אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מולי אדן: "הכסף מעסקת מובילאיי חייב ללכת לחינוך" צילום: תומי הרפז

מולי אדן: "הכסף מעסקת מובילאיי חייב ללכת לחינוך"

מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל בישראל, מזהיר מפני השקעת ההכנסות ממסים שיתקבלו מעסקת מובילאיי־אינטל במהלכים קצרי טווח ופופוליסטיים

15.03.2017, 08:04 | מאיר אורבך
"הכסף שייכנס למדינה מעסקת מובילאיי צריך לשמש לזריקת עידוד להייטק ולחינוך ולא להורדת מסים או למימון מהלכים אופורטוניסטיים ופופוליסטיים". את הדברים האלה אמר אתמול מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל בישראל, בשיחה עם "כלכליסט". לדבריו, "צריך להשתמש בכסף כדי לעזור לילדים שיוכלו לעזור להריץ את הכלכלה והמדינה תוך סגירת הפער הסוציו־אקונומי".

אדן, שעבד באינטל 33 שנה ושימש גם כסגן נשיא בכיר באינטל העולמית, מכהן כיום כיו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה. מאחורי אדן, מהנדס חשמל בהכשרתו, עומדת שורה ארוכה של פיתוחים והצלחות.

קראו עוד בכלכליסט

מה צריך לעשות עם מיליארדי השקלים שייכנסו למשק?

"בוא נסתכל ברמה האסטרטגית ונחשוב מה עומד בפני המדינה. הכסף שהמדען הראשי מקבל יחסית לתל"ג הוא בין הנמוכים ב־OECD. בשביל שיהיו פה עוד חברות כמו מובילאיי, צריך להשקיע יותר בתשתיות ובתמריצים למחקר ופיתוח. ניתן לגשר על הרבה מהפערים הסוציו־אקונומיים באמצעות חינוך וחיזוק תלמידים מוחלשים. זה פתרון יעיל יותר ולטווח ארוך יותר מאשר הורדת מסים".

מולי אדן. "צריך להשקיע בשביל שיהיו פה עוד חברות כמו מובילאיי", צילום: תומי הרפז מולי אדן. "צריך להשקיע בשביל שיהיו פה עוד חברות כמו מובילאיי" | צילום: תומי הרפז מולי אדן. "צריך להשקיע בשביל שיהיו פה עוד חברות כמו מובילאיי", צילום: תומי הרפז

 

"מובילאיי הגיעה לבשלות"

 

לדברי אדן, במקרים רבים הוא מתנגד למכירת חברות ישראליות, אך במקרה זה מדובר בעסקה טובה. "בעבר הצהרתי שאני נגד מכירה של חברות והוצאת הקניין הרוחני החוצה מישראל, אבל זה היה במקרים שזה נעשה מוקדם מדי ובסכומים של עשרות מיליוני דולרים. כאן יש חברה שהגיעה לבשלות ונמכרת במחיר מאוד בוגר", אמר. "העסקה נהדרת למובילאיי, טובה לישראל ופנטסטית לאינטל, שמרחיבה את תחום עיסוקה מעבר לתחום המעבדים. ההתחייבות של אינטל להשאיר את הפעילות בארץ, בהובלת היו"ר ואחד המייסדים אמנון שעשוע, תפתח את הפעילות בתחום בישראל".

אדן אופטימי גם לגבי עתיד התחום. "האמונה בשוק היא שנתחיל לראות מכוניות אוטונומיות ב־2022–2023 והגידול יהיה אקספוננציאלי", אמר. "אני מניח שבתוך 20 שנה יהיו כבישים שבהם תיאסר כניסת מכוניות לא אוטונומיות. אני חושב שבחמש השנים הקרובות ייקבע מי החברה שתוביל בתעשייה הזאת, ששווה עשרות מיליארדי דולרים".

דאטה במקום שבבים

 

לדבריו, זו בדיוק הסיבה לחיבור בין שתי החברות. "העולם משתנה בצורה מאוד מהירה. השיטה שבה עושים כסף משתנה ומי שעושה כסף משתנה. אובר עושה הכי הרבה כסף על הסעות ואין לה מכוניות. airbnb עושה הכי הרבה כסף מלינות ואין לה בתי מלון. לדעת רבים, המחשב האישי נמצא בירידה ולכן אינטל חייבת להתרחב לתחומים נוספים. מנכ"ל החברה בריאן קרזניץ' אמר לאחרונה שאינטל תהיה חברת דאטה, וכך היא אכן עושה", אמר.

לצורך המחשת הפוטנציאל האדיר בתחום הדאטה, אדן מסביר: "מכונית ממוצעת תשדר 4 טרהבייט נתונים ביום. זה שווה ערך לצריכת הדאטה של 3,000 איש. מיליון מכוניות ייצרו כמות אינפורמציה של 3 מיליארד איש. אם אינטל תהיה זו שתעביר את המידע לענן ותנהל אותו, זה יאפשר לה לדעת היכן כל מכונית נמצאת, לנהל ערים חכמות ועוד הרבה".

ומה לגבי מובילאיי? "אם החברה רוצה לתפוס מקום משמעותי יותר בתחום, היא צריכה פתרון מקצה לקצה ולכן היא צריכה לחבור לענקים. אנחנו לקראת מלחמת ענקים בתחום הזה, מלחמה שתכלול הרבה רכישות", אמר אדן. "מה שחסר למובילאיי אלה יכולות תקשורת ומחשוב ענן ואין לה היכולת להשקיע בזה מיליארדי דולרים. לכן שיתוף פעולה עם חברה כמו אינטל נראה הגיוני".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות