בכיר. "זה לא משהו שקרה בחודשים או בשנים האחרונות. אחד העוגנים המיתולוגיים שהיו בשנות הצמיחה גדולה של yes היה סדרת הנוער החזקה 'השיר שלנו'. במשך שנים HOT ניסתה לבנות את עצמה בעולם הילדים, ובשנים האחרונות היא ביתרון בגלל השקעה רבה בהפקות מקור כמו 'השכונה', 'השמינייה' ו'אלישע'".

מי שעוד מרוויח מהתחרות הם ערוצי ילדים אחרים, כמו הערוצים ניקולדיאון, זום ודיסני, שמשודרים כיום בשתי הפלטפורמות במקביל. ביניהם לבין ערוץ הילדים מתחוללת גם מלחמה. כך, למשל, ניקולודיאון "חטף" את הכותב גיורא חמיצר מערוץ הילדים. אבל זו היתה רק הסנונית הראשונה. במאי 2015, אחרי 18 שנה כמנחה בערוץ הילדים, הפתיע טל מוסרי והודיע כי הוא עובר לערוץ המתחרה.

המלחמה הזו מגבירה את כוחם של הטאלנטים. אחרי המעבר של מוסרי, yes גייסה לערוצה החדש את הכוכבת נועה קירל. ניקולודיאון הגיב בגיוס המתחרה של קירל, עדי ביטי. "הבאתי את עדי ביטי להנחות איתי את התוכנית צ'מפיונסניק בין השאר בגלל הכוח שלה באינסטגרם וביוטיוב", מסביר מוסרי. "עדי נמצאת בסוג של מלחמה בתקשורת אל מול נועה קירל וחשבתי שמלחמת התקשורת בין עדי לנועה תעשה רק טוב".

מוסרי מודה שהמאבק על הטאלנטים בין ערוצי הילדים הולך וגובר. "בסוף כל ערוץ רוצה שיהיו אצלו הטאלנטים הטובים ביותר, אבל בשביל לגייס טאלנט צריך פלטפורמה ותוכן. ל־yes קידס אין כרגע רכש. בסוף, כדי שערוץ ילדים ינצח ויוביל, הוא חייב גם רכש טוב".

לדברי מוסרי, הוא מרגיש שמשקיעים יותר בתכנים לילדים. "השינוי בערוצי הילדים עשה טוב בכך שמשקיעים מחשבה על התוכן ורוצים את הכותבים הכי טובים, היוצרים הכי טובים והטאלנטים הכי טובים. הילדים מחזיקים בשלט בבית, החדירה של ה־VOD, למשל, הצליחה בישראל בגלל הילדים".

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
הנתונים כאן מהונדסים ומוטים
כמו שיש ציטוט של מתלוננת בפייסבוק, יש עוד המון שבחים בפייסבוק, לכאן או לכאן, והשאלה איזה צד הצדדים בוחרים להדגיש. כנכ"ל לגבי אילו סדרות מצליחות יותר ופחות, עניין של אינטרפטציה, ועבודה רבה של עירפול בנתונים. מהניסיון שלי - שמקשיבים לילדים במקומות שהילדים מדברים בינם לבין עצמם - התמונה לפעמים שונה לגמרי מה"באזז המדומה" של המבוגרים שמדברים על זה. לדוגמא, ההשוואה בין אובוי לגאליס.
רמי  |  05.03.17
9.
שתי חברות של "אתמול"
ה"מלחמות" שלהם מעניינות פחות ופחות אנשים רגלים .. כלומר כאלו שהם לא מהתחום. יותר ויותר אנשים מבינים שעידן פלוס בחיבור של שרותי VOD בתשלום - נותנים תמורה הרבה יותר טובה מאשר YES והוט ומי שלא רואה את זה היום, יראה מחר. המדהים היותר שקרה לנו מאז שהתנתקנו הוא שפתאום אנחנו מבינים כמה לא היינו צריכים את זה. עידן פלוס זו מתנה מעולה מהמדינה ואין שום סיבה לשלם על YES או הוט יותר מ 100 שקלים לחודש. לא מעניין אותי הפקות מקור, אני חושב לא צריך לתמוך בתעשייה על גב של צופים - רוצים לתקצב - שיתקצבו ישיר
n  |  05.03.17
לכל התגובות