אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ג'ייסון רטליף במוזיאון הישראלי לקומיקס

ג'ייסון רטליף במוזיאון הישראלי לקומיקס

רטליף מציג עבודות צבעוניות ומקסימות שבהן ילדים הופכים לגיבורי־על באמצעות צלליות

12.03.2017, 08:41 | רעות ברנע

"עבורי, גיבור־על הוא כל מי שמנסה להפוך את העולם לטוב יותר", אמר האמן והמעצב האמריקאי ג'ייסון רטליף (Jason Ratliff). "הוא לא צריך לדעת לקפוץ מבניינים, אלא פשוט לנהוג באדיבות".

זה ארבע שנים יוצר רטליף סדרה של עבודות גרפיות, צבעוניות ומקסימות שמתארות ילדים שהצללית שלהם הופכת לגיבור־על כלשהו. כך הופכים ילדים פשוטים לסופרמן, באטמן או קאט־וומן, ובזכות הצללית זוכים כנראה גם בחלק מהכוחות של אותם הגיבורים, או הופכים לבעלי כוחות בעצמם. עבודותיו מהסדרה מוצגות בימים אלה בתערוכה "כוחות־על" שנפתחה ביום חמישי האחרון במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון (עד 14 באוקטובר). התערוכה עוסקת בקשר הסבוך של היוצרים והקוראים הישראלים עם גיבורי־העל משנות השלושים של המאה שעברה ועד היום.

צלליות של הענק הירוק ות צלליות של הענק הירוק ות'ור מתוך התערוכה של רטליף צלליות של הענק הירוק ות

"הסדרה התפתחה די במקרה", מספר רטליף (35) ל"כלכליסט" מאינדיאנפוליס שבארה"ב, שם הוא חי ועובד. "עבדתי על פרויקט שעסק בזוויות אחרות של מושג היופי - בעובדה שיופי הוא לא רק מה שאנחנו רואים על פני השטח. תוך כדי עלה הרעיון לצייר ילד שהצללית שלו מייצגת את החלומות שלו, את השאיפות שלו ואת הדרך שבה הוא מדמיין את עצמו. לצורך הדימוי הזה בחרתי בצורה הכי מוכרת של 'גיבור' - איש שעוטה גלימה. העבודה יצרה באופן מיידי הזדהות גדולה וקיבלתי עליה תגובות מפרגנות ממקומות שונים בעולם, מה שגרם לי להפוך אותה לסדרה בפני עצמה - סדרת צלליות־על (Super Shadows).

מדוע לדעתך נוצרה כזו הזדהות אצל הקהל?

"כאנשים, אנחנו מחפשים תמיד משהו מעבר. לכולנו יש תקוות וחלומות, עבורנו ועבור אלה שאנחנו אוהבים. זה כנראה מה ש'תפס' את הצופים".

מה מייצגות הצלליות מבחינתך?

"הצלליות יכולות להיות הרבה דברים - הצצה אל תוך הדמיון של הילד או הפוטנציאל החבוי אצל כל אחד מאיתנו. אני משאיר לצופה את ההחלטה לגבי מה אומרת עבורו כל צללית".

מאז יצאה הסדרה לעולם, הצלליות הספיקו לטייל במדינות רבות ולהירכש על ידי אנשים רבים (הדפסים שלהן ניתן להזמין ישירות באתר של רטליף במחיר של כמה עשרות דולרים). "אני מרגיש שהדימויים האלה הם חסרי גיל ומדברים בכל שפה", אומר רטליף ומוסיף כי "אף שמדובר בדימויים שלקוחים מתוך עולם הילדים, העבודות נרכשות גם על ידי מבוגרים רבים, כאלה שיכולים לדמיין את עצמם או את הילדים שלהם בתוך היצירה, ומתחברים למסר. עבודות רבות נקנו גם על ידי בתי חולים לילדים, רופאים, בתי ספר ועסקים שרצו לעטר בהן את הקירות שלהם. זה מאוד מחמיא. הצלליות מטיילות בהרבה מקומות בעולם, כך שאני איבדתי את היכולת לעקוב אחריהן. אני שמח שהן מגיעות למקומות שאני כנראה לא אצליח להגיע אליהם בקרוב, כמו למשל ישראל".

לצד הצלליות עובד רטליף על פרויקטים נוספים, חלקם פרטיים וחלקם מסחריים. אבל דווקא צלליות־העל הן אלה שהניבו לו בשנה שעברה את שיתוף הפעולה היוקרתי עם האקדמיה לקולנוע בארה"ב וטקס האוסקר שבאחריותה. "האקדמיה פנתה אליי אחרי שראתה את עבודותיי באחד הבלוגים שבו הן התפרסמו", הוא מספר, "וביקשו ממני לעצב צלליות־על לסרטים שהיו מועמדים לפרס האפקטים הוויזואליים ב־2016. במשך כמה שבועות עבדתי על עיצוב כרזות לסרטים ברוח סדרת צלליות־העל. זה היה קשה, אבל הייתי עושה זאת שוב".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות