אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדדים: עושים את החיים פשוטים צילום: שאטרסטוק

כנס מדדים

המדדים: עושים את החיים פשוטים

בשוק ההון, כמו כמעט בכל הענפים במשק - הצרכן הישראלי לא מעוניין שיחנכו אותו, הוא רוצה שיפשטו עבורו את המציאות. לכן ענף מוצרי המדדים צומח דרמטית כל כך

09.03.2017, 13:58 | אופיר פרבר

אחת התובנות המרכזיות שאליהן מתנקז כמעט כל מחקר גדול בשוק ההון הוא שהישראלים לא לוקחים אחריות על העתיד הפיננסי שלהם. למשל - מרבית הישראלים אינם יודעים מה גובה דמי הניהול שהם משלמים לקרן הפנסיה שלהם, לקופת הגמל וכן הלאה. זאת למרות שבשנים האחרונות התקשורת הכלכלית ואפילו המדינה, מנסים לעורר את הנושא ולהעלות אותו כמה שיותר על סדר היום הציבורי.

לרישום לכנס המדדים של כלכליסט לחצו כאן

ישנם גופים פיננסיים שהסיקו מתמונת מצב זו כי תפקידם להעניק לצרכן הישראלי את הכלים הנכונים, או את החינוך הפיננסי הנדרש על מנת שיוכל לקבל החלטות מושכלות וישפר את עתידו הפיננסי. אבל בניגוד לבועת הדיור, הבעיה במקרה הזה היא לא בצד ההיצע, אלא בצד הביקוש.

הצרכן הישראלי לא מעוניין שיחנכו אותו, אין לו זמן לכך. בעידן הרשתות החברתיות והסמארטפונים, משאב הזמן הוא אחד הפרמטרים ההתנהגותיים המשפיעים ביותר על הצרכן. הצרכן הישראלי לא רוצה לשבת שעות מול היוטיוב וללמוד - הוא רוצה שיפשטו עבורו את המציאות. הוא לא רוצה שוק הון מסובך שמנסה לתרגם את עצמו לשפה פשוטה, הוא רוצה שוק הון שפשטות היא שפת האם שלו.

גלישה בסלולרי. הצרכן הישראלי לא רוצה לשבת שעות מול היוטיוב וללמוד, צילום: שאטרסטוק גלישה בסלולרי. הצרכן הישראלי לא רוצה לשבת שעות מול היוטיוב וללמוד | צילום: שאטרסטוק גלישה בסלולרי. הצרכן הישראלי לא רוצה לשבת שעות מול היוטיוב וללמוד, צילום: שאטרסטוק

הדרישה הצרכנית למוצרים פשוטים אינה ייחודית לשוק ההון. אנחנו חוזים בתופעה הזו כמעט בכל הענפים במשק – תימחורי fix בשוק המזון, חשבוניות פשוטות וקלות יותר להבנה מצידן של חברות הכבלים והסלולר ועוד. הצרכן מעניש ארגונים שמדברים איתו בצורה מסורבלת ובמקביל, הוא מוכן לשלם פרמיה לארגונים שחוסכים עבורו זמן. על הרקע הזה, למשל, צמחו חנויות האון ליין בענף המזון – הצרכן מוכן לשלם את דמי המשלוח (הלא נמוכים בכלל) כדי שמישהו יחסוך לו את הזמן בסופר.

בעבר מותגים נמדדו בתמחור העודף ביחס לחיקויים – למשל, אם אנחנו מוכנים לשלם על חולצה של "מותג על" 200 שקלים יותר מאשר על "חיקוי" שייתכן שאפילו מיוצר באותו מפעל, אבל לא נושא את הלוגו של החברה, הרי שזה אומדן לעוצמת המותג. כיום, עוצמת המותג והתשלום העודף שהצרכן מוכן לשלם באים לידי ביטוי במקומות שבהם הארגון מצליח לייצר ערך אמיתי עבור הלקוח - שקיפות, פשטות, חיסכון בזמן. כל אלה אסור שיבואו כמובן על חשבון איכות המוצר.

