אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

קונצרן צרפתי־גרמני עם לב אמריקאי

לעסקת פיז'ו סיטרואן ואופל צפויות להיות השלכות שיורגשו הרחק מגבולות אירופה

07.03.2017, 08:16 | תומר הדר

עסקת PSA ואופל נחשבת לאחד המהלכים המעניינים ביותר בענף הרכב העולמי, בעידן שבו עסקאות רכש של יצרניות רכב הן מאורע נדיר. בניגוד לעסקת פיאט־קרייזלר, שאפשרה לפיאט לחדור לארה"ב, ובניגוד לעסקת JLR, שאיחדה צמד מותגים בריטיים בסל הודי, עסקת PSA מאחדת בין שלושה מותגים אירופיים בעלי אופי שונה ושוקי יעד שונים.

קראו עוד בכלכליסט

על פי דיווחים תקבל GM מחצית מסכום העסקה באמצעות מניות של PSA, מה שהופך את היצרנית האמריקאית לבעלת עניין בקונצרן, שממשלת צרפת מחזיקה ב־14% ממנו, נתח זהה לחברת דונגפנג הסינית ומשפחת פיז'ו.

על פי דיווחים, לפחות בשלב הראשון בכוונת PSA לאפשר לאופל להמשיך ולפעול כיצרנית עצמאית, בעלת זהות ומיתוג משלה. מבחינת PSA, יש בכך היגיון, לאור העובדה שתקבל מספר גדול של דגמים שעברו בשנים האחרונות שדרוג מקיף המתאים אותם לשוק האירופי. כך, למשל, משווקת אופל את האמפרה החשמלית, רכב גדוש בטכנולוגיה, ש־PSA תרכוש. לצדה זכתה אופל אסטרה הנוכחית בתואר הנכסף "מכונית השנה באירופה" ב־2016. כן מוצגים השנה רכבי כביש שטח כדוגמת הקרוסלנד X. אלה ייהנו מפופולריות רבה באירופה, שבה עד 2020 כל רכב חמישי שיימכר יהיה רכב כביש שטח.

אופל מוקה, צילום: אופל אופל מוקה | צילום: אופל אופל מוקה, צילום: אופל

אך לעסקת PSA־אופל יש נדבך חשוב נוסף, המשתרע מעבר לאירופה. רמזים ראשונים לכך אפשר למצוא בדיווחים על מחלוקות בין PSA ל־GM לגבי שוק הרכב הסיני. המותג הוותיק ביואיק נמכר בכמויות סבירות בארה"ב אך מרשימות במיוחד בסין. זאת בשל החיבה שרוכשים הסינים למותג שהיה בעבר חביב על האצולה הסינית. חלק ממכוניות ביואיק המשווקות בסין הן למעשה מכוניות אופל, כמו האסטרה, שעונדות על חרטומן סמלי ביואיק. כעת נדרשת PSA לחתום על הסכם לפיו תמנע ממלחמה גלויה ב־GM בשוק הסיני, דרישה מובנת לנוכח אובדן פלח שוק חשוב ל־GM בסין.

מעבר לכך, גם שוק הרכב האמריקאי צפוי להיות מושפע. GM נהגה להשתמש בידע של אופל לבניית רכבים קטנים. מכוניות סאטרן, למשל, מותג של GM שחלף מן העולם, התבססו על רכיבים של אופל, כאשר גם כיום חולקים דגמי ביואיק רכיבים עם דגמים של אופל.

עסקת PSA אופל מדאיגה, מטבע הדברים, גם את מתחריה של אופל. עם ההכרזה על האיחוד תהפוך PSA־אופל ליצרנית הרכב השנייה בגודלה באירופה אחרי פולקסווגן ותכלול לא רק דגמים בעלי אופי שונה לחלוטין המיועדים למגוון שוקי יעד, אלא גם שפע כמעט חסר תחרות של טכנולוגיות. אלה יוכלו כעת להתחלק בין קשת נרחבת של דגמים. המשמעות היא, שלאחר תקופת "דגירה" ממושכת תוכל PSA לחדור גם לשוק הרכב האמריקאי, כשהיא חמושה בטכנולוגיה של GM המותאמת לצרכי הלקוחות בארה"ב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מי יצרנית הרכב הבאה שתעקוף את GM?
מי אחראי לכך שאופל, חברה בעלת מוניטין מצוין וטכנולוגיה מתקדמת הפסידה כסף, משך זמן רב כל כך? מעניין לא פחות, מה יקרה למותג שברולט שעושה שימוש במרכבים וטכנולוגיות שפותחו באופל? מי היצרנית הבאה שתנצל את המצב ותעקוף את GM ותוריד אותה למקום הרביעי או החמישי?
נהג  |  08.03.17