אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות תקרית אובר - מה לעשות כשנתקלים במקרה בבוס צילום: בלומברג

בעקבות תקרית אובר - מה לעשות כשנתקלים במקרה בבוס

כשמנכ"ל אובר נכנס למונית של החברה הנהג נכנס איתו לויכוח סוער, אבל יש דרכים טובות יותר לנצל מפגש אקראי עם מנהל הארגון בו אתם עובדים

07.03.2017, 12:54 | שירות כלכליסט

מנכ"ל אובר נכנס למונית אובר...

זה נשמע כמו תחילתה של בדיחה אבל זה בדיוק מה שארע לטראוויס קלניק, מנכ"ל ומייסד-שותף של "אובר טכנולוג'יס" ( Uber Technologies). הוא השתמש בשירות הנסיעות של החברה שלו, ביחד עם חברים בתחילת פברואר, ומצא עצמו מנהל ויכוח סוער וקולני עם הנהג לגבי מדיניות החברה.

המעמד כולו תועד במצלמת הרכב של הנהג פאוזי כאמל בסן פרנסיסקו. בסרטון נראה כמאל מלין על כך שתעריפי הנסיעה הנמוכים שקובעת אובר פגעו לו בפרנסה. "הפסדתי כסף – 7,000 דולר – בגללך. פשטתי את הרגל בגללך".

קלניק צעק לו בחזרה "בולשיט! יש אנשים שלא אוהבים לקחת אחריות על הח** של עצמם!". אולם מאוחר יותר התנצל קלניק על התנהגותו ואמר שהוא צריך "להתבגר".

ברור כי באירוע הזה לא הנהג ולא המנכ"ל יצאו מנצחים. אולם הוא מציב שאלה חשובה: מה עושים כשיש לכם תלונות על החברה ואתם מוצאים עצמכם פנים מול פנים עם הבוס מחוץ למשרד?

מנכ"ל אובר טראוויס קלניק, כשהמנהל פוגש עובד במקרה, זו הזדמנות ללמוד על דרכים לשפר את החברה, צילום: רויטרס מנכ"ל אובר טראוויס קלניק, כשהמנהל פוגש עובד במקרה, זו הזדמנות ללמוד על דרכים לשפר את החברה | צילום: רויטרס מנכ"ל אובר טראוויס קלניק, כשהמנהל פוגש עובד במקרה, זו הזדמנות ללמוד על דרכים לשפר את החברה, צילום: רויטרס

"חשוב שיהיה לנו מן המוכן 'נאום מעלית' למקרים אלו", אמר למרקט ווטץ' טים סאקט, נשיא "HRU טכניקל ריזורסס", חברת השמה בתחום ה-IT ממישיגן, ארה"ב. אולם יש לוודא שבנאום זה כלולה שאלה או הצהרה המחייבות מתן תשובה, או אף יותר טוב – רעיון. "האם חשבתם לעשות.....?" היא דוגמא לשאלה שניתן לענות עליה באופן הולם ובה בעת מציגה אתכם כעובדים מעורבים המעוניינים להיות חלק מהפתרון. "התשובה שתקבלו תכין את הקרקע להצלחתכם בעתיד".

אם אתם רואים שישנה בעיה משמעותית בחברה, בין אם היא קשורה למדיניות או לתרבות הארגונית שלה, אמרו את האמת. לא פעם לגישה אסרטיבית ואופורטוניסטית יש ערך לא מבוטל, אומר סטיב לנגרד, יועץ ארגוני ובכיר.

"היו ברורים, ענייניים ומונחי-פתרון", ותמציתיים. ייתכן שתהיה לכם פחות מדקה לשוחח עם המנהל. "אם למשל אתם פוגשים במנכ"ל במעלית, השתמשו בכמה משפטים שבהם תוכלו להעביר מה אפשר להתחיל, להפסיק או להמשיך לעשות בחברה כדי לתרום להצלחת הארגון". ייתכן שתרצו להסביר רעיון גדול או לתת עצה חשובה, בצורה של תלונה עניינית ולא רק כביקורת. "נהג האובר עשה נכון כשהשמיע ביקורת בפני הבוס. מנהלים הרוצים להצליח ולהשתפר, רוצים לשמוע מהעובדים ומהלקוחות כדי ללטש את ביצועי החברה. זו הייתה הזדמנות פז עבור אובר - שכשלה".

"כל מנכ"ל רוצה לדעת מה באמת קורה בחברה שלו משום שלרוב הם שומעים את הגרסאות המרוככות והמדוללות מצד הכפופים להם. אם אנו מודעים לכך, הרי שבמקרה כמו שארע לנהג האובר, הוא היה משיג יותר לו היה אומר משהו בסגנון: 'הייתי רוצה לתת משוב ולחלוק עמך מניסיוני כנהג בחברה' ואז השיחה הייתה מתנהלת על מי מנוחות", אמר סאקט. "תוכלו לסיים עם:'האם יש דרך שאוכל ליצור עמך קשר כדי לדון יותר באריכות בעניין?', שכן לא תמיד זהו הזמן המתאים לשוחח על עניינים כגון אלה".

"יש לתת לעובדים קול ואני מעריץ עובדים בעלי אומץ לבטא את אשר על ליבם", אומרת פיירה פלאזיו, מומחית ליחסי עבודה מניו יורק. "עם זאת, אם אתם מבקשים לנהל שיחה פורה, לא כדאי בלהתחיל בהאשמות משום שהצד השני מיד ייכנס למגננה ויפסיק להקשיב. הנהג אולי הכלים את פניו של המנכ"ל אבל הוא לא הצליח להעביר את המסר שרצה". כך או כך, אומרת פלאזיו, אל תדחו למחר את מה שאתם רוצים לומר. נצלו את הרגע, עד כמה שניתן, בין אם אתם במונית אובר או ליד מתקן המים. "הבעת דעה היא תמיד רעיון טוב, אבל המפתח הוא באופן שבו עושים זאת".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
איזה עצות? כאילו היועצים מהכתבה חיים בלללנד
את מנכ"ל אובר לא מעניינים הנהגים. לא מעניין את הנהלת אובר, שהתעריפים שהיא מתירה והנתח שהנהג מקבל בחלק מהנסיעות למעשה מביא לסבסוד מכיסו של הנהג. נהג של אובר הוא לא ממש עובד שלה, הוא נהג עצמאי לכאורה ובכלל מנכ"ל אובר חושב שנהגים אנושים הם מכשול למודל העסקי של אובר. הבעיה שיותר מידי אנשים מתפתים לעבוד במסגרת אובר ומשלמים על כך בחוב מצטבר שאינם יכולים לעמוד בו.
אבי  |  08.03.17
לכל התגובות