אם נחזור לשוק ההון, הרי שלטעמי, בדיוק מהסיבות האלה, ענף מוצרי המדדים צומח בצורה דרמטית כל כך – גם בעולם וגם בישראל. תפיסת ההשקעות במדדים הופכת את החיים של הצרכן לפשוטים יותר. לדוגמה: נניח שעל פי הכלכלנים, כלכלת ארה"ב נראית כרגע מתאימה להשקעה –אפשר לחפש את המניות הגדולות שמייצגות את הכלכלה האמריקאית, אפשר לנתח ולחפש את המניות המתאימות. אפשר, אבל זה ייקח המון זמן ולא לכולם יש את הכלים המתאימים כדי לבצע חיפוש כזה. כאן בדיוק הופכים המדדים ממוצר לתפיסה ולשירות כי את כל המאמצים שתיארנו כמה שורות קודם אפשר לתמצת לשורה אחת - מדד S&P 500 – 500 המניות הגדולות בארה"ב - מישהו כבר עשה עבורנו את העבודה ותימצת שעות של חיפושים לשורה אחת עם שם שכמעט כולם מכירים (ושוב נדגיש שזוהי דוגמה בלבד).

כאן חשוב לציין שהפשטות לבדה היא רק חצי מהסיפור, שכן, אם נחזור לדוגמה האמריקאית שלנו, הרי שבמרבית המקרים, נראה כי המדדים הגדולים בבורסה מעניקים תוצאות טובות יותר למשקיעים, מאשר נסיונות לבחור מניות (או אג"ח) באופן עצמאי.

על בסיס התובנות האלה קם בקסם אתר "מדדים, עושים את החיים פשוטים". האתר לוקח את תפיסת ההשקעות במדדים ומיישם אותה על תרבות הפנאי שלנו. האתר מפרסם בכל יום דירוג אחר: חמשת שחקני הכדורגל היקרים בעולם, שש מנות הצ'יפס הכי טובות בת"א, ארבעת הקאמבקים הגדולים בעולם המוזיקה, תשע קומדיות רומנטיות לחג האהבה ועוד. הנחת המוצא היא שאם בעבר, לפני עידן האינטרנט, האתגר היה לאתר מידע, כיום האתגר הוא לסנן ולתמצת אותו. האתר מעניק מידע מזוקק ומתומצת כמעט בכל תחומי העניין של כולנו, וזה בסופו של דבר מה שרובנו מחפשים.

משאב הזמן, או יותר נכון – המחסור בזמן, משפיע גם על הרגלי הגלישה שלנו, הרי במרבית האתרים הגדולים, הפינה הנצפית ביותר היא "הכתבות הפופולאריות ביותר" כך שבעצם לא רק בשוק ההון אלא בכל תחומי החיים, קל לנו יותר כאשר מתמצתים עבורנו את המידע ומגישים לנו אותו חם וטרי על מגש של כסף.

האתר מציע לצרכן הישראלי שבמקום שידרשו ממנו להיכנס לתוך שוק ההון, להשקיע זמן ומאמץ כדי ללמוד את השפה המקומית, שוק ההון יצא החוצה אליו ויסביר לו בשפה שלו. אתר מדדים מייצג תפיסה, ואת התפיסה הזאת אפשר לתרגם לעולמות תוכן רבים ורחבים. כך, ככל הנראה, ניתן לממש את הפוטנציאל העצום שיש במוצרי המדדים – להיות כרטיס הכניסה של הצרכן הישראלי לשוק ההון, כרטיס כניסה שיעניק לו את היכולת לקחת אחריות על העתיד הפיננסי שלו.

שוק ההון בישראל מציע כיום את האפשרות המדדית בכל אחד ממכשירי ההשקעה – יש קרנות פנסיה שבנויות ממדדים, קופות גמל שבנויות ממדדים, קרנות השתלמות, קרנות מחקות, תיקים מנוהלים, תעודות סל ועוד. יש אנשים שטוענים שעבורם ההכרות עם שוק ההון היא מסע קשה, אבל כל מסע מתחיל בצעד אחד קטן. הצעד הראשון הוא מדדים – לעשות את החיים פשוטים.

הכותב הוא מנהל השיווק של בית ההשקעות אקסלנס ושל קסם מדדים

 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל***

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות